"החזון – להיות מהמובילים בעולם בכל תחומי פעילות הליבה שלנו"

בראיון ראשון לאחר רכישת תעש על ידי אלביט מערכות, מספר אודי ורד, מנהל חטיבת יבשה על התוכניות לעתיד והמטרות שהוצבו

 

צילום: אלביט מערכות

"התעניינו בתעש בשל החוזקות של החברה. לדוגמה הפורטפוליו בתחום מערכי הרקטות", אומר אודי ורד, מנהל חטיבת יבשה ותעש החדשה של אלביט הכוללת את התעשייה הצבאית בראיון מיוחד לישראל דיפנס. ורד קיבל לידיו את ניהול התעש לאחר פיצול חטיבת היבשה והתקשוב. "שילוב היכולות של אלביט ותעש יאפשר לנו למכור מערך רקטות מלא למדינה כולל אמצעי התצפית, השו"ב ואיתור המטרות".

המטרה: אפקטיביות כלכלית

היעד המרכזי של ורד הוא להביא את תעש, שלא הציגה רווחים כבר קרוב לשלושים שנים, לאחוזי הרווחיות של אלביט מערכות. "אין כאן קסמים", אומר ורד. והוא מציג את התכנית שלו שבנויה משלושה צירים מרכזיים - שיפור הקשר העסקי עם הספקים, דגש על יצוא ללקוחות חו"ל והשקעה במו"פ. "הזרמנו כ-300 מיליוני ש"ח תשלומים בפיגור לספקים", אומר ורד. "זה לא מתוך פילנתרופיות, אלא כחלק ממהלך עסקי להוזיל עלויות. כאשר אתה לא משלם לספקים תקופה ארוכה, ההפסדים והאשראי שלהם מתגלגלים לבסוף חזרה אליך וללקוח הקצה.

"כתוצאה מכך אנחנו במקום טוב יותר לספקים ולנו, כאשר בטווח הארוך הם גם מוכנים לשפר את המחירים בהשוואה להזמנות קודמות. הכסף שנחסך ישמש בין השאר להשקעה במיכון ורכש מכונות חדשות שייעלו את תהליכי הייצור בחברה.

"היכולת להיות יותר אפקטיביים בתהליכי הייצור, בלי להוריד באיכות המוצרים של התעש, תאפשר לנו להיות יותר תחרותיים בעולם. אלביט פעילה ב-72 מדינות בעולם. מספיק שלכל מדינה נציע את הרקטות יחד עם שו"ב שיכול לשרת גם את המרגמה, התותח וחיל החי"ר. נוכל להציע ללקוחות ערך מוסף מבצעי משמעותי. ניקח את התשתית הטכנולוגית הייחודית של התעש ונמנף אותה עם יכולות משלימות מאלביט יבשה ומכלל הקבוצה.

"על מנת לשמר את היתרון הקיים בשוק העולמי בתחום הרקטות נזרים עשרות מיליוני ש"ח חזרה למו"פ. גידול ביצוא יאפשר גם להוריד את עלות הרקטות ויתרום להגברת התחרותיות כי אותם קווי ייצור ימכרו ליותר לקוחות. על מנת להצליח בשוק הבינלאומי של ימינו, אתה צריך להביא ערך מוסף משמעותי במוצרים ובמערכות שלך בהשוואה ליכולות מקומיות ויכולות מתחרים. ובמחיר נמוך. בזכות הקשר הקרוב עם צה"ל אנו יודעים על בעיות מבצעיות לפני שתעשיות אחרות בעולם מודעות להן, וזה נותן לנו יתרון".

התאמת מוצרים לשוק העולמי

שו"ב המשותף למערך הרקטות, המרגמות, התותחים וחיל החי"ר אפשרי בזכות פיתוח מערכת הצי"ד לצה"ל. מדובר במערכת שו"ב לזרוע היבשה שפותחה על ידי אלביט בשנים האחרונות בארכיטקטורה פתוחה. "כשקיבלנו את פרויקט צי"ד, כבר היה לנו את מערך השו"ב הארטילרי והשו"ב לטנקים. אלו היו מערכות ורטיקליות לעולם תוכן מסוים. בזמנו, בצלאל (בוצי) מכליס – נשיא קבוצת אלביט - כמנהל החטיבה הקודם קיבל החלטה לפתח את מערכת הצייד מחדש בארכיטקטורה פתוחה.

"פיתחנו פעמיים את אותן מערכות", מסביר ורד. "בנינו תשתית תוכנה שעליה ירוצו אפליקציות ייעודיות לעולמות תוכן כמו תותחנים, שריון, מרגמות, לוגיסטיקה ועוד. שיפור נוסף שעשינו מאז הוא המעבר לארכיטקטורה פתוחה המאפשר לצבא לעשות לבד שדרוגי תוכנה ותוספות ממשקים".

החלטת ממשלה משנת 2014 קובעת כי רכש הרקטות לצה"ל יתבצע בלעדית מתעש עד שנת 2024. ורד מסביר כי מדובר בהחלטה נכונה למדינת ישראל בהיבט עצמאות ייצור האמל"ח. "מן הסתם, אני לא אובייקטיבי", אומר ורד בגילוי נאות בקשר לשאלת הרכש הבלעדי של הרקטות לצה"ל מתעש. "כדוגמה, במבצע צוק איתן הכניסה תעש לשימוש מבצעי ראשון את פצצת ה- MPR500 - פצצת אוויר קרקע מדויקת הממזערת את הנזק לסביבה. בעקבות ההצלחה והדיוק המבצעי אנו מאמינים כי צה"ל ימשיך לעשות שימוש בפצצה שפותחה בהתאם לצורך מבצעי ובמחיר משימה נמוך. בכל מלחמות ישראל וסבבי המלחמה חלק מקווי הייצור עבדו מסביב לשעון ואנו גאים בתרומה הייחודית של החברה לביטחון ישראל.

"במערכי רקטות, תעש היא ספק מוביל בעולם והחלופות באיכות דומה לשלנו כמעט שאינן קיימות בשוק העולמי או יקרות באופן משמעותי מהמחיר הנוכחי שמקבל צה"ל. לכן, אני אופטימי בקשר ליכולות הייצוא של רקטות אלו".

חיל טילים ורקטות?

על השאלה מה צריך לעשות כדי שיקום בצה"ל חיל טילים ורקטות, מסביר ורד שבשביל זה צריך כסף. "בשביל לצייד את צה"ל בכמות מספיקה של רקטות צריך השקעה כספית", מסביר ורד. "כנראה שבסוף תהיה פשרה בין רצוי למצוי ותמצא נקודת העבודה הנכונה. אנחנו עושים מאמץ להתחבר עם קבלני משנה אמריקאים כדי לאפשר ייצור חלקים לא מסווגים של הרקטות בדולר סיוע מתוך מטרה להקל על צה"ל לרכוש את הכמויות הנדרשות מבצעית. זאת, לצד מאמצי התייעלות בארץ. גם השליטה בשרשרת הערך עוזרת להוריד את עלות הרקטות. הצלחה בהוזלת המחיר תאפשר לצה"ל להגיע למסה הקריטית בכמות הרקטות הנדרשת".

לצד המכירות לצה"ל, ורד אומר שהוא רוצה להגדיל באופן משמעותי את מרכיב יצוא הרקטות. "צה"ל הינו השותף האסטרטגי שלנו ואנחנו מפתחים כיום את הרקטות בהתאם לאפיון שלו. כאשר יסתיים הפיתוח, יש בתכנית העבודה גם פיתוח גרסאות יצוא. בחלק מהמקרים יתאפשר אולי ייצור או הרכבה של חלקים מסוימים במדינה זרה, אבל לא של חלקים ייחודיים. זה הIP שלנו", מסביר ורד.

עוד אומר ורד כי מתוכנן גם ייצוא קיטים להשביח רקטות ישנות עבור מדינות שלא רוצות להחליף את המערך הרקטי הקיים. "את הרקטה אפשר לחלק לארבעה מקטעים עיקריים - הנעה, אוויוניקה ומחשב הטיסה, רש"ק וראש ביות (רב"ת). כשאתה משדרג רקטה, אתה יכול להחליף את ההנעה, הרב"ת, הרש"ק או את כולם. אלביט-תעש היא בית הרש"קים של מדינת ישראל. צבור כאן ידע שהוא יתרון עולמי בתחום", מוסיף ורד.

תחרות מול שחקנים חדשים בעולם

אחד האתגרים העומדים בפני ורד הוא שחקנים מאסיה שנכנסים לתחום הרקטות, בעיקר סין. לאחרונה, במדינה באסיה הייתה לאלביט תחרות קשה עם חברה סינית שמוכרת רקטות זולות יותר וגם מעמידה הלוואות לרכישתן. "זה המשחק היום בחלק מהמקומות", מסביר ורד. "יש רקטות סיניות, דרום אפריקאיות ואחרות. זה קיים באסיה ובאפריקה. הקלף שלנו מול המחיר שלהם זה האיכות. בשביל זה צריך להשקיע במו"פ ובהון אנושי.

"לאחר פרק זמן של חודשיים וחצי בחברה אני יכול לומר שאני מופתע לטובה. יש כאן מרכזי פיתוח מצוינים וארגון עובדים שדואג לשמור על המארג האנושי ומחובר ליעדי החברה. כולם מבינים שצריך לעצור את ההפסדים. ללא התייצבות לא נוכל להשקיע במו"פ. אחד התחומים שצריך לשפר קשור לנראות של החברה בעיני הדור הצעיר של המהנדסים. תעש עוסקת בפרויקטי פיתוח חדשניים ואנו צריכים להנגיש את זה  למהנדסים צעירים. חלק מהמהלך הזה הוביל אותנו להשאיר את גוף ההנדסה ברמת השרון. במקביל, אנו מנסים לשפר את סביבת העבודה ומשקיעים במיכון חדש במפעלים. פתחנו גם את חוזה ההסעדה הקיים במטרה לשפר את איכות המזון למען העובדים.

"בהיבט המו"פ אנחנו משתדלים להשקיע בפיתוח עצמי רק עם לקוח מלווה בדגש על צה"ל. זה הופך את תהליך הפיתוח לתכליתי. את פיתוח הרובוטיקה והתותח לצה"ל לדוגמה אנו מבצעים עם מפא"ת ומז"י. משקיעים גם בדור חדש של רקטת הרומח עם מפא"ת ומז"י. חלק גדול מהמפתחים הם מפקדים במילואים של יחידות לוחמות ומשתמשים בציוד של עצמם. זה יתרון אדיר.

"עשרות המיליונים שיושקעו במו"פ כל שנה יגיעו מהרחבת מוטת יצוא. מפא"ת אמנם משקיעים בפיתוח, אבל בעיקר להנבטות טכנולוגיות ראשוניות. לכל הליך פיתוח מלא המעמיד בסופו מערכת מבצעית, צריך משאבי כוח אדם ותקציב. עד היום זו הייתה בעיה בתעש. לא נוכל להתמודד עם מתחרים סינים או אחרים במחיר, אבל הטכנולוגיה שלנו ברקטות טובה יותר וחובה לשמור על עליונות זו. בינתיים המתחרים מצמצמים פערים וזה מחייב אותנו להיות תמיד שני צעדים לפניהם".

"רוצה להוביל את שוק המיגון לרק"מ"

ניכר מהשיחה עם ורד כי הנכס העיקרי שהוא מביא לתעש הוא מיקוד עסקי. למשל, את פתרון הסייבר שפיתחו בתעש להגנה על רשתות סקאדה העביר ורד לחיים דלמר, מנהל חטיבת תקשוב וסייבר. "תעש צריכה מיקוד עסקי כדי להגיע ליעדי הרווחיות שלה", מסביר ורד. "גם לעשות אשקלון הציבורית יש למצוא מיקוד עסקי. זה מפעל עם יכולות מצוינות שנסמך היום בעיקר על השוק המקומי. צריך להעביר לעשות מוצרים חדשים ולהגדיל את נתח היצוא".

ורד יודע על מה הוא מדבר. לאלביט יש עכשיו, יחד עם תעש, מארג של מרכיבים שיכול להציב אותה בקו הראשון של שוק מיגון הרק"מ העולמי. מיגון פסיבי, ריאקטיבי, אקטיבי, הממסרות של עשות, השו"ב של אלביט, מרגמות חכמות, עמדות נשק וחימושים. "אני רוצה להיות בשלישיה המובילה בעולם בכל אחד מתחומי הליבה שלנו. זו הגישה שהתחנכתי עליה באלביט", מסביר ורד.

מה אתה מצפה ממשרד הביטחון?

"אני מקווה שיעזור לנו לטפח את מרכזי המצוינות הייחודיים הקיימים  בתעש. התהליך שהיה לפני צוק איתן שבו שנים לא הזמינו תחמושת, אינו הגיוני ואינו מאפשר למפעל להתכונן ולהשקיע בתשתיות ייצור ובמוקדי ידע החיוניים למדינה. כמו כן, אני מקווה שנמצא יחד עם משרד הביטחון את האיזון הנכון שיאפשר לנו למכור ללקוחות חו"ל יותר יכולות. תמיכה במרכזי מצוינות ויצוא תביא לגידול ישיר במו"פ שיושקע על ידינו לטובת פיתוח מערכות מתקדמות לצה"ל. כך עובד במציאות הליך בנייה ושימור העליונות הטכנולוגית של צה"ל".

***

בתמונה: אודי ורד, צילום: אלביט מערכות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית