בפעם השניה צה"ל מאלץ דרגות אל"מ ומעלה לקחת אייפון

בצה"ל החליטו שוב , בפעם השניה, לסגור את מכרז מכשירי הסלולר לדרגת אל"מ ומעלה למכשירי אייפון בלבד. התירוץ הוא אבטחת מידע, על אף שלא ברור איך החליטו בצה"ל שיותר קל לפרוץ לאנדרואיד מאשר לאייפון.

״חיילי צה״ל ומשרתי הקבע זכאים לבחור את מכשיר הסלולר הפרטי שלהם על פי העדפותיהם וצרכיהם האישיים.צה״ל עוקב אחר נסיונות התקיפה ומעדכן את ההנחיות ומענה ההגנה במרחב הסייבר בהתאם", אומרת התגובה הרשמית של דובר צה"ל.

עם זאת, פרסום של ערוץ 7 מגלה כי בחירה חופשית קיימת עד דרגת אל"מ. "מחלקת ביטחון המידע בצה''ל החליטה כי קצינים בכירים יצטיידו בטלפונים ניידים מסוג iPhone בלבד, מאחר שרמת האבטחה שלהם גבוהה יותר מאשר במכשירים האחרים", נכתב בפרסום.

נזכיר כי מדובר בפעם השניה שצה"ל מחליט החלטה כזו. המכרז הקודם שהסתיים בסוף שנה קודמת, כלל גם הוא התנייה כזו. אם המכרז הנוכחי גם כולל הנחיה כזו, והוא תקף לחמש שנים, המשמעות היא שהשוק בצה"ל לדרגות הגבוהות יפתח רק בסביבות 2023-2024. מקורות מוסרים לישראל דיפנס כי בכל מקרה מדובר בכמה מאות מכשירים בלבד, כך שלא מדובר בפגיעה משמעותית במתחרים של אפל, אלא יותר קידום המוניטין של אייפון על הגב של צה"ל.

ההחלטה, כך לפי אותם מקורות, נסמכת בעיקר על 'תחושה' כי מכשירי אייפון מאובטחים יותר ממכשירי אנדרואיד. המציאות, לא תמיד תומכת בטענה זו. מערכת ההפעלה של אנדרואיד מריצה כל תהליך בVM משלו מה שהופך את הפריצה לקשה יותר. לאחרונה השיקה גוגל עוד יכולת של עדכון חלקים ממערכת ההפעלה בצורה שוטפת ללא צורך בכיבוי המכשיר. בצורה שקופה למשתמש. זה אמנם יהיה בגרסת Q של אנדרואיד, אבל עדיין. לפי מה קובעים בצה"ל שאייפון יותר בטוח מאנדרואיד?

אחד היתרונות של אייפון בהקשר זה הוא מהירות תפוצת העדכונים לכלל המכשירים. באנדרואיד יש מגוון יצרנים, והעדכונים מגיעים בקצבים שונים. בזה כן יש לאייפון יתרון. אולי זה מה ששכנע את צה"ל.

עוד היבט להחלטה המוזרה של צה"ל היא שלפעמים תוקפים את הטלפון דרך אפליקציה. כמו הפרסומים האחרונים לגבי יכולת של חברת NSO להשתלט על טלפון באמצעות שיחת ווטסאפ ללא צורך במענה של הקורבן. זה מחייב אמנם חולשה לאייפון, אבל גם את זה אפשר לקנות או למצוא בדיוק כמו חולשות לאנדרואיד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית