חמאס למדו מלחמה היברידית

חמאס הקים רשות לאומית עליונה של צעדות השיבה ושבירת המצור. הרשות מופעלת דה-פקטו על ידי חמאס, אך דה-יורה מעמעמת את אחריותה הישירה של חמאס לאלימות הרבה שהופגנה בהן

חמאס למדו מלחמה היברידית

מפגינים פלסטינים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 30 במרץ 2018)

פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור על שם אלוף מאיר עמית חושף כי חמאס למדו את עקרונות המלחמה ההיברידית. לא ברור מאיזה בית מדרש, אבל נראה כי ההנהגה הצבאית של הארגון מסתגלת לצורות לחימה חדשות.

"למרות החשיבות הרבה שמייחסת חמאס לפרויקט הצעדות היא העדיפה תחילה להמנע משליטה ישירה עליהן ואיפשרה, ולהערכתנו אף עודדה, את הקמתה של הנהגה אזרחית לצעדות בשם “הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה ושבירת המצור” (להלן: הרשות הלאומית העליונה או הרשות)", כותבים בפרסום של המרכז.

"לקיומה של רשות שכזאת יש יתרונות רבים מבחינת חמאס: הרשות מעמעמת את אחריותה הישירה של חמאס לאלימות הרבה שהופגנה בהן; היא מאפשרת לה לרתום לפרויקט הצעדות את מרבית ארגוני המחבלים הפועלים ברצועה. היא גם מאפשרת לחמאס לצרף לפרויקט הצעדות חלקים נרחבים מהחברה העזתית ובכך לתת עומק ו”אורך נשימה” לפרויקט הצעדות; היא מאפשרת לחמאס גם להפגין כלפי חוץ, כי צעדות השיבה נהנות מתמיכה עממית נרחבת. בנוסף לכל אלו קיומה של הרשות הלאומית כגוף-על המפעיל לכאורה את הצעדות מאפשרת לחמאס להפנות כלפיה את חיצי הביקורת, שהתעוררו במהלך צעדות השיבה."

על פי הפרסום, בשנה שחלפה מאז תחילת הצעדות הופעלה הרשות הלאומית ע”י חמאס. כלפי חוץ מצהירה הרשות כי היא האחראית לתיאום הצעדות והמשטים ואף להפעלת גופים המבצעים פעולות אלימות (יחידות ההטרדה הלילית, יחידה העוסקת בהפרחת בלוני תבערה/נפץ). אולם בפועל חמאס היא זאת קובעת את אופי הצעדות והיא זאת אשר מווסתת את רמת האלימות במהלכן, בהתאם לאסטרטגיה שלה ושיקוליה הטקטיים המשתנים. חמאס היא זאת המעניקה לצעדות את המעטפת הארגונית, הלוגיסטית, המדינית הסברתית על בסיס המשאבים העומדים לרשותה, כארגון הגדול והדומיננטי ברצועה. זאת ועוד, פעילי חמאס הם אלו הנמצאים בקרבת גדר הגבול ומתעמתים עם צה”ל, מבין הפעילים שמצאו מותם במהלך הצעדות שעור פעילי חמאס הוא הגבוה ביותר.

לשם רתימת ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין לפרויקט הצעדות, הארגון המרכזי המאתגר את חמאס, הסכימה חמאס לתת לארגון זייצוג נרחב ברשות הלאומית העליונה ובוועדות השונות של הרשות ואף למנות את ח’אלד אלבטש, פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, כמתאם הצעדות.

השקת הרשות הלאומית התקיימה ב-7 במרץ 2018, כשלושה שבועות לפני הצעדה הראשונה. ח’אלד אלבטש ערך מסיבת עיתונאים בה הכריז על “הקמת הרשות הלאומית של המחנה [מחנה האוהלים] והצעדה בגבול” (שם אשר השתנה בהמשך). אלבטש ציין כי הרשות הלאומית הוקמה בהסכמה בין חמאס, פתח, הג’האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית, מפלגת העם הפלסטינית (המפלגה הקומוניסטית הפלסטינית) וארגונים פלסטיניים נוספים. הוא ציין, כי ברשות חברים גם נציגי מוסדות לזכויות האדם, חמולות, נכבדים, ועדות פליטים, מוסדות בריאות ופעילים מכל מגזרי החברה הפלסטינית.