סנטורים קוראים לבדוק אם ממשל טראמפ ניהל מו"מ עם סעודיה על העברת ידע וטכנולוגיות גרעין

טראמפ ומוחמד בן סלמאן (צילום ארכיון: AP)

אם האמריקנים ימנעו העברת ידע בנושאי נשק גרעיני לסעודיה, זו יכולה בנקל לפנות לסינים, לרוסים ואפילו לדרום קוריאנים. סעודיה הודיעה על רצונה להקים שני כורים גרעיניים, וחברי קונגרס אמריקניים הביעו דאגה מדברים שאמר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן בראיוןן ל-CBS כי סעודיה תפתח נשק גרעיני אם איראן תעשה כן.

קבוצת מומחים ומדענים אמריקניים שוחחו בנושא גרעין לסעודיה עם כתבי אתר החדשות הרוסי 'ספוטניק ניוז'. לדבריהם, ועדה של הקונגרס האמריקני קראה לסנאט לחקור אם נכון שפקידים בבית הלבן נשאו ונתנו על העברת טכנולוגיית גרעין לסעודיה ללא אישור הקונגרס. ב-15 בחודש זה תבעו הסנטור הדמוקרטי בוב מנדז ועימיתו הרפובליקני מרקו רוביו ממשרד מבקר המדינה (GAO) לבדוק את נושא המו"מ הגרעיני של ממשלת טראמפ עם ריאד בעניין שותפות במידע בנושאי נשק גרעיני.

ד"ר גל לופט, מנהל מכון המחקר IAGS ואחד מצוות המדענים, הסביר ל'ספוטניק ניוז' כי העברת ידע גרעיני לסעודיה "עלולה ליצור מרוץ חימוש גרעיני באזור המסוכן ביותר בעולם". הוא הסביר כי מדינות עשירות בנפט, בגז ובאנרגיה סולרית אינן זקוקות לאנרגיה גרעינית לצרכים האנרגטיים שלהן. לכן ברור שהעניין שמגלה סעודיה באנרגיה גרעינית נובע מסיבות גיאופוליטיות ולא מסיבות מסחריות. עוד אמרו המדענים שארה"ב איבדה למעשה את יתרונה בשוק הגרעין, ולכן סעודיה יכולה בנקל לפנות לסינים, לרוסים ואפילו לדרום קוריאנים כדי לרכוש ידע.

המדענים האמריקנים הזהירו מפני פיתוח כורים גרעיניים אפילו למטרות אזרחיות, מתוך ההנחה כי "תכנית גרעין אזרחית עלולה להסתיים בפצצה במרתף".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית