בשליחות הלב

בשליחות הלב

צילום כריכה: יח"צ

השבויים והנעדרים בתולדות המדינה הם אחת הסוגיות הרגישות, המרגשות והמסובכות אשר מלווה את החברה הישראלית ואת מערכת הביטחון משחר ימיה של המדינה עד ימינו אלה. החשש מחטיפת חייל הוא איום יום-יומי על חיילי צה"ל. במסגרת הכוננות המבצעית בביטחון השוטף מקיימים ערנות מיוחדת לסיכון החטיפה. לנגד עיני הכל עומדת הידיעה כי חייל צה"ל שבוי או אזרח חטוף בידי אויב, ובעיקר אם האויב הוא ארגון מחבלים ולא מדינה, הם נכס אסטרטגי לאויב אשר ממיר אותו בתהליך משפיל מול ישראל בהישגים הומניטאריים ופוליטיים לארגון.

אלחנן טננבוים, גלעד שליט, עסקת ג'בריל אלה שלושה שמות שונים בתולדות ישראל היכולים להמחיש איך אירוע בודד של חטיפת ישראלי יכול להיות נושא לטיפולה המסור, המאומץ והמתיש של ממשלת ישראל תוך מעורבות של מדינות בעולם ומתיחת עצביהם של תושבי ישראל לאורך זמן. קל וחמר קשה הדבר אם אינו מגיע לסיום טוב של החזרת הישראלי הביתה, למשל רון ארד ושבויי סולטן יעקוב, גם אחרי החזרת החייל זכריה באומל ז"ל.

אורי סלונים, עו"ד ותיק ומקושר, קבל על עצמו משימות ציבוריות-חברתיות ממדרגה ראשונה – נשיא וראייטי ישראל ובהמשך נשיא עולמי של ארגון משפיע זה לטובת ילדים ("באתי לשנה, נשארתי לכל החיים"). בספטמבר 1988 הוא מונה יועץ שר הביטחון לענייני שבויים, נעדרים וחטופים, תפקיד שמלא לאורך שנים בהתנדבות מלאה. זו תקופה שהפתרון להשבת הנעדרים  מצוי בידי ארגוני מחבלים, לא בידי מדינות, לא ביכולת של הצלב האדום הבינלאומי. לתחום זה שותפים כל ארגוני המודיעין של ישראל, פעילות דיפלומטית חובקת עולם והוא מצוי על שולחנו של כל ראש ממשלה מיום כניסתו לתפקיד ועד סיום. אורי לא היה ראשון בתפקיד זה, אך נוצק בתודעת המשפחות והציבור הרחב בזכות הקשר האישי החם שהוא טווה עם משפחות הנעדרים.

אורי שוזר בספר סיפורים אישיים עם אל"מ ורדה פומרנץ, שהייתה רמ"ח נפגעים, והפכה ב"צוק איתן" לאם שכולה עם נפילת בנה; עם משפחתו של רון ארד; עם משפחת באומל ועוד. הספר הוא הזדמנות להכיר ממקור ראשון את הטיפול הממלכתי וכל כך אישי שנעשה בתחום הרגיש הזה.

***

בשליחות הלב – מאולמות המשפט לעולמות השבויים והנעדרים, מאת אורי סלונים, הוצאת ידיעות ספרים, 2019

 

אולי יעניין אותך גם