האם יש בסוריה מפעלי טילים איראנים? דעה

הדיווחים בתקשורת בתקופה האחרונה סביב הימצאות מפעלי טילים איראנים בסוריה מעלים את השאלה עד כמה דיווחים אלו נכונים. המאמר הבא מניח מספר הנחות לבחון את הטענות

https://youtu.be/qiouGzIU4cc

בחודשים האחרונים מתרבות הכותרות בתקשורת הישראלית סביב פעילות טילאות איראנית בסוריה. נראה כי ריבוי כותרות אלו הביא לקונצנזוס בקרב הציבור הישראלי לגבי נוכחות מפעלי טילים איראנים בסוריה. האם אכן זו המציאות? מאמר זה ידון בשאלה זו.

נתחיל בשאלה מהו טיל. ובכן, בהפשטה - ההבדל המהותי בין רקטה לטיל טמון בדיוק. טיל יודע לתמרן למטרה באמצעים שונים, ואילו רקטה לא יודעת לתמרן. אם זה מדויק, זה טיל. אם לא , רקטה. בהקשר האיראני בסוריה הטענה בשיח היא סביב טילים לחיזבאללה. ובכן, לחיזבאללה יש רקטות אותן ניתן לדייק – עקרונית - עם קיט מיוחד שמולבש על הרקטה ויש להם טילים (כך נטען בעקביות על ידי צה"ל אך מעולם לא סופקה הוכחה). מכאן, שמפעל טילים איראני בסוריה יכול לעשות אחד משני דברים - לייצר מוצר מוגמר (רקטה או טיל) או לייצר קיט דיוק לרקטה "טיפשה". שני סוגי מוצרים אלו יכולים לשמש את חיזבאללה.

הנחת חיזבאללה הפיסח

הנחה שטמונה בטיעון מפעלים איראנים היא שלחיזבאללה אין יכולת ייצור עצמית של טילים, רקטות או קיטים לדיוק רקטות קיימות. ובכן, חיזבאללה הוא ארגון עם יכולות לוגיסטיות מרשימות שהוכחו לאורך שנים. מדובר בארגון גרילה עם כוח צבאי שווה ערך למדינה (בהשוואה למדינות אחרות בעולם), הפועל בעשרות מדינות לצורך הברחת נשק, סמים, סחורות וכסף. חיזבאללה הוא ארגון שמחזיק מפעלים שונים בעולם ובלבנון, כך ובין שורותיו גם מהנדסים בתחום הטילאות. אלו מתחזקים ומפתחים את המערך הרקטי והטילי של הארגון.

מכאן, ניתן לשער כי לחיזבאללה יש יכולות עצמיות לפיתוח ותפעול תשתיות ייצור רקטות וטילים עד לרמה הנדסית מסוימת אם יחפוץ בכך. ומדוע חיזבאללה חייב להחזיק מפעלים או סדנאות כאלו בלבנון תחת עינה הפקוחה של ישראל ובטווח המטוסים של צה"ל? אם נניח יחליט נסראללה לבנות תשתית כזו במדינה אפריקאית או מזרח תיכונית, האם מדובר במשימה שאינה בת השגה עבור חיזבאללה? אם תיפול החלטה כזו בצמרת הארגון, סביר להניח כי יוכל להוציא אותה לפועל.

תשתית ייצור מוצרי טילאות מחוץ לגבולות לבנון דורשת יכולות לוגיסטיות לשנע את החלקים שמיוצרים במדינות אחרות לתוך לבנון. בהקשר זה חיזבאללה הוכיח לאורך השנים שהוא יודע לעשות זאת. לראיה, האמל"ח שהצליח להבריח לתוך לבנון עד היום. תשתית שינוע זו גם מאפשרת לחיזבאללה לרכוש מכלולי טילאות מוכנים מחוץ לגבולות לבנון ממדינות שמוכרות לכל דיכפין כמו סין, צפ"ק ואחרות.

הנחת הטיפשות האיראנית

לצד ההנחה כי חיזבאללה חסר יכולות עצמיות בהקשר הצטיידות במוצרי טילאות, טענת המפעלים האיראנים בסוריה טומנת בחובה גם הנחת טיפשות איראנית. שאלה ראשונה היא מדוע שהאיראנים יבנו מפעלים או סדנאות בסוריה בהישג ידו של צה"ל, תחת הידיעה כי סוריה לא מסוגלת למנוע מצה"ל לפעול בשטחה ובזמן שהקרמלין מעלים עין מפעילות צה"ל בסוריה? תחת אותה לוגיקה שנכתבה מקודם לגבי חיזבאללה, מדוע שאיראן לא תייצר בניחותא מכלולי טילאות באיראן, ותשנע אותם ללבנון או סוריה?

נזכיר כי לאיראנים עומדת תשתית אזרחית שיכולה לשמש לפעילות דו שימושית כמו מטוסי נוסעים, ספינות מסחר, משאיות אזרחיות, וכלי רכב פרטיים. כל אלו יכולים לעבור הסבה יחסית פשוטה להובלת מכלולי טילאות ישירות ללבנון או בין סוריה ללבנון.

תזה מרחיקת לכת יותר תטען כי לאיראן, תיאורטית, עומד גם הציר שבין טורקיה ללבנון לצורך הנושא ואפילו שימוש בנכסים טורקיים לצורך שינוע המכלולים. ארדואן לא ממש חובב ישראל, ותמורת מספיק כסף כנראה שניתן יהיה לשנע מכלולים עבור חיזבאללה. שימוש בכסות תשתית תחבורה אזרחית ובנכסי תחבורה טורקיים או אחרים, יכולה לספק לחיזבאללה עורק לוגיסטי עוקף צה"ל. גם אם גורמי הביון של ישראל ידעו על עורק לוגיסטי זה, היכולת לסכל אותו מוגבלת.

שאלה נוספת היא מדוע שאיראן תבחר לבנות תשתית ייצור מכלולי טילאות בבסיסים צבאיים סורים או מקומות מבודדים בסוריה? בסיסים צבאיים של סוריה מראש 'צבועים' על ידי המודיעין הישראלי ונמצאים תחת מעקב רציף לכל שינוי. כך גם מקומות נידחים בסוריה שפתאום הופכים להיות אתרי בניה של מבנים מוזרים. רוצה לומר, גם אם האיראנים היו מחליטים להקים תשתית יצור בסוריה, למרות כלל החסרונות שבכך בעת זו, מדוע לא לעשות זאת בסביבה אורבנית, אזרחית, שיכולה לייצר נזק אגבי גדול להפצצות צה"ל ולנגוס בלגיטימיות של פעולות אלו על ציר הזמן?

מדוע לא לבנות תשתיות תת קרקעיות מתחת למבנים אזרחיים, או בכסות אתרים אזרחיים, עבור תשתיות ייצור טילים? איראן הוכיחה שהיא יודעת לעשות זאת בבית, כולל מפעל תת קרקעי, אז מדוע לא בסוריה (או בכל מדינה אחרת).

הנחת הטיפשות האיראנית גם אינה תואמת את תזת 'התמנון האיראני'. קרי, משמרות המהפיכה בראשות סולימאני שמפעיל מזה שנים ארגוני פרוקסי חובקי מזרח תיכון. עירק, תימן, לבנון, סוריה ועזה הן רק חלק מרשימת הסניפים של תשתית זו על פי גורמי ביטחון וממשל בישראל. הפעלה של רשת ארגונים כזו על פני מספר רב של מדינות דורשת מיומנות לוגיסטית רבה. אם בישראל טוענים למיומנות איראנית כזו, מדוע היא כושלת כאשר מדובר בשינוע מכלולי טילים או רקטות ממוקדי הייצור באיראן לחיזבאללה שבלבנון או לחותים בתימן? ניתן להניח שהטיפשות או החכמה האיראנית אינה מותנית סלקטיבית באזורים גיאוגרפיים.

הנחת 'כל מחסן הוא מפעל טילים'

הנחה נוספת שנתפסת כקונצנזוס בשיח בישראל לאחרונה היא כי כל מחסן הוא מפעל טילים. ובכן, אזכיר כי איראן מייצרת טילים ורקטות מזה עשרות שנים ולטווחים שונים. אפילו כאלו שמגיעים עד 2500 ק"מ ויותר. המשמעות היא שבאיראן הצטבר ידע כיצד לבנות מפעל טילים וסדנאות למכלולי טילים והיא גם פרסמה תמונות לאורך השנים של מקומות כאלו. חלקם מעל פני האדמה, חלקם מתחת. מקומות אלו כוללים תשתיות מכניקה, חשמל, אלקטרוניקה מסודרות שנבנו בצורה מסודרת מתוך מחשבה לייצור ארוך טווח.

לעומתם, המבנים שהופצצו בסוריה עד היום, מרביתם, מבוססים על בניה קלה, ארעיים, לא מתוחזקים כראוי ונעדרים את האיכות המיוחסת למפעלי טילים איראנים. בטח לא לייצור טילים או רקטות מהדורות החדשים שמייצרים כיום באיראן. זאת ועוד, המבנים שמופצצים נבנים מחדש בפרק זמן מהיר מאד. המשמעות היא שאם אכן מדובר במפעלי טילים כמו שנטען בשיח בישראל, אז האיראנים מציגים יכולות על בתחום. אין הרבה מדינות שיודעות לבנות מפעל טילים מאפס במהלך חודש ועוד במדינה אחרת שנמצאת תחת מעקב בלתי פוסק של צבא מודרני ומתקדם כמו צה"ל.

עוד זווית לטענת מפעלי הטילים האיראנים בסוריה קשורה להפללה הציבורית של המבנים. על מנת לטעון כי מבנה הוא מפעל טילים איראני יש להוכיח כי הוא ראשית מפעל, שנית מפעל לייצור טילים ושהוא איראני. את ההוכחות האלו קשה מאד – אם לא בלתי אפשרי -  לבסס רק על צילומי לווין או צילומי וידאו \ תמונות שעולות לרשת מהאתרים שנפגעו (אלו החומרים שיש גלויים לציבור). בחומרים ויזואלים אלו לא רואים סממנים איראנים כלשהם, ולא הוכחות לנוכחות מכלולי טילים או רקטות. באחת הפעמים ראו סימנים למכונות כיפוף ברזלים לכאורה, אך מכונות אלו יכולות לשמש למגוון שימושים אזרחיים לחלוטין.

הפללה כזו יכולה להיות על בסיס חומרים מודיעינים ויזואלים או אחרים, כמו מסמכים למיניהם או זיהוי דמויות איראניות מופללות מראש סביב המבנים. הפללה יכולה להיות מבוססת גם על קשרים בין מבנה לכלי רכב או מרכיבים ויזואלים נוספים בקרבתו שנותנים הקשר לפונקציה שהוא ממלא. כאמור, הקשר כזה מבוסס הוכחות לא הוצג עבור אף טענה בשיח הציבורי בישראל סביב מבנים שהוגדרו כמפעלי טילים איראנים בסוריה.

לבסוף, עולה גם השאלה מדוע שהאיראנים ינסו שוב ושוב להתנהג בצורה דומה ולצפות לתוצאה שונה. הרי גם אם נניח שהקימו מפעל או סדנא, וראו שצה"ל עוקב ומפציץ, למה לעשות זאת שוב ושוב? ועוד בבסיסים צבאיים סורים, אתרי ביטחון סורים ומקומות מבודדים?

דרושה: ספקנות

אין ספק כי יצירת נרטיב סביב מפעלי טילים איראנים בסוריה משרת את ישראל והן את איראן. בירושלים מקבלים כרטיס חופשי-חודשי למרחב האווירי הסורי שמאפשר איסוף מודיעין רציף על שיקום צבא סוריה בכסות צבעי הדגל האיראני. בטהרן מקבלים מכונת יח"צ בחסות צה"ל בעלות סמלית של חומרי בניה קלה ושכר עבודה אפסי של סורים שמחפשים לעשות כמה גרושים כדי לא לרעוב ללחם. כל מפעל טילים מופצץ בסוריה הופך לעוד נאום חוצב להבות של סולימאני וחבריו בטהרן שמזין את מכונת שנורר הקופה הציבורית מיד משמרות המהפיכה.

לפלוני, צרכן המידע בישראל, אמליץ לקחת את הדיווחים על מפעלי טילים איראנים בסוריה בערבון מוגבל. משמרות המהפכה וחיזבאללה הוכיחו בעבר, ולא פעם, כי הם מסוגלים לתפעל תשתיות לוגיסטיות מורכבות חובקות עולם למרות שירותי הביון הישראלים. העדר ספקנות בהקשר זה עלולה להביא יום אחד ליקיצה לתוך מציאות שבה יש לחיזבאללה אלפי רקטות וטילים מהדורות החדשים, על אף הצלחת מיגור מפעלי הטילים הללו. ואסיים בציטוט של סאן טסו: "אם אינך מכיר את האויב אבל אתה מכיר את עצמך, סיכוייך לנצח או להפסיד שווים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית