ארדוף אויביי ואשיגם

צילום כריכה: יח"צ

יוזמה של מפקדים כגורם המשפיע ביותר על ההצלחה בשדה הקרב היא נושא הנדון בדרך כלל בתחקירי קרבות ובקורסי פיקוד מתקדמים. המפקדים מביאים לביטוי את יוזמתם בעידוד רוח הלחימה, בהפעלת גמישות מחשבתית והבעה נחושה של רצון עז להצליח ולנצח. מניתוח קרבות עולה שמפקדים בעלי יוזמה הם בדרך כלל אנשים אופטימיים עם ביטחון עצמי ואמונה גדולה יותר בסיכויים להצליח מאשר בסיכונים להיכשל. 

בספר חדש מנותחים שישה–עשר קרבות של מפקדים בעלי יוזמה, שלחמו בהצלחה מול ארגוני גרילה וטרור ומול צבא סדיר. בהצגת הישגיהם של המפקדים יש מסר ברור "ממני תראו וכן תעשו" – דרך לימוד ותיקה הזקוקה כל העת לדוגמאות מופת עדכניות. חלק של המפקדים והקרבות הם מתא"ל עופר וינטר, מח"ט גבעתי במבצע "צוק איתן"; אל"ם אופיר זילברשטיין, מג"ד שריון במבצע "צוק איתן"; תא"ל אליעזר טולדנו, מג"ד מגלן במלחמת לבנון השנייה; אל"ם רומן גופמן, מג"ד שריון בפשיטה לרצועת עזה במסגרת הביטחון השוטף.

המחבר, תא"ל (מיל') אלישיב שמשי, מומחה צבאי מוערך העוסק בחקר קרבות ברמה הטקטית והמערכתית, קצין שריון מנוסה, פיקד במלחמת יום הכיפורים על גדוד שריון באוגדה 162 שלחמה בחזית המצרית, ועל תפקודו במלחמה זו עוטר בעיטור המופת. לצורך הספר ערך שמשי תחקירים וראיונות עם עשרות מפקדים ולוחמים, לא רק נשואי הפרקים בספר, וכך התבסס על עדויות רבות לא רק של המפקדים עצמם.

הספר כולל גם אינדקס שמות שישמש לפורומים שונים של מורשת קרב בצבא, באקדמיה ובמסגרות חברתיות רבות.

***

ארדוף אויביי ואשיגם, מאת אלישיב שמשי, הוצאת מודן, משרד הביטחון, 2019

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית