נשיא איראן: "אם לא יושגו הבנות חדשות למימוש הסכם הגרעין, תוך חודשיים נעלה את רמת העשרת האורניום"

במכתב שנשלח לשגרירי המדינות החתומות על הסכם הגרעין, מאיימת איראן להעלות את רמת העשרת האורניום בתוך 60 יום, אן לא יושגו הבנות חדשות למימוש ההסכם. ההודעה מגיעה ביום השנה לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין

רוחאני (צילום: AP)

איראן הודיעה באופן רשמי למעצמות שעדיין מחויבות להסכם הגרעין (בריטניה, סין, גרמניה, צרפת ורוסיה) כי החליטה "להפסיק יישום כמה מההתחייבויות" להן התחייבה במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2015. על פי הדיווח בטלוויזיה האיראנית ההחלטה התקבלה ביום בו מצויינת שנה לפרישת ארה"ב מההסכם על פי החלטת הנשיא טראמפ.

בנוסף נשיא איראן, חסן רוחאני הציב אולימטום לגיבוש הבנות חדשות למימוש הסכם הגרעין. על פי מכתב ששלח לשגרירי המעצמות, אם ייסוגו הן מהבטחותיהן במסגרת ההסכם - תוך 60 יום איראן תעלה את רמת העשרת האורניום.

המתח בין טהרן לוושינגטון מצוי בסימן עליה בשבועות האחרונים. רשת CNN ציטטה בכירים בממשל בוושינגטון שטענו כי בידי ארה"ב מצוי חומר מודיעיני "ייחודי ואמין" על כך שכוחות איראניים ובני בריתם מתכננים לפגוע בכוחות צבא אמריקניים בסוריה, בעיראק ובים. זה המידע שהביא להמלצת הפנטגון לשלוח לאזור את כוח התקיפה הימי, הכולל נושאת מטוסים.

שר החוץ מייקל פומפאו אמר בתחילת השבוע כי על שיגור האניות כי "קיימנו דיונים מזה זמן מה, וכי במפורש הבחנו שחלה הסלמה בפעולות של איראן. אנו נטיל על טהרן את מלוא כובד האחריות בכל מקרה של התקפות על אינטרסים אמריקניים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית