עין העיט

לוחמי גדוד 'עיט' אמונים על איסוף המודיעין והכוונת האש בזירה המשתרעת מהר החרמון ועד משולש הגבולות בגבול ירדן/סוריה. החיזבאללה מתחבא תחת כסות צבא סוריה, אומרים שם. ראיון מיוחד עם מפקד הגדוד

 

עין העיט

צילום: מאיר אזולאי

"העסק היום בסוריה פחות דינמי ופחות בלתי צפוי ביחס לשבע השנים הקודמות", אומר סא״ל יובל ליטוין, מג"ד 595 גדוד האיסוף הקרבי 'עיט' בראיון מיוחד לישראל דיפנס. "הסורים עשו מהלך מרשים מיוני עד אוגוסט כאשר כבשו 600 קמ"ר בדרום סוריה. בחלק מהמקומות באמצעות משא ומתן על כניעה. בחלק אחר בלחימה אגרסיבית בתמיכה רוסית. כיום אנחנו רואים את הצבא הסורי מתבסס מחדש. אותן חטיבות שהיו טרם מלחמת האזרחים חוזרות לקו, חוץ מאחת שהושמדה ובנו חדשה במקומה".

בניין כוח מנגד

"סוריה בונה את אותו צבא סורי מלפני 2012. חטיבות מגע ראשון פרוסות על הגבול שלנו, מאחוריהן הדיוויזיות ומאחורה עתודות המטכ"ל", מסביר ליטוין. "הסורים בונים ומשפצים בסיסים ועמדות. השיקום של הצבא מתבצע בהתאם למציאות הנוכחית. הסורים לא היה צבא חלש, והוא לא כך גם היום. להפך. רואים חיילים מזוודים שיודעים להילחם ועם רוח לחימה. מדובר בצבא שיצא אחרי שש שנות מלחמה, הוא מנוסה ועם רוח קרבית. הם לא החליפו את כל הצבא, אבל למדו הרבה מהלחימה. בכיבוש דרום סוריה מול דאעש ראינו הפעלת אש מסיבית עם שימוש בחיל האוויר, ריתוקים, הסתערויות. זה משהו שהם למדו מהרוסים. רב חיילות ולחימה בין זרועיות. הם גם למדו מחיזבאללה לוחמת גרילה שלא ידעו לעשות טוב לפני כן".

גדוד 'עיט' אמון על איסוף המודיעין והכוונת האש (יכולת ייחודית של גדוד איסוף בגזרת סוריה) מהר החרמון ועד משולש הגבולות בגבול ירדן/סוריה. מדובר בקו גבול של עשרות ק"מ שבשנים האחרונות, מאז 2012, הפך לגבול חם. אפילו חם מאוד. "מ-1974 עד 2012 היה שקט. היו בגזרה מספר אמצעי תצפית ועוד מספר אמצעים מטכ"ליים לעומק סוריה", מסביר ליטוין. "ב-2013 הבינו בצה"ל שהגבינה זזה והקימו את הגדוד. אנחנו מדברים על תקופה טרום הקמת אוגדה 210.

"בתחילה, הגדוד הוקם במסגרת קטנה עם תצפיתניות ולוחמים. היום אנחנו מדברים על פי 5-6 מזה. יש בגדוד כמה מאות איש בסדיר ועוד מאות במילואים. בניין הכוח של הגדוד רוכב על עצימות הלחימה בסוריה. ככל שהלחימה העצימה, גם סד"כ הגדוד גדל. כרגע מחכים לראות כיצד תתייצב הלחימה לפני החלטות על שינוי סד"כ".

העבודה מול כל כך הרבה ארגונים מחייבת את לוחמי הגדוד להבין מי נגד מי. בדרום הגזרה חנתה המדינה האיסלאמית בשמות שונים. במרכז ג'אבת אל נוסרה ובצפון ציר רדיקלי (איראן/חיזבאללה). ליטוין מסביר כי התמוטטות הצבא הסורי לא התרחשה ביום אחד. התהליך החל כאשר יחידות הצבא הסורי החלו לערוק ולקבל זהות מקומית. בחלק מהמקומות ערקו קצינים מכפר מסוים והקימו יחידה מקומית. בחלק אחר היו יחידות עם שליטה על אזורים קצת יותר גדולים.

"כך לאט לאט נפל הצבא הסורי", אומר ליטוין. "המדינה התפרקה לתתי אזורים עם זהות שבטית מקומית. ממצב שאתה עוסק בצבא אדום אחד, פתאום יש לך 14-15 צבעים שונים. זה משנה תפיסה ומייצר קושי בייצור תמונת מצב. השינויים היו כאן בפרקי זמן של שבוע או פחות. מדובר במתאר מורכב לאיסוף".

על מנת לספק ללוחמי האיסוף את הידע שהם צריכים, נוצר צורך בשיתוף ידע. הפתרון הגיע ממאו"ג 210 שהחליט על יותר שיתוף ופחות מידור. "חומות המידור כאן נמוכות יחסית בין הגדוד לחטיבה ולשירותי מודיעין אחרים", מסביר ליטוין. "החיילות של הגדוד חונות תחת קמ"ן האוגדה. יצרנו תא איסוף רב ממדי מכל סוכנויות האיסוף בצורה המאפשרת למפקד הצוות בקצה להבין מה מעניין את מפקד האוגדה, והפוך. יש מתח, וזה אתגר. זו החלטה של מפקד 210 והתהוות של מציאות שהייתה כאן. יש כאן חיילות שהן סיווג גבוה".

חלק מהפעילות השוטפת של הגדוד בשנים האחרונות כללה תמיכה מודיעינית לפינוי פצועים מסוריה. במהלך שנות מלחמת האזרחים בסוריה, ישראל נמנעה מהתערבות בלחימה, אך סיפקה תמיכה הומניטרית, כולל פינוי של כ-5000 פצועים בסך הכול לבתי חולים בישראל. "כאשר אתה מפנה פצועים מסוריה, אתה רוצה לתת מודיעין מדויק לכוחות המפנים. שחס וחלילה הפצוע לא יסכן את הכוחות. זו הייתה האחריות שלנו״, אומר ליטוין. "הפעולה הזו מייצרת אתגר לאיסוף. להגיד מה חריג ומה לא. אם מסתובבים היום חמושים ליד הגדר, אני יכול להגיד שזה חריג - ולהגיב. באותו זמן של הפעילות ההומניטרית, היית צריך להבין מי גורם סיכון ומי חבר מתוך החמושים".

כסות לחיזבאללה

הפריסה מחדש של צבא סוריה בחזית הגולן מציבה אתגר אחד משמעותי - כסות סורית לחיזבאללה. "אנחנו מעריכים שצבא סוריה חזר עם חוב לחיזבאללה", אומר ליטוין. "צבא סוריה מחויב לחיזבאללה שרואה כאן הזדמנויות. פעם אחת חיזבאללה מוצא הזדמנות לייצר מערכת איסופית מול ישראל בגבול סוריה. אותם אמצעים שהיו בלבנון, יש להם היום ברמת הגולן. פעם שניה חיזבאללה יכול לנצל את הגזרה להוציא פיגועים משטח סוריה. חיזבאללה בטווח הרחוק יכול לבנות כוח בסוריה שילחם בנו במלחמה עתידית עם לבנון. הוא גם יכול להחליט לפי אינטרסים שלו איפה 'לדקור' אותך בגזרה מהים התיכון ועד חמת גדר. כמעט 200 ק"מ".

כדי להתמודד עם האיומים הקימו בגדוד פלוגה מיוחדת נוספת. "מיד עם כניסתי לתפקיד הבנתי שיש שינוי. בעבר, האויב היה עם הגב אלינו. מדינת ישראל הייתה משנית מבחינתו וזה אפשר לנו איסוף יחסית גלוי. הארגונים בסוריה התעסקו אחד עם השני ולא רצו להתעסק עם צה"ל. ידענו שאנחנו לא מעניינים אותם. כיום, עם חיזבאללה שעובד בחשאי בגבול סוריה, בכסות צבא סוריה, זה מתאר שדורש מאיתנו לחזק את הצוותים הייעודיים. יש לנו שתי פלוגות ייעודיות בנויות מצוותים. שני צוותים מורכבים מלוחמות רובאי 05 שיודעות להפעיל את מגוון היכולות, להיטמע בשטח, להפעיל רחפנים או איסוף עילי מכל סוג כולל רחפן קבוע כנף, בלון של שילת ועוד", מסביר ליטוין.

כאמור, הגדוד מבצע גם הכוונת אש ארטילרית לכל גזרת רמת הגולן. מדובר במרכיב ייחודי לגדוד 'עיט'. "יש לנו קצין אש יחידתי אצלנו בגדוד. קש"א שלנו. הצוותים שלנו הם כלי משמעותי להכוונת אש בגזרה לכל טווח. אם מפעילים משהו ב-210 אנחנו עושים איסוף מקדים, הפללה, הכוונת אש ואת ה-BDA - בקרת נזקים", חושף ליטוין. "יש לנו מספר חמ"לי איסוף בגזרה. כל חמ"ל כזה יודע לעבוד מול מג"ד גזרתי. הגדוד משופע במכ"מים ואמצעים אופטיים ויודע לזהות כל תזוזה מגודל עכבר ועד טנק", אומר ליטוין.

כל חמ"ל ממוקם במבנה מבוטן המאפשר לו לעבור משגרה לחירום בצורה חלקה. הוא מחולק לעמדות שכל אחת מאוישת על ידי תצפיתנית. המערכת הממוחשבת מציפה לתצפיתנית אירועים לפי סדר חשיבות הנקבע על ידי גדוד האיסוף וכל אירוע נחקר. "יש לתצפיתנית חצי דקה להחליט האם מדובר באירוע חריג. אירוע שאינו חריג , עובר לארכיון ונשמר לנצח לצורך תחקור עתידי אם יתרחש", מסביר ליטוין.

"התצפיתניות עובדות במשמרות של ארבע שעות ושמונה שעות מנוחה. בנינו להן מגורים חדשים כמו בית מלון בצמוד לחמ"ל כדי שיקבלו את התנאים הכי טובים שיש. מדובר באחד המקצועות הקשים בצה"ל. לשבת מול מסך ארבע שעות ולהיות חדים בכל הזמן הזה מספיק כדי לקבוע לגבי כל אירוע מה חריג או לא, זו לא משימה פשוטה".

החמ"לים מאפשרים למח״ט ולמג"ד לקבל מידע כמעט בזמן אמת על כל אירוע חריג בגזרה. ״כל אירוע חריג מגיע אלי בתוך שניות בודדות״, מסביר ליטוין. ״כתלות באירוע, המח״ט יכול לראות את המסך של כל עמדת תצפיתנית שהוא רוצה על מסך גדול, והוא יכול לבקש לראות אירועים המתרחשים בהווה או התרחשו בעבר. העובדה שכולם יושבים יחד מאפשר שיתוף מידע מהיר מאוד. ברגע שיש אירוע חריג, בשתיים עד ארבע לחיצות המידע עובר דרך מערכת משואה לכל הצבא".

אולי יעניין אותך גם