טראמפ מוכן ללכת עד הסוף? מה תעשה ארה"ב אם איראן תתחיל להעשיר אוראניום? דעה

לפני כחמישה ימים, פרסמה מחלקת המדינה האמריקאית הודעה בדבר סנקציות על תשתית הגרעין האזרחי של איראן. "החל מחודש מאי, הרחבת תחנת הכוח הגרעינית של איראן בבושהר מעבר ליחידת הכורים הקיימת יכולה לגרור סנקציות. בנוסף, פעילות להעברת אורניום מועשר מתוך איראן תמורת אורניום טבעי יכול להיות סנקציה. על איראן להפסיק את כל הפעילות הרגישה, כולל העשרת האורניום, ולא נקבל פעולות התומכות בהמשך העשרה. כמו כן לא ניתן עוד מקום לאחסנה של מים כבדים באיראן מעבר לגבולות הנוכחיים; כל מים כבדים כאלה לא יהיו עוד זמינים לאיראן בכל דרך שהיא", נכתב בהודעה.

היום (ד'), כחמישה ימים לאחר מכן, איראן פרסמה את המסרים הבאים - אם החברות הנותרות בהסכמות JCPOA לא יעמדו בתהחייבות להקל על מגזר הנפט והבנקאות כפי שהבטיחו לפני שנה, איראן תפעיל את הכור באראק ותעשיר אוראניום מעבר למגבלות המותרות בהסכמות.

"אם לא יעמדו בדרישותיה של איראן בזמן הנתון, אזי הרפובליקה האסלאמית של איראן תשעה את ההיענות לגבולות העשרת האורניום ולצעדים למודרניזציה של כור המים העראק. בכל פעם שהדרישות שלנו יתקיימו, אנו נמשיך את אותה כמות של התחייבויות להשעות פעילות, אבל אחרת, הרפובליקה האסלאמית של איראן תפסיק את המחויבויות שלה צעד אחר צעד", נכתב באתר נשיא איראן.

"נכון לעכשיו, הרפובליקה האסלאמית של איראן אמרה את המילה הסופית למדינות החברות ולקהילה הבינלאומית. נכנסנו לשיחות הגרעין עם רצון טוב, הגענו להסכם עם רצון טוב, יישמנו את ההסכם עם רצון טוב, וסיפקנו מספיק זמן לחברים האחרים לאחר נסיגת ארצות הברית עם רצון טוב. עכשיו, תורן של המדינות הנותרות להוכיח את רצונן הטוב ולנקוט צעדים רציניים ומעשיים כדי לשמר את ה- JCPOA."

טראמפ ובולטון כבר החישו קבוצת תקיפה למפרץ הפרסי, שבועיים לפני הזמן המתוכנן לחילופי קבוצות תקיפה באזור. למרות הכותרות בכלי התקשורת, קבוצות תקיפה כאלו מסתובבות כל הזמן  באזור המפרץ הפרסי - כולל במרץ ואפריל האחרון (לא מאמינים? חפשו באתר worldview.stratfor). כוחות אמריקאים פרוסים דרך קבע במזרח התיכון ובסביבת איראן, כך שאם טראמפ רוצה מלחמה עם איראן, אנחנו צריכים לראות שינויים חדים בנוף. כמו למשל אם קבוצת התקיפה שהייתה עד ימים אלו באזורנו - הUSS John C. Stennis - תשאר לאחר הגעת קבוצת הלינקולן.

בינתיים, נראה כי הסימנים בשטח נוטים יותר לכיוון הפעלת לחץ נוסף על איראן, בעיקר פסיכולוגי, על ידי בולטון ושות' ולא סימנים המעידים על כניסה למלחמה עם איראן. נזכיר גם כי טראמפ מתכונן לבחירות בארה"ב שיערכו בנובמבר 2020, כך שכניסה למלחמה עם איראן כעת עלולה לפגום במאמץ זה לאור האי ודאות איך אתה יוצא ממלחמה.

פרסום של thedailybeast גם הוא שם את תופי הטם-טם של בולטון בפרופורציה. "מקורות רבים המקורבים לסיטואציה אמרו לאתר שהמנהל של טראמפ 'פוצץ' את המציאות במפרץ מפרופורציה, המאפיינת את האיום כמשמעותי יותר משהיה". הכוונה היא לפרסומים בתקשורת האמריקאית סביב מידע סודי שהגיע לבית הלבן סביב פעילות התקפית שמתכננת איראן נגד מטרות אמריקאיות באזור. מידע שלא ברור מה מקורו או מה טיבו.

"זה לא שהממשל שוגה בהבנת המודיעין, אלא בפרשנות המוגזמת שלו", אמר גורם ממשל אמריקאי בעילום שם. "הייתי מאפיין את המצב הנוכחי כעיצוב פעולות משני הצדדים כדי להטות את השדה לקראת סכסוך אפשרי. הסיכון הוא ברמת איום נמוכה בפעילות יחידת פרוקסי איראנית שתצור חישוב לא נכון של ותצא מידי שליטה. אנחנו שולחים מסר כתגובה למודיעין, למרות שהאיום לא ממש קרוב כפי שהוצג". גורם נוסף תיאר את המצב כך: "זה נועד לשלוח מסר ברור ולהסיר כל עמימות ממצב מתוח. אנחנו מפגינים את היכולת שאנחנו יכולים להביא לאזור".

אין ספק כי המצב מתוח בשל החרפת הסנקציות על אירן בתחום הנפט. עם זאת, לפחות בשלב זה, לא נראה כי הישרדות השלטון בטהרן בסכנה למרות המצב הכלכלי הרעוע. כמו גם, לא נראה שאיראן מתכננת לעשות משהו פזיז למרות האיומים. הדרישות האיראניות נתנו עוד תקופת זמן לאירופה להחליט מה היא רוצה לעשות. השאלה היא מה יקרה במידה ואיראן כן תחליט לחזור להעשרת אוראניום והפקת מים כבדים. האם טראמפ ילך עד הסוף ויכנס למלחמה שמטרתה הפלת השלטון או שיסתפק בעוד סנקציות על אלו הקיימות?

אולי יעניין אותך גם