מבצע ספין: ירושלים מעדיפה מלחמה עם איראן על פני מו"מ מחודש. דעה

בירושלים חוששים מכניסה של איראן למשא ומתן מחודש עם הבית הלבן במהלך שיכול לתת למהנדסים האיראנים עוד זמן להשלים את פיתוח הפצצה. החלופה העדיפה, מלחמה ונטרול תכנית הגרעין הצבאית של איראן

https://youtu.be/UZn6ry2XKrU | וידאו: עומר מירון, לע"מ

בירושלים חוששים מכניסה של איראן למשא ומתן מחודש עם הבית הלבן במהלך שיכול לתת למהנדסים האיראנים עוד זמן להשלים את פיתוח הפצצה. במקום זאת, מעדיפים בירושלים לנצל את רוחות הקרב של בולטון יחד עם ההחלטיות של טראמפ כדי להוביל למלחמה בין ארה"ב לאיראן. אותה תפיסה מניחה כי כזו תחסל את ההנהגה הקיימת באיראן ותאפשר סריקה חופשית של פרויקט הגרעין הצבאי האיראני מול המשטר שיקום.

כל זאת, במינימום חשיפה של הציבור הישראלי למחיר המלחמה. ארה"ב תתעסק באיראן, צה"ל בלבנון עם חיזבאללה ועם הארגונים בעזה. הטילים האיראנים יפגשו את מערכות ההגנ"א ובמחיר סביר יהיה ניתן לגמור את פרויקט הגרעין האיראני לעשורים הקרובים. לפי תזה זו, מערכת הביטחון הישראלית קיבלה הוראה אחת עם היבחרו של טראמפ - להביא את ארה"ב לעימות צבאי עם איראן.

מאותו רגע של ההחלטה, נחשף פתאום ארכיון במרכז טהרן במחסן נטוש שאפשר לעשות לאיראן חשיפה מלאה של תכנית הגרעין הצבאית עד הסכם הגרעין ב2015. המסמכים הועברו ישירות לבית הלבן בבהילות, נתניהו עשה מסיבת עיתונאים בישראל עם קלסרים, ומכון המחקר ISIS ממשיך להדליף עד היום מאמרים החושפים טפח ועוד טפח של היסטוריית הגרעין האיראני. החומרים באדיבות המוסד הישראלי שמחזיק בארכיון הידוע.

חשיפה זו הובילה לעוד סנקציות ועוד סנקציות אמריקאיות על אירן שמטרתן החלפת השלטון מבפנים באמצעות הפיכה. אבל ההפיכה לא באה, והבחירות בארה"ב מתקרבות (נובמבר 20) ובירושלים חוששים שטארמפ לא יבחר שנית על אף הסיכויים הטובים שלו. כדי לא לקחת סיכון בהקשר זה, צריך לנצל את אחיזתו של טראמפ במושכות. אז כדי להגדיל את הלחץ על איראן, נחשף פתאום איום חדש במפרץ הפרסי מצד איראן נגד כוחות אמריקאים ובני ברית. מה האיום? אף אחד לא יודע. פומפאו ביטל בבהילות ביקור בגרמניה וחתך לעירק ולאירופה. ימים לאחר מכן בכיר עירקי לשעבר חשף כי המודיעין הישראלי חשף תמונות טילים בבצרה בעירק המכוונים למפרץ הפרסי.

הבעיה: צריך להאמין שהמודיעין האמריקאי תלוי בישראלי בשביל צילומי לווין של בצרה או בשביל תמונות מהקרקע. לאמריקאים יש נוכחות צבאית בעירק עם חופש פעולה מלא, כולל, סביר להניח, פעילות של סוכנויות ביון במדינה. עוד אתגר הוא להאמין שתמונות מהקרקע או מלווין יודעות להגיד לאן מכוונים הטילים. במציאות, לא יודעים.

במקביל לביקורו של פומפאו בעירק, ארעו עוד מספר אירועים. פגיעה בכלי שיט בקרבת נמל באיחוד האמירויות. מתוך "מספר כלי שיט" שנפגעו, רק מכלית נורבגית אחת הציגה למעשה נזק בחלק התחתון של הכלי. ייתכן כי מדובר בזירת מוקשים שהונחה שם או טורפדו קטן. הוכחות מה גרם לנזק אין ולא הוכחות שאלו היו האיראנים. גם במקרה זה המודיעין הישראלי התגייס ראשון לומר שהוא מעריך כי אלו האיראנים. על סמך מה , לא ברור. עוד אירוע הוא פגיעה בצינור נפט המחבר שתי תחנות שאיבה בסעודיה. גם כאן, אין הוכחות ויזואליות לנזק רק כותרות בכלי התקשורת. אספקת הנפט לא נפגעה מיהרה סעודיה להודיע לעיתונות.

המשותף לכל האירועים בעירק, איחוד האמירויות וסעודיה הוא שאין הוכחות. מדובר במלחמת מידע מנוהלת היטב על ידי המודיעין הישראלי, ואולי גורמים בבית הלבן בסביבתו של טראמפ ובארמון בריאד, שרוצים להכניס את ארה"ב למלחמה באיראן. מבצע ספין תקשורתי שיחייב את ארה"ב - אמא אווזה - לגונן על כל הידידים שלה במזרח התיכון.

האתגר הוא לשכנע את טראמפ, הקונגרס והסנאט להכנס למלחמה. טראמפ תקף את אובמה על מלחמות מיותרות בעירק ואפגניסטן, והוא הצהיר לא פעם שארה"ב לא תלחם מלחמות של אחרים. בינתיים הוא לא שולח תוספת של 120000 חיילים למפרץ, ונושאת המטוסים לינקולן החליפה את הסטניס שחזרה הביתה. החילופים התבצעו דרך אגב בכניסה לים התיכון ולא במפרץ כדי לא להתגרות סתם באיראנים. דיווחים עדכניים טוענים כי הלינקולן בינתיים נמצאת בים הערבי ולא נכנסת למפרץ מאותה סיבה.

טראמפ מצידו, וגם פומפאו, הצהירו שהם רוצים הסכם חדש שימנע את התגרענות אירן ויטפל בתעשיית הטילים של המדינה. בצפ"ק הם עדיין מתקשים, אבל הרעיון הוא שאיראן לא מקבלת את חסות סין כמו קים, ולכן לחץ כלכלי יכול להביא אותה להסכים למו"מ. עד כה יש סנקציות על תעשיית הנפט והמתכות. והמצב הכלכלי באיראן מדרדר.

מבחינת ירושלים כניסה למו"מ מחודש עם איראן זו החלופה הגרועה ביותר. איראן יכולה לערב במו"מ כזה את רוסיה או סין , או את שניהן, ויכולה לגרור את המו"מ כמו שקורה עם צפ"ק. בזמן הזה , חוששים בירושלים, המהנדסים של איראן יגיעו לפצצה גרעינית עובדת. ואז, המציאות תשתנה וההזדמנות תעבור. אופציה אחרת היא שטראמפ לא נבחר בשנה הבאה וגם אז , ההזדמנות תעבור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית