כיצד סוכן בריטי אחד הטריף את מערכות השלטון בארה"ב?

תא"ל (מיל') חנן גפן בכתבה נוספת בסדרה "בית הקלפים" על הסערה בקהילת המודיעים האמריקנית סביב נושא מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב. והפעם - מי אתה הסוכן סטיל?

צילום: AP

סוכן מודיעין בריטי בדימוס, כריסטופר סטיל, מנהל-שותף בחברת מודיעין עסקי, גרם במשך שלוש שנים לטירוף מערכות אצל המעצמה הגדולה בעולם, לפגיעה ביוקרת נשיא ארה"ב ובעבודת הממשל ולהעמקת הקיטוב בחברה האמריקאית.

הכל החל בחברת מודיעין עסקי אמריקאית, Fusion GPS. זו חתמה על חוזה בסך 160 אלף דולר עם הסוכן הבריטי, איש ה- MI6. הסוכן התחייב למצוא חומר מפליל על המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ועל קשרים חשודים שייתכן והתקיימו עם הרוסים, כמו כן התחייב לנצל את מעמדו ואת קשריו ארוכי השנים עם בכירים בממשל האמריקאי ולגרום לשילוב החומר המפליל בהערכת קהילת המודיעין האמריקאית. מזמיני העבודה היו קשורים למטה הבחירות של הילרי קלינטון.

נשמע כטריילר לסרט פעולה בדיוני.

הסוכן הכין תיק מסמכים בן 35 עמודים, (להלן "מסמכי סטיל"), ערוכים כמסמכי מודיעין עם תמצית מנהלים, מקורות ומידע. אלה תיארו תוכנית רוסית, שהחלה חמש שנים קודם לכן, לנצל את הקשרים הכלכליים של טראמפ ואנשיו ברוסיה ואת חולשות האנוש שלו כדי ליצור מנופי לחץ נגדו. עם הבחרו כמועמד פעלו הרוסים, על פי החומר, לסייע לבחירתו. כל איש מודיעין אשר נחשף לחומר הבין כי מדובר במידע מפוקפק וברמה נמוכה.

שלוש שנים לאחר הכנת "מסמכי סטיל", שלל התובע המיוחד, רוברט מולר, את הטענות בדבר שיתוף פעולה בין הנשיא טראמפ ואנשיו לרוסים ועל קיום מנופי הלחץ. בכך הוא הצטרף לשלושה צוותים חוקרים שהגיעו למסקנות דומות: ה - FBI לא הצליח למצוא הוכחות לכך במשך שנה של חקירות טרום מינוי התובע המיוחד. גם שתי ועדות מודיעין של הקונגרס השיגו תוצאה זהה.

סטיל שיתף פעולה בצורה מוגבלת עם חוקרים שניסו להעריך את מקורותיו. בעדותו בתביעה אזרחית שהוגשה נגדו על ידי אחד האוליגרכים המוזכרים בתיק טען, תחת שבועה, כי הוא אימת את החומר באמצעות האינטרנט. המקור עליו הצביע היה אתר של ה- CNN, בו העלו מאזינים ידיעות. האתר נכשל ונסגר לאחר תקופה לא ארוכה. המפליא הוא כי סטיל לא ידע להסביר את מאפיני האתר ושיוכו. מנכ"ל חברת Fusion GPS, נקרא להעיד בוועדת הסנאט. לאחר עדות ראשונה מרצון, סירב להמשיך במתן עדות ודבק בזכות השתיקה. עיקר השאלות בעדות הראשונה נסבו סביב התחייבות החברה ללקוחותיה לגרום לפתיחת חקירה על ידי רשויות החוק.

במחצית 2016 החלו כריסטופר סטיל וחברת Fusion GPS, במסע שיווק אגרסיבי של המסמכים. בין החודשים יולי לאוקטובר 2016 - העביר סטיל את תיק המסמכים  למכריו ב- FBI, משרד המשפטים ובמחלקת המדינה. כולם ניתבו את החומר לאגף הריגול הנגדי ב- FBI. כאן החומר נפל על קרקע פוריה. המפקח הפנימי של משרד המשפטים גילה תכתובות פנימיות בין ראשי אגף הריגול הנגדי, יועצים משפטיים וסגן ראש ה-FBI, מהם עולה שנאה גדולה למועמד טראמפ והצורך לעצור אותו, ולאחר שנבחר - לפעול להדחתו. בכירים במשרד המשפטים ובמחלקת המדינה הזהירו לשווא את אנשי ה- FBI כי מדובר בחומר שהוכן למטרות פוליטיות וכי יש לפקפק באמינותו, צוין גם כי מחברו מתעב את המועמד טראמפ.

ביולי 2016 פתח האגף לריגול נגדי בחקירה שהתבססה באופן מוחלט כמעט על "מסמכי סטיל". באוקטובר 2016 הוכלל החומר בהערכת המצב המשותפת של קהילת המודיעין האמריקאית.

בימים אלה מתנהל ויכוח בין ראש ה- CIA לשעבר לראש ה-FBI לשעבר בשאלה - מי היה זה שדרש להכליל את החומר בהערכה. נראה כי היה זה ג'ון בראנן, ראש ה- CIA דאז, ומבקר חריף של הנשיא טראמפ. בראנן הפך עם פרישתו לפרשן טלוויזיה. במשך שנתיים התנבא מעל כל במה כי צפויים מעצרים של אנשי הנשיא ויתכן גם הנשיא עצמו. לאחר פרסום דוח התובע המיוחד הודה בראנן כי ייתכן והיה לו מודיעין גרוע.

במקביל, החל מספטמבר 2016,  החל סטיל בתדרוכי רקע לאמצעי תקשורת נבחרים. שם צוטט כ"מקור מודיעיני מערבי". ידיעותיו זכו לתהודה רבה ובתחילה היו מי שסברו כי אלה מאמתים ידיעות שהופיעו ב"מסמכי סטיל". במאי 2017 מונה רוברט מולר לתובע מיוחד. מובילי החקירה ב- FBI הצטרפו לצוותו. באוגוסט 2017  פוטר אחד מהם, סגן ראש האגף לריגול נגדי, האיש הדומיננטי בכל החקירות. פיטורים אלה הוגדרו כחריגים ביותר ב-FBI. האם הם קשורים לאותן תכתובות פנימיות שגילה המפקח הפנימי או שיש חומר נוסף המצביע על הטיית החקירות?

התובע הכללי האמריקאי הצהיר בפני ועדת המודיעין של הסנאט כי קהילת המודיעין האמריקאית ריגלה אחר הנשיא טראמפ ואנשיו, לכן הוא מינה תובע לחקור את מקורותיה של החקירה בה פתח ה- FBI נגד הנשיא טראמפ ואנשיו. במקביל, צוותים אחרים חוקרים את התנהלות אנשי ה- FBI לאורך שלושת השנים האחרונות.

מה מקורותיו של החומר? האם זו רכילות אותה אסף סטיל מאתרים באינטרנט כפי שטען בתביעה האזרחית? האם זו דיס-אינפורמציה אותה קיבל ממקורות רוסיים (גם את זה ציטטו אותו)? האם אלה ידיעות אותן בדה, בסיוע פעיל של מזמיני העבודה מטעם המפלגה הדמוקרטית, כדי לעצור את בחירת המועמד טראמפ לנשיאות? האם יתכן כי חומר מפליל לשימוש במהלך הבחירות שהוכן לבקשת פעילי המפלגה הדמוקרטית הפך ל"סוס טרויאני" דרכו הצליחו הרוסים לפגוע בדמוקרטיה האמריקאית?

בינואר 2018, הוגשה בקשה על ידי חברי הסנאט לתובע הכללי לפתוח בחקירה פלילית  נגד סטיל. בנקודה זו הבין כריסטופר סטיל כי הוא מסובך בסיפור שיצא מכלל שליטה. הוא התבטא כי הפרשיה הזו תרדוף אותו עד הקבר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית