ההסתבכות של קהילת המודיעין האמריקאית. דעה

פרסום דוח התובע המיוחד שחקר את קשריו של הנשיא טראמפ עם רוסיה, מכניס את קהיליית המודיעין בארה"ב לסערה. על כל השתלשלות הפרשה – ומי עשוי לשלם על הנושא במשרתו (ומי כבר שילם). מאמר מיוחד של תא"ל (מיל') חנן גפן

 

צילום: AP

דוח התובע המיוחד, רוברט מולר, שחקר  את פרשיית הקשרים של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ואנשיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואנשיו, קובע כי לא היו קשרים כאלה. בכך נפתחה תיבת פנדורה שממצאיה יפנו אצבעות מאשימות  לקהילת המודיעין האמריקאית ומשרד המשפטים האמריקאי.

החקירה החלה בגלל תיק "מסמכי מודיעין" מפוקפק שהוכן על ידי איש מודיעין בריטי לשעבר, ובו חומר המעלה חשד כי הנשיא טראמפ מקיים שיתוף פעולה עם הרוסים וכי לרוסים חומר מרשיע ומנופי לחץ על הנשיא. התיק הוכן לבקשת גורמים שהיו קשורים למטה הבחירות של המפלגה הדמוקרטית.

בין יוני לדצמבר 2016 העביר איש המודיעין הבריטי, כריסטופר סטיל, לאנשי המפלגה הדמוקרטית 17 מזכרים, שנאספו, לטענתו, על ידי מקורותיו ברוסיה. כשנשאל מאוחר יותר למהימנות המידע, ענה כי הוא איננו מוכן לערוב למהימנותו וכמובן לא מסר עד כה את זהות מקורותיו ל-FBI או לגורם אחר.

המזכרים חושפים "תוכנית" רוסית כביכול, להביא לבחירתו של דונלד טראמפ וליצור אצלו מחויבות כלפי הרוסים לאחר שייבחר. במזכרים מתוארת מערכת ענפה של קשרים בין טראמפ ואנשיו לצמרת הקרמלין, ניסיונות של אוליגרכים לגייס אנשים מסביבתו של טראמפ וחומר מביך אחר אותו ניתן לנצל  לצורכי סחיטה. המסמכים הודלפו בינואר 2017 על ידי יוזמי התיק, בשלמותם, לתקשורת האמריקאית.

מתוך עיון במסמכים, עולה חשד כבד כי מדובר במסמך מפוברק ברמה נמוכה עד כדי מעליבה. המזכרים עונים במלואם על שאלות שנשאלו על ידי הגורמים המממנים, ונשענים על מקורות אותם לא ניתן לאמת.

כל מי שעסק באיסוף חומרים ממקורות גלויים באתרי אינטרנט רוסיים ואחרים מכיר את סוג האינפורמציה הרכילותי הזה. כל איש מודיעין היה  צריך לחשוד ולבדוק  את מקורות המידע: התשובות הגיעו באופן מיידי לאחר הזמנת העבודה, אף שירות מודיעין מערבי לא הצליח לאמת ולו מקצת מהידיעות, או להגיע למידע דומה, ה-FBI העסיק את הסוכן בריטי בעבר כמקור לחקירת פרשיית השחיתות בארגון הכדורגל העולמי FIFA. ה -FBI  ניתק את הקשר עם הבריטי לאחר שהתגלו בעיות אמינות בהתנהגותו, ונקודה אחרונה - מסמכי המודיעין האלה אומצו על ידי ראשי קהילת המודיעין האמריקאית, אף כי הודו שהחומר בעייתי.

התיק הוצג על ידי ג'יימס קומי, ראש ה –FBI דאז, לנשיא אובמה ולנשיא הנבחר טראמפ, ובכך נתן ה-FBI להבין, כי על אף שהתיק נראה בעייתי עם מקורות בלתי ניתנים לאימות, הארגון חוקר את הנושא. התיק העכיר את האווירה בין הנשיא טראמפ  לראש ה-FBI. ניסיונותיו של הנשיא להביא להודעה מסתייגת של הסוכנות מתוכן התיק, נענו בהתחמקויות. בסופו של דבר הדיח הנשיא את ג'יימס קומי.

ג'ון ברנן, ראש ה-CIA בתקופת אובמה, וג'יימס קלפר, ראש המודיעין הלאומי, הודיעו כי אף שחלקים גדולים מהמסמכים לא אומתו - הם עומדים מאחוריהם. הנשיא הגיב בביטול הסיווג הביטחוני של ברנן. בעקבות ההדחה של ראש ה- FBI מינה משרד המשפטים את התובע המיוחד מולר לפרשת המעורבות הרוסית בבחירות.

במקביל, צוות של המבקר הכללי במשרד המשפטים האמריקאי איתר תכתובות וואטסאפ של אנשי FBI בכירים, לאורך תקופת הבחירות ולאחריהן מהם עולה טינה עזה לטראמפ המועמד וכוונות להתארגן לקראת אפשרות שייבחר, כולל התבטאויות על כוונה וצורך להדיח את הנשיא. אלו היו האנשים שיזמו וניהלו את חקירת "מסמכי סטיל".

עיקר ההתכתבות הייתה בין סגן ראש ה-FBI  לסגן ראש האגף לריגול נגדי ויועצת משפטית בכירה בארגון. היו גם התכתבויות בין יועצים בכירים במשרד המשפטים לבין מחבר הדוח על המשך שמירת צינורות דיווח ל-FBI לאחר הדחתם של שני הבכירים האלה.

לרוע מזלו של התובע המיוחד, אותם אנשים, מתנגדי טראמפ, נטלו חלק מוביל בצוות החקירה שהקים לבדוק שיתוף פעולה בין הנשיא וצוותו לרוסים. הם סולקו מצוות החקירה מיד עם איתור התכתובות.

בין הפעילויות שהספיקו לבצע לפני הדחתם: הדלפה שיטתית לתקשורת. (לטענתם גם ה-CIA  הדליף מידע בנושא), הביאו להדחתו של מייקל פלין, היועץ לביטחון של טראמפ, בעקבות דיווח חסר שמסר בחקירתו. החוקר היה כמובן סגן ראש אגף הריגול הנגדי שהוזכר ופעלו להוצאת צו האזנה ליועץ בצוות הבחירות של הנשיא על בסיס "מסמכי סטיל", בלי לחשוף את מקורות התיק וכנראה תוך הטעית בית המשפט במעמד הוצאת צו ההאזנה.

חשיפות והדחות

בעקבות החשיפה פוטר סגן ראש האגף לריגול נגדי  מה-FBI. גם היועצת המשפטית עזבה. סגן ראש ה-FBI , שהיה ממונה על הצוות שלעיל, פוטר מתפקידו ובהחלטה של שר המשפטים לא יזכה לקבל דמי פנסיה. ההחלטה מחמירה כיוון שהאיש היה במרחק של ימים ספורים ממועד הזכאות.

בכירים נוספים בארגון ובמשרד המשפטים הושעו מתפקידיהם.

התובע  המיוחד רוברט מולר, ראש ה- FBI בעבר, הגיש כתבי אישום רק בפרשיית פעילות הסייבר הרוסית, שאיננה קשורה לנשיא ולאנשיו. פעילות המניעה והאיתור התבצעה בפועל כחלק משגרת העבודה של גורמי המניעה ואיננה פועל יוצא מהחקירה המיוחדת, אף כי כתבי האישום הוגשו  מטעם התובע המיוחד.


מאמצי התובע והמודיעין האמריקאי לאמת האשמות שהופיעו במסמך נגד פעילים בצוות של הנשיא טראמפ העלו חרס. הוגשו האשמות בנושאים הקשורים להתנהלות כלכלית והעלמות מיסים. פעיל זוטר אחד, שבתחילת הפרשיה, צוטט כצינור ראשי לקשר טראמפ-פוטין, נידון ל- 14 ימי מאסר על אי דיוקים במהלך חקירתו על ידי ה- FBI, פעיל אחר, שהוצג כקשר ראשי לאוליגרכים היה נתון להאזנות שלא העלו דבר. האיש מופיע בראיונות באמצעי התקשורת ולועג להאשמות נגדו.

היועץ לביטחון לאומי, גנרל מייק פלין, הואשם כאמור בהסתרת מידע במהלך תחקור של ה-FBI. בארגון יש חילוקי דעות על סוגיה זו. כתוצאה מההאשמה הוא נאלץ להתפטר. לאור ההתפתחויות שקרו, פיטורי אנשי ה-FBI  , יתכן כי ההאשמה תבוטל או תומר בסעיף מנהלתי קל יותר.

ארגון ה-FBI ביצע כבר שינויים בשירותיו עם הדחתם של הבכירים שהיו מעורבים בניהול התיק בשלב הראשון.

בעקבות פרסום מסקנות התובע המיוחד, ראשי קהילת המודיעין האמריקאית יידרשו כנראה לתת תשובות לבתי הנבחרים ולציבור האמריקאי, על מה שנראה כמחדל מודיעיני בסדר גודל של החקירות שהוביל הסאנטור ג'וזף מקארתי בתחילת שנות ה-50 של המאה שעברה. אותו מקארתי הפך לסמל של הפחד האמריקני מהתפשטות הקומוניזם בארה"ב.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית