טראמפ החליט להרוס את חברת חואאויי הסינית

מייסד חואאויי - Ren Zhengfei - מקור: https://youtu.be/FsEu5lw7pB4

ממשל טראמפ מפעיל לחץ קיצוני על חברת התקשורת הסינית חואאויי כחלק מהדיונים של הסכם הסחר עם סין. אחרי ששי משך ברגע האחרון מההסכם שהתגבש עם ארה"ב, החליט טראמפ לצבוע חברות סיניות בצבע הריגול ולמנוע מכירה של רכיבים חיוניים לתעשיית הטכנולוגיה הסינית.

בצו שהוציאה מחלק המסחר של ארה"ב נכנסה ראשונה חברת חואאוי. הצו אוסר על חברות אמריקאיות ואזרחים אמריקאים לעשות עסקים עם החברה. בעקבות הצו, החליטה גוגל להשהות את השת"פ סביב מערכת ההפעלה אנדרואיד עם חואאויי. בינתיים מחלקת המסחר הוציאה ארכה של 90 ימים לאפשר לחואאויי לתמוך בלקוחות אמריקאים שיש בידיהם מכשירים של החברה.

בעקבות גוגל, החליטו עוד חברות להשהות עסקים עם חואאויי. אחת העיקריות שבהן היא ARM, מתכננת ארכיטקטורת מעבדים שנמצאים בשימוש במוצרי חואאויי. כך לפי דיווח של theverge.com. "מעצבת השבבים ARM השעתה עסקים עם חואאויי, במהלך המאיים על היכולת של החברה הסינית ליצור שבבים משלה", כותבים בפרסום.

פרסום של רויטרס מוסיף כי בעוד מנהל יחידת השבבים של החברה - HiSilicon - אמר שחואאויי תסתדר, השוק הפיננסי לא בטוח בכך. לפחות לא בזמן הקרוב. מקור ממוצא סיני בחברת טכנולוגיה אמריקאית אמר בעבר לרויטרס כי אף אחד מהספקים האמריקאים של "חואאויי" לא יכול להיות מוחלף על ידי הסינים, "לא בתוך כמה שנים לפחות ".

כדוגמה להסתמכות של Huawei על חברות בארה"ב, מומחה הצביע על ההסתברות הגבוהה לכך שענקית הטכנולוגיה משתמשת בתוכנת עיצוב שבבים מובילות בשוק כמו Cadence Design Systems Inc ו- Synopsys Inc. התוכנה של חברות אלו נחשבת לסטנדרט זהב, המשמש את היצרנים ברחבי העולם לתכניות שבב מושלמות ולבדוק אותן לפני ביצוען לסיליקון פיזי, כאשר טעות אחת יכולה להחזיר תכנון שבב חודשים אחורה. קיידנס וסינופסיס לא הגיבו לבקשות תגובה.

נזכיר כי חואאויי יצרה בעבר שבבים משלה למחשב על שפותח מאפס בסין, כך שידע יש. השאלה אם לחברה יש תכניות מגירה ליום שחור להחליף שבבים ומערכת הפעלה מתוצרת ארה"ב. פרסומים ברשת מעלים טענות מצד החברה כי בסוף השנה היא תשיק מערכת הפעלה משלה שאינה מבוססת על אנדרואיד.

לפי ממשל טראמפ, ההחלטה לפגוע בחברה נובעת מהחשש האמריקאי לריגול סיני ברשתות דור 5 בעולם. עם זאת, הוכחה לריגול מצד חואאויי לא הוצגה לציבור עד היום. נזכיר כי סנואדן חשף כי גם ארגוני ביון אמריקאים משתמשים בחברות אמריקאיות לצרכי ריגול, כך שהוצאת חואאויי מהמשוואה לא ימנע ריגול באופן כללי אחרי משתמשים, הוא פשוט ימנע ריגול סיני.

כאמור, הריגול הוא ככל הנראה רק תירוץ לרצון של טראמפ לאזן את המסחר (יצוא-יבוא) מול סין. לא ברור האם שי יכנע ללחץ או שאנחנו לקראת מלחמת סחר ארוכה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית