יצירתיות הטרור דורשת סינרגיה בין כלל גופי הביון המערביים. דעה

היריב מבחינתו אינו מחכה והוא כבר מעבר לפינה עם ה"כוכב הבא" בתחום הטרור. השיטה הנכונה להתמודד עם האיום היא אינטגרציה ושיתוף פעולה בין מדינתי לצורך ביצוע סימולציות, תרגילים וחשיבה על בסיס דמיון מודרך

היוהרה המערבית על פיה המחבל ה"ערבוש" הנו בור וחסר יכולת למול ה"עושר" האינטלקטואלי והטכנולוגי של המערב היא המקור להפתעות החוזרות ונשנות בתחום פיגועי הטרור. אם יש משהו שלמדתי בכל שנותיי בשירות הביטחון הוא : לעולם אל תזלזל ביריב. למד אותו ותנסה להקדים אותו בעורמה ובתחבולה. תפישתי היא שיש להשקיע מאמץ בניסיון לסכל את ה"כוכב הבא" של הטרור בדרך נוספת.

השיטה הנכונה הנה אינטגרציה ושיתוף פעולה בין מדינתי לצורך ביצוע סימולציות, תרגילים וחשיבה על בסיס דמיון מודרך כך, שניתן יהיה לנסות ולהיערך נכון לאיומי הייחוס ותרחישי הייחוס עוד מבעוד מועד. אין באילו, לומר, שארגוני הביון אינם עורכים תרגילים תוך ניסיון לאתגר עצמם בתרחישי הייחוס. הכוונה הנה שקיים חסר בתרגול ובסימולציות מסונכרנות בין המדינות ובין אירגוני הביון השונים, אושיות האבטחה והגופים המוסדיים המערביים.

החסר המשמעותי אם כן, הוא מימד היוזמה למול מימד התגובה במלחמה בטרור. יוזמה משמע, לא רק מרדף אחר מבוקשים בעיראק ואפגניסטן, אלא ניסיון לבצע הליך סדור של סינרגיה בין כלל גופי הביון המערביים תוך שימוש במתודולוגיה של ניתוח, חשיבה יצירתית ותרגול מתמיד.

ארגוני הטרור מבצעים הליכי תכנון

מן העבר השני, הוכח שארגוני הטרור מבצעים הליכי תכנון כיצד לפשט את פעולותיהם השליליות בצורה כזו שלא נדרשת הערכות מקדימה ארוכה. אין צורך במימון במשאבים גדולים אך באותה מידה יחול אפקט ההפתעה ותגדל עוצמת הפגיעה באזרחים / כוחות ביטחון/סמלי שלטון מערביים.

הקלות הבלתי נסבלת בה יכול היום מפגע/ים להיכנס לרשת בין אם בצורה גלויה ובין אם ב"דארק – נט" ולקבל חומרים, הדרכה ורעיונות לביצוע פעולות ראווה הנן מקוממות. הרעיון להסיט רכבת ממסלולה ולבצע הרג המוני ולגרום לאירוע רב נפגעים אינו דורש אמצעים גדולים והוא בבחינת פעולה פשוטה לביצוע. הליך מחשב נכון, סימולציות האיום ותרגול הובילו לאחרונה למחשב מחודש של גורמי האבטחה המקומיים והעולמיים בכל הכרוך בבניית תפישת אבטחה מונעת לאיום. כל אילו אודות יוזמה של המכון למדיניות נגד טרור ICT בתרגול התרחיש הזה בדיוק בכנס אבטחה גדול מספר שנים קודם לכן.

איום אפשרי: פיגוע ראווה בבית כלא

בעברי כאשר התמודדתי כמפקד יחידת דרור  (יחידת המודיעין הארצית של שירות בתי הסוהר ללחימה בפשיעה ובטרור), עם איום ההברחות לבתי הכלא ע"י הסלקה בגוף האדם, הבינותי שהדבר כל כך נפוץ ופרוץ כך שניתן להבריח כל דבר בגוף האדם. האסירים קוראים לעטיפות הסמים שהם דוחפים לפי הטבעת ובולעים :"זרג".

ראיתי במהלך שירותי אסירים ואזרחים שהובילו בגופם מאות גרמים של ח.ח.כסם, רעלים, מכשירי טלפון זעירים, חומרה דיגיטלית ועוד. תמיד עלתה במוחי המחשבה המחרידה, מה יהיה אם משהו יחליט שהוא מעביר מטען חבלה בגופו, חומר נפץ, הלא זה כבר "חציית קווים אדומים" ומהווה סיכון ממשי ומוחשי לביטחון הסגל, המתקן ואסירים. מהר מאד גיליתי שגם רף זה נחצה. חומרי נפץ ואמצעי לחימה אחרים מוחדרים אף הם באותה שיטה לתוך כותלי הכלא.

בתוך בתי הסוהר הביטחוניים מצויים הנהגות המחבלים, מחבלים עם "דם על הידיים", מחבלים שמוכנים לבצע פיגוע ראווה ולהפתיע. תארו בנפשכם, פיגוע ראווה כנגד כוחות הביטחון בדגש על מתקני שירות בתי הסוהר, בו מבוקש בשטחים מבצע פעולה יזומה בחוץ, נעצר בכוונה תחילה. בגופו הוא "טעון" מבעוד מועד ב"זרגים" של חומר נפץ תקני, נפץ ומאיץ. בהחלטה של הנהגות המחבלים לבצע "פיגוע ראווה", מתפוצץ לו מחבל מתאבד בכניסה לכלא או בתוך הכלא.

נשמע בדיוני? בסדרת הטלוויזיה הפופולארית "פאודה" כבר תסרטו תרחיש בדיוני שכזה, לאילו הזוכרים כיצד בעונה הקודמת החדירו מטען לגופו של לוחם במסגרת חילופי "שבויים" רק נזכיר, שכך פוצצו אותו. אז שוב אשאל – בדיוני? ארגוני הטרור נמצאים בחיפוש מתמיד של הפיגוע התודעתי הבא וגם הם רואים סדרות טלוויזיה.

האיום מוחשי גם בתחום התעופה. בפרשייה מסוימת שטיפלנו בה יחד עם משטרת ישראל לפני מספר שנים, נתפשה בלדרית דרום אמריקאית שהגיעה לארץ ובגופה כ-48 "זרגים" של קוקאין טהור. סה"כ פלטה 545.5 גרם חומר חשוד כסם. לא זו הבעיה ,אלא, הקלות הבלתי נסבלת שאזרח "טעון" בגופו ב"זרגים" , עובר הליכי בידוק קפדניים ועדין פורץ את מסגרות האבטחה הבנאליים. במקרה דנן, אף "פלטה" מלחץ 2 "זרגים" של החומר החשוד בשירותי המטוס. כמובן שבאין מפריע וללא התייחסות ביטחונית מכל סוג.

הפתעה קולוסאלית בפתח?

לסיכום הדברים, במצעד הראליטי לגילוי ה"כוכב הבא" בתחום הטרור, משחקים מספר גורמים ואנחנו רק אחד מהם. המשך מדיניות התגובה והיעדר מדיניות חדשנית של סינרגיה ב"כפר הגלובלי", תוך הפיכת התפישה ליצירתית ויוזמת,  תוביל רק לתוצאה אחת ועגומה – הפתעה קולוסאלית נוספת.

היריב מבחינתו אינו מחכה והוא כבר מעבר לפינה עם ה"כוכב הבא" בתחום הטרור. גוף האדם כ"מחסן אנושי" מהווה איום משמעותי ופוטנציאל הנזק שהוא טומן בחובו מחייב התייחסות פרטנית למציאת פתרונות בתחום הסמכויות המשפטיות שיאפשרו שיקוף אדם בכניסה למוסדות/מתקנים רגישים. כמו כן, נדרש להמשיך ולבצע פעולות לפיתוח אמצעים טכנולוגיים לאיתור גוף זר בגוף האדם.

גונדר משנה בדימוס נתן פז, מרצה ויועץ ביטחוני בתחום הלחימה בטרור ובפשיעה בבתי כלא. חברת "פתרונות מודיעין טקטיים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית