סין ממשיכה לרכוש מוצרי נפט מאיראן

הסנקציות על יצוא מוצרי נפט מאיראן כוללות גם מוצרים מזוקקים. המשמעות היא כי גם הייצוא הנ"ל של מוצרי נפט מזוקקים לסין היא הפרה של הסנקציות. עכשיו רק צריך לראות האם סין תכנס תחת הסנקציות האמריקאיות

bigstockphoto

פרסום של רויטרס חושף כי סין קונה מוצרי דלק מאיראן. קצת סדר. הסנקציות על מגזר האנרגיה האיראני הוטלו על ידי אובמה ב2012 תחת צו נשיאותי מספר 13622. בינואר 2016 לאחר ההסכמות עם איראן, אובמה הסיר את הסנקציות בצו 13716. כלומר, צו 13716 ביטל את צו 13622. עם זאת, ב-6 באוגוסט 2018, לאחר שטראמפ החליט לצאת מההסכמות עם איראן, הוא החזיר חלק מהסנקציות המקוריות בהודעה מטעמו.  

החלטת טראמפ, בסעיף 3, מדברת על "סנקציות הנוגעות לתחום כלי הרכב האיראניים ולסחר במוצרי נפט, מוצרי נפט ומוצרים פטרוכימיים". בהחלטה נכתב כי יוטלו קנסות על אדם שעוסק במכירת נפט או מוצריו מאיראן. "ביום 5 בנובמבר 2018 או לאחר מכן, ביודעין בעסקה משמעותית לרכישה, רכישה, מכירה, הובלה או שיווק של נפט או מוצרי נפט מאיראן".

מאז ההחלטה של טראמפ ועד ה3.5.2019 ארה"ב נתנה הקלות לשמונה מדינות לייבא נפט ומוצריו מאיראן. לאחר מכן, אף מדינה לא תשאר עם הטבות במסגרת תכנית הלחץ המירבי על איראן שמוביל טראמפ. כולל סין.

המשמעות היא כי גם הייצוא הנ"ל של מוצרי נפט מזוקקים לסין היא הפרה של הסנקציות. כך גם עם הייצוא לסוריה מאיראן שהתרחש בשבוע האחרון. עכשיו רק צריך לראות האם סין תכנס תחת הסנקציות האמריקאיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית