כשפוליטיקה, תקשורת ומודיעין מתערבבים

הרוחות בארה"ב עדיין סוערות בעקבות פרסום מסקנות דוח התובע המיוחד רוברט מולר בנושא המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב בהן ניצח דונלד טראמפ. פרק נוסף בסדרת הכתבות של תא"ל (מיל') חנן גפן על בית הקלפים המתנהל בבירה האמריקנית. דעה

כשפוליטיקה, תקשורת ומודיעין מתערבבים

הבית הלבן (צילום: AP)

המעקב אחרי פרשת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב הפך לבלתי אפשרי כמעט למי שלא עקב אחריה מתחילתה, לא מכיר את הדמויות הפועלות וההטיות של התקשורת והפוליטיקאים. חלק גדול מהמידע, זה הנוגע לפרקים העסיסיים יותר של שת"פ בין טראמפ לרוסים  - הוא מידע סרק,  פרי עירוב פוליטיקה, ותקשורת עם מודיעין.

רוברט מולר, התובע המיוחד לבדיקת החשדות לשיתוף פעולה בין טראמפ ואנשיו לבין הרוסים -  קבע כי אין לדברים האלה ביסוס. ההלם בציבור ובקרב פוליטיקאים היה גדול. מקריאת הדוח המלא עולות שתי מסקנות - מסמכי "תיק סטיל" היו במרכז הבדיקה ובגללם נפתחה החקירה. ובנוסף ניתן לומר כי כל הנושאים המופיעים בדוח הודלפו לתקשורת במשך השנתיים האחרונות.         

החקירה פסעה בעקבות הידיעות ב"תיק סטיל", אלו הוכנו, כזכור, ידי איש מודיעין בריטי לשעבר, לבקשת אנשי המפלגה הדמוקרטית אשר ביקשו חומר מפליל על המועמד דונלד טראמפ. הידיעות בתיק הן ברמת אמינות נמוכה ומעליבה. רכילות אשר נדלתה במקרה הטוב מאתרי אינטרנט רוסיים.  יתכן כי שורבבו לתיק גם ידיעות שהוכנו על ידי פעילים דמוקרטים כדי לתת להם  גושפנקה מודיעינית של איש  ה-MI6 הבריטי.

יוזמי החקירה, ראשי קהילת המודיעין, היו מודעים לבעייתיות החומר ודאגו להדליף לתקשורת כי בידיהם מידע נוסף משירותי מודיעין זרים. לפי מידע זה – יועץ פוליטי, ג'ורג' פאפאדופולוס, היה צינור תיווך בין המטה של טראמפ לשירותי מודיעין רוסיים. הידיעה אודותיו נמסרה ל-FBI על ידי שירותי המודיעין האוסטרלים. אלה העבירו דוח של דיפלומט אוסטרלי המפרט שיחה שקיים בבר לונדוני עם פאפדופולוס על הצעה רוסית לחומר מפליל על הילרי קלינטון.

לפי דוח מולר, פאפדופולוס היה פעיל זוטר במטה שניסה להרשים את הממונים עליו. רוב המיילים שלו עסקו בפניות שקיבל מגורמים רוסיים לתיאום פגישות בין טראמפ ואנשיו לגורמי ממשל רוסיים. התובע מולר מצא סתירות בעדותו ל-FBI ואילץ אותו לחתום על הסכם שיתוף פעולה ("עד מדינה"). כל אלה לוו ברעש תקשורתי גדול.  לזמן מה נדמה היה כי נמצא "האקדח המעשן". פאפדופולוס הוא אכן היחיד שהועמד לדין בעניין הקשור ישירות לחקירה. חבר המושבעים המיוחד המלווה את החקירה  גזר עליו שנים עשר ימי מאסר. כל המוסיף גורע. בספר אותו חיבר, טוען פאפדופולוס, כי הוא מעריך בדיעבד, על סמך החומר שהודלף, כי כל אלה שיצרו איתו קשרים והציעו חומר מפליל וסיוע היו בעצם סייענים של שירותי מודיעין מערביים, שלוחי ה-FBI, וכי הוא לא היה בקשר עם אף נציג רוסי.

ההדלפות והחשיפה המודיעינית, כולל אמצעים ושיטות, מאפיינים פרשה זו. ניתן למפות  את מקורות ההדלפה על פי תקופות ואינטרסים. ההדלפות החלו על ידי אנשי המפלגה הדמוקרטית וכריסטופר סטיל מחבר הדוח. אלה ניסו לעניין את ה-FBI ואת התקשורת ולהשפיע על הבחירות. שיא המאמץ שעשו היה פרסום הדוח במלואו בתקשורת האמריקאית בינואר 2017 לאחר השבעתו של הנשיא טראמפ.

בשלב הבא, אנשי אגף הריגול ב-FBI היו המדליפים, אליהם הצטרף ראש ה-FBI בעצמו (על פי עדותו בבית הנבחרים). מטרתם היתה לדחוק בבית הנבחרים ובמשרד המשפטים לפתוח בחקירה. חלקם רצו להביא להדחתו של הנשיא. תקופה זו הסתיימה עם הדחתו של ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, ופתיחת חקירת התובע המיוחד.

ועדות בדיקה בקונגרס ובסנאט, שהוקמו לאחר הדחת ראש ה-FBI, יצרו מוקדי הדלפות חדשים. אלה לוו בהרבה פרסומים יזומים מדיוני הוועדות לאורך כל התקופה. בקלות ניתן לזהות את המדליפים ואת המפרסמים על פי שיוכם המפלגתי.

שנתיים ומעלה של הדלפות מכוונות מקהילת המודיעין האמריקאית ובתי הנבחרים, הוסיפו לבלבול. מדי פעם התווסף נדבך לחשדות שיתוף הפעולה, עד לרמה שתוארה כבגידה. בתודעת חלק מהציבור האמריקאי התקבע הנרטיב של נשיא החשוד בעבירות שיתוף פעולה עם היריב הגדול. מנגד היו כאלה שהדליפו על חקירה שאינה מתקדמת לשום מקום.

המסקנה של התובע המיוחד כי לא היה שיתוף פעולה בין הנשיא וצוותו לבין הרוסים, התקבלה לכן בהלם ואי אמון על ידי הדמוקרטים ואמצעי התקשורת המרכזיים. עתה הם מחפשים נואשות דרכים לחזור ולאושש את סיפורם. הנבחרים הדמוקרטים תובעים דוח מלא ללא השמטות ומבקשים לזמן את התובע המיוחד לעדות בפני ועדת המודיעין.

הנשיא טראמפ, משרד המשפטים והנבחרים הרפובליקנים מצידם, דורשים לחקור את החוקרים והמנהלים בכל ארגוני המודיעין ולנקוט נגדם בצעדים נדרשים. לדבריהם, שנתיים של הדלפות וחקירות פגעו קשות ביכולת התיפקוד של המימשל ובמעמדו בעולם.

עתה, לאחר סיום עבודת התובע המיוחד ממשיכות להתנהל מספר חקירות במשרד המשפטים. המתקדמת ביותר היא החקירה בענינם של אנשי אגף הריגול הנגדי ב-FBI, כשרות מניעיהם והפעולות שיזמו כדי להתניע החקירה. האגף הוא זה שגרר אחריו את כל מערכת המודיעין האמריקאית. חלק מהאנשים המעורבים כבר הודחו או הועברו לתפקידים אחרים. קרוב לוודאי כי תהיה התיחסות גם לחלקם של ראש ה-FBI שהודח, ג'יימס קומי, וסגנו אנדריו מקייב, שהודח תוך שלילת זכותו לגימלאות. ממצאי בדיקה זו צפוים להימסר עד חודש יוני. חקירה נוספת, מקצועית יותר באופיה, בודקת כמובן את "תיק סטיל" , מחברו ואת מקורותיו.

בית הקלפים ממשיך לרחוש.

אולי יעניין אותך גם