ההגנה האווירית הסורית כשלה פעם נוספת

ההתקפות החוזרות על אותו אתר מצביעות על חולשתו של משטר אסד ואי נכונותו להתעמת עם תקיפות אלה, למרות שמצויות בידיו מערכות הגנה אווירית רוסיות מתקדמות כגון "פנציר" ו"בוק"

https://twitter.com/ImageSatIntl/status/1117473211611000833

בשנים האחרונות חוזרת ההגנה האווירית הסורית ונכשלת, פעם אחר פעם, בתגובותיה להפצצות האוויריות המתבצעות על יעדים, בעיקר איראנים, בשטח סוריה. אמנם ההודעות הרשמיות של המשטר בסוריה מייחסות לה הצלחות ביירוט והפלת הטילים המשוגרים לעבר היעדים בתקיפות אלה, אך נראה כי האמת רחוקה מתאורים אלה.

על פי מידע מפורט שפירסם אתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל" אודות התקיפה האחרונה שהתבצעה על יעדים סוריים ואיראנים באזור מציאף שבצפון-מערב סוריה, המתבסס על מקור טוב ובעל נגישות לנושא, נראה כי בשעה 02:30 בליל ה-13 אפריל 2019 נשמעו שלושה פיצוצים חזקים מאזור מרכז המחקרים המדעיים (מכון סרס) שבאזור, בו הותקפו שלושה מבנים, ולאחר מכן נשמעו שני פיצוצים גדולים יותר משני יעדים אחרים שהותקפו, הנמצאים בתוך מחנה אימונים שבקרבת המרכז. בעקבות השמע הפיצוצים לאחר הפגיעות ביעדים שהותקפו, הבינו הסורים כי מדובר בתקיפה אווירית, שבוצעה על ידי מטוסים ישראליים.

בניגוד למה שפרסמו אמצעי התקשורת של המשטר, מציין האתר, המתבסס על מקור הנמצא באחת מיחידות ההגנה האווירית הסורית הפועלת באזור, כי הצוות התורן בחטיבה 99 טילי קרקע-אוויר (טק"א) SA-6 הערוכה סביב היעדים שהותקפו, הצטווה על ידי הרמה הממונה עליו לפתוח באש לעבר המטרות העוינות כשתי דקות לאחר סיום התקיפה.

הוראה דומה ניתנה לצוותי תותחי נ"מ 23 מ"מ הפרוסים במקום, וזאת רק לאחר תקיפת מחנה האימונים. זאת, למרות שבאזור פרוסות יחידות הגנה אווירית שונות, ובכללן חטיבת ה-SA-6, חטיבה 66 שלה טילי SA-2 ו-SA-3, וכן יחידות SA-5 ו-S-300, דבר המלמד על יכולת מערכת ההגנה האווירית הסורית ועל קבלת ההחלטות באשר להתמודדות מול התקיפות האוויריות על יעדים בשטח סוריה.  

על פי אותו מקור, סגרו גורמי מודיעין ובטחון סורים את האזור כולו, תוך פחות משעה ממועד התקיפה, וחסמו את כל הצירים המובילים אליו, עד למחרת בלילה, ולא איפשרו כל תנועה של כלי רכב אזרחיים בפרק זמן זה. כמו כן נצפו, תוך פחות משעה ממועד התקיפה ועד השעה 10:00 בבוקר, הגעתם הרצופה של אמבולנסים למקום התקיפה, זאת בנוסף לכלי רכב השייכים ככל הנראה לגורמי המודיעין והבטחון הסורים ולמרכז למחקרים מדעיים.

על פי המקור נגרם בתקיפות אלה נזק רב למבנים שהותקפו, וכן נפגעו בהן אנשים במספר לא ידוע. המקור מציין כי המקום כבר הותקף בעבר מספר פעמים, ב-22 ביולי 2018, וכן בספטמבר 2017, דבר המצביע על חשיבות המקום כפי שמיוחס לישראל. לדעתו, מצביעה תגובת המשטר על חולשתו ואי נכונותו להתעמת עם תקיפות אלה, למרות שמצויות בידיו מערכות הגנה אווירית רוסיות מתקדמות כגון "פנציר" ו"בוק" (שלא הוכיחו עצמן גם בתקיפות קודמות) וה-S-300, וכן מטוסי יירוט מהדגמים מיג-23 ML ומיג-29.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית