התרחיש הסביר: צוללת ננס איראנית פגעה במיכלית הנורבגית ליד נמל Fujairah

טענות אמריקאיות גרסו כי הפיגוע בוצע ביוזמת ובעידוד איראן על ידי טרוריסטים מהמליציות השיעיות הפועלות בעיראק או תימן, אלפי ק"מ ממקום האירוע. לצד הערכות אלו, ההסתברות נוטה לפעולה באמצעות צוללת איראנית מדגם גאדיר

By Tasnim News Agency, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60669006

בשבועות האחרונים החלה להתגבר המתיחות בין איראן וארצות הברית על רקע ביטול הסכם הגרעין עם איראן על ידי הנשיא טראמפ והחרפת הסנקציות על איראן. בעקבות המתיחות החלה ארצות הברית לתגבר את הצי החמישי השוהה באזור באוניות מערכה נוספות נושאות טילים מדגם טומהוק לתקיפת מטרות ביבשה, בנושאת מטוסים נוספת ובמפציצים אסטרטגיים מדגם B-52.

על רקע המתיחות בין המדינות ותגבור הכוחות הימיים האמריקאים, התקבל דיווח ביום ראשון, ה- 12 למאי, לפיו ארבע אוניות סוחר נפגעו מפעולת חבלה, ליד נמל Fujairah שבאיחוד האמירויות, ובשטח הטריטוריאלי של המדינה. שניים מכלי השיט שנפגעו הן מיכליות סעודיות והשלישית היא אוניית סוחר נורווגית, לה נגרם נזק משמעותי בירכתיה. לפי הדיווחים אחת ממכליות הנפט שנפגעו הייתה בדרכה לארצות הברית. נמל Fujairah הוא אחד מנמלי ה- HUB הגדולים ביותר באזור המפרץ הפרסי, ונמצא כ- 140 ק"מ דרומית למצרי הורמוז.

טענות אמריקאיות גרסו כי הפיגוע בוצע ביוזמת ובעידוד איראן על ידי טרוריסטים מהמליציות השיעיות הפועלות בעיראק (כ- 1000 ק"מ בקו אווירי ממקום הפיגוע) או על ידי קבוצת לוחמים ח'ותים, ארגון טרור תימני הנתמך על ידי האיראנים (הפועלים כ- 1500 ק"מ ממקום הפיגוע). שר החוץ האיראני, Seyyed Abbas Mousavi, הביע צערו על התקרית, דאגה רבה מהשלכות התקרית על תובלת הנפט הימית במצרי הורמוז, ואף הכחיש בכל תוקף מעורבות איראנית בה. דובר רשמי איראני אחר אף האשים את ישראל במעורבות בתקרית.

בבחינת הנזק שנגרם לאונייה הנורווגית מהתמונות שפורסמו, נראה שהנזק נגרם כתוצאה מפגיעת האונייה במוקש ימי צף או מפגיעת מוקש קרקעית (המונח על קרקעית הים), אשר עלה לפני הים כאשר האונייה חלפה על פניו. ניתן יהיה להעריך, כי פעילות החבלה בכלי השיט בוצעה באחד משלושה מתארים מבצעיים אפשריים.

המתאר הראשון הינו הטלת מוקשים מכלי שיט "תמימים", אשר פעלו בנתיב השיט בו שהו האוניות שנפגעו. מוקשים אלו מופעלים על פי שעון זמן או על פי סנסור (מחוש), המפעיל את המוקש כאשר כלי שיט עובר מעליו או פוגע בו. המתאר השני האפשרי, הוא באמצעות שיגור כוחות קומנדו מספינת סוחר או מכלי שיט אחר שפעל בזירה, וזריעת מיקוש על ידי כוחות הקומנדו על קרקעית הים.

הסבירות לכך שהחבלה בוצעה במתארים אלו אינה גבוהה להערכתי. יחד עם זאת, המתאר המבצעי השלישי והסביר להערכתי לביצוע פעילות קומנדו כזו, בטווחים של כ- 140 ק"מ ממצרי הורמוז ומהחוף האיראני הינה על ידי צוללות הננס, מדגם גאדיר, המופעלות על ידי משמרות המהפכה האיראניים.

חיל הים של משמרות המהפכה האיראניים מפעיל כ- 25 צוללות מדגם גאדיר. צוללות אלו, בדחי של כ- 150 טון, מופעלות על ידי צוות של שישה עד תשעה אנשים, בעלות יכולת פעולה בטווחים של עד 200 מייל ימי (כ- 360 ק"מ). צוללות אלו בעלות יכולת שיגור טורפדו קל, טילים נגד כלי שיט לטווח של כ- 40 ק"מ ויכולת פיזור מוקשים .

חיל הים של משמרות המהפכה מפעיל צוללות אלו מזה שנים רבות, מבצע איתן, על פי הצהרותיו בתקשורת, פעילות מבצעית במרחבי המפרץ הפרסי ואף מתרגל איתן תרחישי תקיפת כלי שיט, במסגרת התרגילים השנתיים של משמרות המהפכה.

לסיכום, בין אם מדובר במבצע קומנדו מכלי שיט סוחר, בזריעת מיקוש מכלי שיט סוחר או במבצע צוללות ננס איראניות, הרי שמדובר במבצע רחוק מהחוף האיראני, המצביע על יכולת מבצעית גבוהה וחשאית בטווחים רחוקים מהחוף. הפעלת יכולת כזו גם בזירת הים התיכון תהווה איום משמעותי על חופש השיט והסחר הימי באזורנו מחד, ומאידך מהווה איום משמעותי על אסדות הגז, הנמצאות מול חופי הארץ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית