קרע מתרחב בין הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית לסעודיה

https://www.facebook.com/1753837891323034/posts/2991568744216603?s=594295128&sfns=mo

ביממה האחרונה ניכרת החרפה של ממש ביחסים בין המשטר הסעודי לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל בעקבות טור דעה ארסי חריף שכתב כמאל אל-ח'טיב, סגן מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, ודרשת יום שישי ארסית בגנות ההנהגה הסעודית. הוא האשים את ההנהגה הסעודית בבגידה באומה המוסלמית ובפלסטינים במיוחד, בין השאר, בשל נכונותה לקבל את "הסכם המאה" (הצעה של ממשל טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי הפלסטיני), שעליו יכריזו עם תום חודש הרמדאן בראשית יוני.

ח'טיב עלב קשות במשטר הסעודי משהדגיש כי בית סעוד איננו ראוי לתואר "השומר על שני המקומות הקדושים" לאסלאם (מכה ומדינה), ובטח שלא לתואר "המגן על מסגד אל-אקצא" בירושלים. לראייתו, משמעות ההסכמה הסעודית לקבלת "תכנית המאה" היא נכונות לקבל את ירושלים כבירה הנצחית של ישראל, לקבל את ישראל כריבונית היחידה על מתחם הר הבית, לקבל את הרעיון של הקמת קונפדרציה פלסטינית-ירדנית ולוותר על זכות השיבה של הפלסטינים. הוא הדגיש כי הפרת הסטטוס קוו בהר הבית תיתקל בהתנגדות עזה מצד תושבי ירדן והזהיר מפני פריצת מהומות שתובלנה לנפילת המשטר הירדני.

ח'טיב הביע אף התנגדות נחרצת למגמת הנורמליזציה בין סעודיה לישראל, שביטוייה האחרונים כדלהלן: 
א. הגעת מתוכננת של משלחת ישראלית אל סעודיה בראשית 2020. לדבריו, כיצד מסוגל המשטר הסעודי לארח על אדמת סעודיה יהודים מישראל ובו בזמן לאסור כניסתם של חכמי הלכה מוסלמים דוגמת שיח' יוסף קרדאוי. 
ב. תליית שלט מעל "באר עות'מאן", באר מפורסמת באל-מדינה, ובו כתוב כי בעבר הבאר הייתה שייכת ליהודי שחי במדינה אשר מכר אותה לח'ליפה השלישי עות'מאן. לטענת ח'טיב, הסעודים לא היו צריכים לציין כלל את היהודי ולהתעלם מפרט זה.

האשמה נוספת של חט'יב כלפי המשטר הסעודי קשורה בהכנסות ממשאבי הנפט של המדינה. הוא האשים את המשטר הסעודי בשחיתות וציין כי במקום לחלק את הכספים לאזרחי סעודיה הם מתועליםלכיסיהם של בני המלוכה הסעודי. יתר על כן, אותם כספים משמשים לרצח מוסלמים בתימן ובסוריה, ולמימון משטרים מוסלמים הטובחים בעמם דוגמת משטרו של אל-סיסי במצרים, עומר בשיר בצפון סודאן וגנרל חפתר בלוב.

נוכח כל זאת, הדגיש ח'טיב כי מנהיגי סעודיה נחשבים לבוגדים שאינם ראויים לשמור על שני המקומות הקדושים לאסלאם, מכה ומדינה ולא על אל-אקצא. כך הוא ציין כי אם היו שואלים את צלאח אל-דין אל-איובי (מצביא מוסלמי מפורסם ששחרר את ירושלים מידי הצלבנים), או את מחמד בן קלאון (סולטאן ממלוכי ששלט על א"י במאה ה- 13) או את סולטאן סלים הראשון (מנהיג האימפריה העות'מאנית אשר כבש את ארץ ישראל בשנת 1516) הרי שהם היו מתנגדים לשלטונו של בית סעוד על שני המקומות הקדושים.

אין זו הפעם הראשונה שח'טיב נוקט תעמולה ארסית נגד המשטר הסעודי. בכמה מדרשות יום השישי שנשא השנה תיאר את סעודיה כמי שהפסיקה לשמור על האינטרסים של המוסלמים ולהגן על דת האסלאם.

בתגובה להאשמות חריפות אילו, תומכי המשטר הסעודי הדגישו כי המשטר הסעודי מגן מאז ומתמיד על האינטרסים של הפלסטינים עוד ב- 1947 וכי חט'יב מייצג בדיבורו הארסי רק "חיות אדם" הנמצאות בקרב שורות תנועת חמאס. אחרים ציינו כי טור הדעה הארסי נכתב בעידוד ובתמיכה מצד המשטרים בקטר ובתורכיה המעוניינים להחליש את מעמדה של סעודיה בעולם המוסלמי. אחרים טענו כי ח'טיב משתייך לתנועת האחים המוסלמים אשר איננה אוהדת בלאו הכי את המשטר הסעודי ומבקשת לנגחו בכל הזדמנות.

ההתבטאות הקשה של ח'טיב נגד סעודיה מבטאת חשש עמוק מפני "עסקת המאה" והתמיכה שהיא מקבלת מצד כמה ממדינות ערב ובראשן סעודיה. נראה כי קולות הביקורת נגד סעודיה מצד תורכיה, קטר, איראן ואסלאמיסטיים שונים רק יגברו לקראת חשיפת תכנית המאה במטרה לפגוע בו ולערער את תדמיתו של המשטר הסעודי בעולם, שנסדקה בלאו הכי בעקבות רצח העיתונאי הסעודי חשוקג'י. מעניין, באילו כלים תשתמש סעודיה, אם בכלל, כדי לרסן את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מפני השמעת ביקורות מסוג אילו.

ד״ר מיכאל ברק הוא חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור ict במרכז הבינתחומי הרצליה. הפוסט פורסם לראשונה בחשבון הפייסבוק שלו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית