נתגלה בצילומי לוויין הכור הגרעיני הסעודי שהוא "כמעט מוכן"

נתגלה בצילומי לוויין הכור הגרעיני הסעודי שהוא "כמעט מוכן"

צילום: AP

סעודיה רחוקה שנה אחת בלבד מהפעלת הכור הגרעיני הראשון שלה שהוא כיום "כמעט מוכן". הדבר התגלה בצילומי לוויין והכור נמצא ב-KING ABDULAZIZ CITY, עיר המדע והטכנולוגיה של סעודיה, קרוב לריאד הבירה.

רשת בלומברג, DEFEMSE ONE ו'גארדיין' דיווחו בסוף השבוע כי בארה"ב יש התנגדות לכניסת סעודיה לעידן גרעיני, וכבר נשאלת השאלה מתי תאשר ריאד כניסת מפקחים בינלאומיים לאתר הכור.

את הכור בונה חברת ממשלתית ארגנטינית INVAPP SE ואת רוב העבודה מבצעים מהנדסים סעודים. מי שגילה את הכור בצילומי לוויין הוא רוברט קילי, לשעבר מנהל בסוכנות הבינלאומית  לאנרגיה גרעינית, שמסר כי מדובר בכור מחקר קטן בעוצמה של 30 קילו-וואט, שהוא כבר "כמעט מוכן".

בצילומי הלוויין נראה מבנה פלדה בגובה של 10 מטרים, המאכסן כנראה את הדלק הגרעיני, מבנה שכבר קיים, וסביבו מתבצעות עבודות בנייה בבטון.

סעודיה חתומה על IAEA, "פרוטוקול הכמויות הקטנות" שיהיה חסר ערך ברגע שסעודיה תתחיל להשתמש בדלק גרעיני. היא איננה חתומה על מסמכים הכוללים חוקים ותקנות המאפשרים גישה לפקחים.

ביום שלישי שעבר התקיים בוועדה לשמירת הסביבה בסנט האמריקני דיון, שבו הביעו סנטורים התנגדות ל"התקדמות השקטה והחשאית של גרעין בסעודיה". בהקשר זה מזכירים כי מאז פרצה המלחמה בתימן השקיעה ארה"ב יותר מ-68 מיליארד דולר במכירות נשק, ציוד צבאי, פצצות ותכניות אימונים והדרכה בסעודיה ובאיחוד האמירויות.

 

אולי יעניין אותך גם