מחממים מנועים

ההחלטה על זהות מסוק התובלה הכבדה העתידי של חיל האוויר הולכת ומתקרבת. בכירים מלוקהיד מרטין הגיעו לישראל לסקור את התכונות של אחד המועמדים ה-KING STALLION

צילום: לוקהיד מרטין

לקראת סוף השנה אמור משרד הביטחון להשיג בקשה רשמית לחברת סיקורסקי/לוקהיד מרטין לקבל נתונים מלאים על מסוק התובלה הכבדה CH-53K שאמור להחליף את מסוקי התובלה המתיישנים 'יסעור'.

קצינים בכירים בחיל האוויר כבר ראו ובחנו את המסוק החדש ומסרו לחברה את הדרישות של חיל האוויר הישראלי, אם יוחלט לרכוש את המסוקים. חיל האוויר יוכל לקבל מסוקים ראשונים 36 חודשים אחרי חתימת החוזה. מחיר כל מסוק היום כ-87 מיליון דולר אך המחיר יהיה נמוך משמעותית למדינת ישראל בעוד כמה שנים.

את הפרטים מסרו במשרדי לוקהיד מרטין בתל אביב בת' פרסלה, מנהלת תכנית מסוקי התובלה, ורוב פופולאקיס, טייס ניסוי בפרויקט המסוקים, שהוא טייס מסוקים וטייס ניסוי בעל ותק של עשרות שנים בחיל האוויר האמריקני ובחברת לוקהיד מרטין.

הדוברים פירטו כמה מהתכונות הייחודיות של מסוקי KING STALLION, שהופכים אותם למתאימים לחיל האוויר הישראלי: ניהוג המטוס הוא בשיטת אל-חוט FLY BY WIRE, שיטה המפחיתה את עומס העבודה של הטייסים. המסוק החדש תוכנן ונבנה סביב שלוש תכונות מרכזיות: אמינות, בטיחות ושרידות. בניסויי טיסה רבים של חיל הנחתים  (שהזמין 200 מסוקים כאלו) המסוק הצטיין בטיסות מבצעיות בתנאי אבק, חול, רוחות, דומים לתנאים בישראל. במסוק הוכנסו טכנולוגיות חדישות המאפשרות לטייסים "לראות" דרך ענני אבק. צוות האוויר מקבל התראות במכשירים ובקול, המזהירות מפני התקרבות למגבלות הטיסה. המסוק הוא בעל קיבולת גדולה למטען וללוחמים, תחזוקתו  פשוטה וזולה והוא בעל יכולת של תדלוק אווירי.

טייס הניסוי של סיקורסקי מסר כי המסוק מתאים לתנאים של רמות חום גבוהות, כמו בישראל. לדבריו, עבר המסוק טיסות ניסוי תובעניות ביותר בזרוע האוויר של מרינס, שם נבחנו תוויי טיסה במגוון גבהים ומהירויות, טעינה ופריקה של מטענים, ולמעשה הושלמה בדיקת מעטפת הטיסה של המסוקים.

מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל שיקי שני, לשעבר מפקד וטייס מטוסי תובלה, חשף פרק שקדם למבצע "משה" להעלאת יהודי אתיופיה מסודן בסוף שנות ה-70: העולים מאתיופיה הוטסו לארץ במטוסי תובלה הרקולס  C-130, כאשר שיקי שני היה מפקד הטייסת. לפני המבצע  נדרשה בדיקה אם הקרקע במקום ראויה להנחתת מטוס תובלה כבד. לשם כך נשלחו לדרום סודן שני מסוקי 'יסעור' שנחתו במקום כדי לבדוק את תוואי הקרקע.

זו הייתה אחת הטיסות המסובכות ביותר בתולדות טייסות המסוקים. שני ה'יסעורים' שהו באוויר 18 שעות רצופות, וגם ביצעו בדרך הלוך וחזור שלושה תדלוקים אוויריים בכל כיוון.

השבוע חוגג מערך מסוקי 'יסעור' בחיל האוויר יום הולדת 50, וזו אחת הסיבות לצורך בקרוב להחליף את ה'יסעורים' במסוקים חדשים.

האם יהיה זה המסוק K  של סיקורסקי/לוקהיד מרטין, או שמא המתחרה – מסוק  CHINOOK של בואינג – ההחלטה בידי חיל האוויר, שר הביטחון הבא ומשרדו והממשלה שתקום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית