הירי מעזה בוצע בשוגג? חובה מדינית לבקש מגורם שלישי לבדוק את מערך השיגור של חמאס. דעה

פרסום של חמאס ברשת

בעשרת הימים האחרונים נורו בשני מקרים שונים רקטות ארוכות טווח מעזה לעבר מרכז הארץ. בפעם הראשונה בחולון אמרו בצה"ל כי מדובר בכשל טכני. בפעם השניה נורתה רקטה לעבר מושב משמרת בשרון. גם בפעם זו זלגו לתקשורת קולות מצה"ל כי מדובר בכשל טכני. אם אכן עלתה אפשרות בצבא כי מדובר בכשלים טכניים במערך השיגור של חמאס או גא"פ, ישנה חובה מדינית בירושלים לפנות לגורם שלישי שיבקר את מערך השיגור של הארגונים בעזה למניעת עימותים מיותרים בעתיד.

עד כמה שהרעיון נשמע לחלקכם מוזר, אם אכן מדובר בכשלים במערך שיגור רקטות אוטומטי של ארגון טרור בעזה, על הדרג המדיני בירושלים לפנות לצד ג' המוסכם על שני הצדדים, ובעל ידע טכני רלוונטי, שיבדוק את מערך השיגור הכושל של אותו ארגון בעזה. אם שני השיגורים האחרונים הם אכן כשלונות, הדבר עשוי להעיד על כך שהבעלים המקורי של מערך השיגור לא יודע לתפעל אותו כראוי. עובדה שיכולה להצית מלחמה לחינם.

אחת האפשרויות היא שהשגריר הישראלי באו"ם יפנה למועצת הביטחון ויבקש בדיקה חד פעמית או תקופתית של מערך שיגור הרקטי בעזה. אם אכן מדובר במערך ישן שמופעל על ידי ברקים או גשם, יש צורך בבדיקה דחופה. ולו כדי להציל נפשות בישראל משיגור כפי שארע במושב משמרת ובעדיפות שניה למנוע מלחמה בעזה בשל טעות. מלחמה שיכולה להתפשט גם מעבר לעזה כתלות בעצימות.

מכיוון שחמאס לא רוצה לחשוף את מערך השיגור שלו לכל אחד, ככל הנראה פקחים של האו"ם לא יכנסו לעזה לצורך כך, ויהיה צורך במדינה מסוימת שחמאס סומך עליה. זו יכולה להיות רוסיה למשל שיש לה אנשי מקצוע בתחום הטילאות שיכולים לבחון את תשתית הרקטות. זו יכולה להיות גם סעודיה, מצרים או מרוקו שיש להן ידע בתחום. אם חמאס לא רוצה גורם מערבי יש חלופות שיוכל להסכים להן.

בקשה כזו יש לה גם יתרון צבאי. ברגע שישראל באופן רשמי תפתח בקשה כזו באו"ם או מול רוסיה, מצרים / סעודיה / מרוקו - חמאס יחוייב להסכים. אי הסכמה של חמאס לבדיקה כזו, מול הצהרות שלו אודות הכשל במערך השיגור, יתנו לישראל לגיטימציה בינלאומית וחוקית להתייחס לכל שיגור כאל שיגור מכוון. אם חמאס מנסה להשתמש בתירוץ הטעויות כעלה תאנה לדפוס פעולה שישאיר אותו ללא תגובה ישראלית, זה יגמר.

בקשה כזו גם תסיים את הדיסוננס בירושלים ובצה"ל לגבי שיגורים מעזה - כל שיגור יחשב לשיגור מכוון בהנחה כי מערך השיגור תקין. אם ארגון הטרור יסכים לבדיקה כזו, ישראל תזכה לעוד יתרון. הגורם שיבדוק (או"ם או מדינה שלישית) יקח אחריות על הבדיקה. כלומר, חמאס יהיה מחויב לגורם הבודק. לאחר בדיקה שכזו, כל טענת כשל טכני, תפגע באמינות הגורם הבודק ותכניס את ארגון הטרור לבעיה מולו.

לסיכום, אם ממשלת ישראל חושבת כי מדובר בשיגורים כתוצאה מכשל טכני במערך השיגור הרקטי של חמאס/גאפ, הזרוע המדינית של ירושלים חייבת בהגשת בקשה לבדיקת המערך בידי צד ג'. העדר בקשה כזו מצד ירושלים יראה כי אין הערכה שמדובר בכשל טכני, אלא בירי מכוון, וכי המודיעין הישראלי יודע מי מאחורי השיגור. במקרה דנן, יצטרכו להסביר בירושלים לציבור מדוע טענו מלכתחילה כי מדובר בשני אירועי ירי כתוצאה מכשל טכני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית