ארה"ב לא מאריכה את ההקלות על יבוא נפט מאיראן

שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, החליט לא להאריך את ההקלות שניתנו לשמונה מדינות ליבוא נפט מאיראן. המשמעות היא שארה"ב רוצה להגיע לאפס יצוא נפט איראני. החלופות הן סעודיה, איחוד האמירויות הערביות וארה"ב 

ארה"ב החליטה לא להאריך את ההקלות ליבוא נפט שקיבלו שמונה מדינות תחת הסנקציות על מגזר האנרגיה האיראני. הנשיא טראמפ צייץ כי "סעודיה ואחרות באופ"ק יהיו יותר ממרוצות להשלים את הפער בזרימת הנפט בסנקציות המלאות שלנו על הנפט האיראני."

שר החוץ של ארה"ב, פומפאו, צייץ כי "הלחץ המרבי על המשטר האיראני פירושו לחץ מרבי. לכן לא תנפיק ארה"ב כל חריגה ליבואני הנפט האיראנים. שוק הנפט העולמי נשאר מסופק היטב. אנו בטוחים כי הוא ישאר יציב במעבר מחוץ לנפט האיראני."

ההקלות יסתיימו ב2.5.2019 כאשר סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות אותתה לשווקים כי היא תשלים את הפער. ארה"ב גם מאותת שהיא נכנסת כשחקן מרכזי בשוק הנפט במקום איראן. המדינות שניתנו להן הקלות הן סין, הודו, איטליה, יוון, יפן, דרום קוריאה, טייוואן וטורקיה. המטרה היא להביא את איראן לאפס יצוא נפט במטרה לחנוק אותה כלכלית עוד יותר. הסנקציות על הנפט גרעו מהיצוא האירני כמיליון וחצי חביות ליום עד כה.  

פומפאו הוסיף במסיבת העיתונאים כי כ-40 אחוזים מהכנסות המשטר מגיעות ממכירת נפט. "אירן יצרה כ-50 מילארדי דולרים הכנסות בשנה. הסנקציות עלו לאיראן ב-10 מיליארדי דולרים עד כה", אמר פומפאו. "סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות עובדות עם לקוחות עבר של איראן. כמה זמן נשאר על אפס יבוא מאיראן? תלוי רק בהנהגה של איראן. יש רשימה של 12 יעדים. אם איראן תעמוד בהם או תרצה לדון בהם, אנחנו נשמח."

פומפאו ענה למספר שאלות. הוא אמר בתשובה לשאלה כי הוא רואה ירידה בפעילות איראן בתחום הטרור בעקבות הסנקציות. למשל הדיווחים בנוגע לבעיית משכורות בחיזבאללה. בתשובה אחרת הוא אמר שארה"ב לא תומכת בארגוני אופוזיציה איראנים כולל MEK וכי ארה"ב תגיב לכל פגיעה באזרחיה מצד איראן.

אחת השאלות היא מה יקרה יום אחרי השני למאי. האם ארה"ב תטיל סנקציות על סין? הודו?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית