גיחה מבצעית ראשונה של מטוסי F-35 של חיל האוויר האמריקני – תקפו מטרות דאעש בעיראק

צילום: AP

גיחה מבצעית ראשונה של מטוסי חמקן F-35 של חיל האוויר האמריקני בשמי עיראק: שני מטוסי F-35 של חיל האוויר השתתפו לראשונה בתקיפה מבצעית ותקפו ממטרות של דאעש – רשת מנהרות ומסתור נשק - בעיראק ב-30 באפריל. בתקיפה השתתפו זוג מטוסי F-35A.

DEFENSE NEWS מציין כי מטוסי חמקן כבר השתתפו בעבר בגיחות מבצעיות: על פי דבריו של מפקד חיל האוויר האלוף נורקין במאי 2018, חיל האוויר הישראלי ביצע את התקיפה המבצעית הראשונה בעולם של מטוסי החמקן, ומאוחר יותר באותה שנה, מטוסי F-35B של חיל הנחתים האמריקני.

מפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב מסרה כי מטרות התקיפה של חמקני חיל האוויר היו בוואדי אשאי בצפון-מזרח עיראק. ב-24 באפריל הודיע צבא ארה"ב כי לוחמים של דאעש ניסו להעביר חימוש, ציוד וכוח אדם לאזור ואדי אשאי. לניסיון זה של דאעש היתה תגובה של צבא עיראק בסיוע אווירי של מטוסי הקואליציה במסגרת מבצע INHERENT RESOLVE. דאעש הודיע כי "מטוסי F-35 תקפו בעזרת 'חימוש תקיפה ישירה' רשת מנהרות ומקום מסתור של נשק, עמוק ברכס הרי המארין".

בחיל האוויר של ארה"ב אומרים כי מזה כמה שבועות היתה ציפייה להפעלה מבצעית ראשונה של חמקנים של חיל האוויר, אחרי שהמטוסים נחתו בבסיס האוויר אל-דרפה שבאיחוד האמירויות ב-15 באפריל. המטוסים שתקפו בעיראק שייכים ללהק מטוסי הקרב 388 ולהק 419 שבסיס הקבע שלהם בבסיס האוויר HILL במדינת יוטה.

קולונל יוסף מוריס, מפקד טייסת וטייס F-35, סיכם את הגיחה: "יש לנו אפשרות לאסוף מידע, לעבד ולנתח ולהפיץ אותו בכמויות כה גדולות כך שמטוסים ידידותיים  שלנו הם הרבה יותר קטלניים ושרידים". הוסיף לכך סמל קרל טש מהגף הטכני של טייסת F-35: "המטוס הזה הוא כל כך חכם, עוד הרבה יותר חכם, ואין גבול למה שהוא מסוגל לעשות. תכונות אלו עוזרות לנו מאוד כאשר אנו באים לחמש את המטוסים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית