דיווח: שר האנרגיה של ארה"ב אישר בחשאי לשש חברות למכור טכנולוגיות אנרגיה גרעינית לסעודיה

סוכנות הידיעות רויטרס מצטטת מסמך בו נטען כי שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי, העניק את האישור בחשאי לשש החברות, שמטרתו מכירת טכנולוגיות אנרגיה גרעינית וסיוע נלווה לסעודיה

מלך סעודיה ובנו סלמן (צילום ארכיון: AP)

שר האנרגיה של ארה"ב, ריק פרי, העניק בחשאי שישה אישורים לחברות שונות למכור טכנולוגיות אנרגיה גרעינית וסיוע נלווה לסעודיה – כך פורסם על ידי סוכנות רויטרס. על פי הפרסום, דבר האישור נמצא במסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות הגלובלית.

על פי המידע שפורסם, הממשל של הנשיא טראמפ ניהל בחשאי עסקה רחבת היקף, שעיקרה שיתוף טכנולוגיות גרעין עם סעודיה, ומטרת העסקה היא לבנות לפחות שני מתקנים גרעיניים. על עסקה עתידית זו מתחרות כמה מדינות, ביניהן קוריאה הדרומית ורוסיה ובסוף השנה אמורה סעודיה להודיע מי יזכה בעסקה.

האישור שנתן שר האנרגיה האמריקני פרי, הידוע כאישור  PART 810, מתיר לחברות לבצע עבודות ראשוניות בעניין כוח גרעין עוד לפני חתימת חוזי העסקה הכוללת, אך אינו מתיר העברת ציוד להקמת המתקן הגרעיני. על המסמך הזה דיווח לראשונה DAILY BEAST. במסמך קובע מינהל הביטחון הגרעיני (NNSA), השייך למשרד האנרגיה, כי כל נושא מתן ההיתרים יישמר בסוד. כל חברה קיבלה אישור בנפרד לנהל את המו"מ עם סעודיה, ואחד התנאים הוא ש"הנושא יישמר מחוץ לידיעת הציבור".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר באחרונה כי הממשל יבטיח ששיתוף פעולה גרעיני עם סעודיה לא יסכן את מדיניות הגבלת הנשק הגרעיני. אך בקונגרס יש התנגדות לעסקות נשק גרעיני עם סעודיה. חברי קונגרס דמוקרטיים כתבו בחודש שעבר מסמך, בו נאמר כי בכירים בבית הלבן התעלמו מאזהרות כי יתכן שהם עוברים על החוק כאשר הם מקדמים תכנית בת מיליארדי דולרים לבניית כורים גרעיניים במזרח התיכון, כולל בסעודיה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית