ירדן מצטרפת לציר הרשע של המזרח התיכון?

https://twitter.com/KingAbdullahII/status/867800144753938432

"היחסים שלנו תלויים באינטרסים שלנו", אמר מקור ירדני לאתר thetimes.co.uk . "לירדן אין כל סכסוך עם תורכיה או קטאר, ואפילו עם איראן. מה המרחק מהן תלוי באינטרסים שלנו". המלך עבדאללה, בן 57, נתון ללחץ גדול עוד יותר בשל כוונתו של ממשל טראמפ לקדם "תוכנית גדולה" לשלום במזרח התיכון.

ירדן היא בעלת ברית ארוכה של בריטניה, ארצות הברית וחברי המפרץ שלהן, ובעיקר סעודיה. אך מכיוון שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, ואישר את בנימין נתניהו בהתלהבות, יועציו של המלך עבדאללה אמרו כי אין זה אפשרי מבחינה פוליטית לקבל את התוכנית, אם הדלפותיה מדויקות.

תוכניתו של טראמפ, שעוצבה על ידי ג'רד קושניר, חתנו, לא צפויה לתמוך בתביעות פלסטיניות ולהפחית את חשיבות פתרון שתי המדינות, אשר ירדן תומכת בו בתוקף. "זה לא יביא יציבות לאזור", אמר המקור הירדני. "הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אחד הגורמים העיקריים לדחיקת הנוער הערבי לטרור. ללא פתרון הוגן לסכסוך לא יהיה שינוי בסביבה". כך לפי הפרסום.

שלא כמו לשכנותיה, לירדן יש מעט מאוד משאבים טבעיים. מאז החלה המלחמה הסורית ב -2012, זרם של 1.5 מיליון פליטים שטף אותה בגבול הצפון. במקביל, סעודיה, שגם היא עומדת בפני חסרונות תקציביים ממחיר נפט נמוך יותר וניסיונות לרפורמה כלכלית, קיצצה את הסובסידיה הרגילה שלה לירדן.

נסיך הכתר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן, אמר שהוא רוצה שירדן תראה נאמנות רבה יותר בכמה נושאים, כולל החרם האזורי על קטאר ועל ענייני הפלסטינים. הלחץ שהופעל על המלך עבדאללה, שיש לו סמכויות רחבות, אך בניגוד לנסיך הכתר, חייב להשיב לפרלמנט נבחר, יכול היה לחזור על עצמו. בפברואר נפגש המלך עם הנשיא ארדואן מטורקיה, אדם שעד לא מזמן תקף אותו באופן פרטי. המנהיגים הסכימו לתאם עמדות בנושא ישראל ופלסטין. הם נפגשו במהלך מלחמת מלים בין ארדואן לסעודיה סביב הרצח באיסטנבול של ג'מאל חצ'וגי, העיתונאי הסעודי.

בחודש שעבר צעד המלך עבדאללה צעד נוסף, ושלח מסר לאמיר קטאר על "היחסים הדו-צדדיים" שלהם. זאת בשעה שלא הייתה הפוגה בחרם מצד סעודיה, איחוד האמירויות הערביות ובחריין. ירדן גם הציעה השנה את מיטב ברכותיה לאיראן, במלאת 40 שנה למהפכה האסלאמית.

דיפלומטים מקטינים את ההחלטות האלה, וטוענים כי המלך לא יכול באמת לזוז מעמדתו הפרו-מערבית והפרו-סעודית. אלא שמרואן מועשר, שגריר ירדן לשעבר בישראל, שעמד על תודעת הממשלה, אמר: "בעוד ירדן אינה יכולה לשנות את עמדותיה לחלוטין, היא שומרת על אופציה פתוחה ומנסה להגן על גבה".

תמיכתו של המלך בפתרון שתי המדינות והתנגדות ל"תוכנית הגדולה" של טראמפ היא המפתח לשמירה על הפופולריות המקומית, שניזוקה מכל צרותיה הכלכליות של ירדן. יש חובות של 31 מיליארד ליש"ט, והוא נאלץ לחתוך סובסידיות לחם במקביל לשיעור אבטלה של 18 אחוזים.

רוב הערכות הביטחון הציעו בתחילה כי המלך גילה גמישות פוליטית מספקת כדי לשרוד את התהפוכות שהשפיעו על שכנותיה של ירדן באביב הערבי. עם זאת, עודד ערן, שגריר ישראל לשעבר בירדן, כתב החודש: "החלו להתגלות סדקים בתמונת היציבות הזאת, ויש סימנים גוברים והולכים לכך שההתפתחויות במדינה עשויות להוביל לערעור חמור של המשטר, השלכות אסטרטגיות ארוכות טווח ".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי