הגנת הסייבר בממשלה עוברת תהליך מיסוד

יגאל אונא בכנס סייברטק טוקיו (צילום: סייברטק)
 
חלק מתהליך רחב לקביעת תו תקן למקצועות הסייבר בישראל, השלים השבוע מערך הסייבר הלאומי בשיתוף נציבות שירות המדינה, מהלך להסדרת תפקידי הגנת הסייבר בממשלה. מטרת המהלך היא להגדיר את הדרישות המקצועיות לעוסקים ולעוסקות בהגנת סייבר ולהגן על הציבור מפני בעלי מקצוע לא מיומנים העלולים לגרום נזק פיזי או כלכלי לארגון. הכוונה היא שהסטנדרטים האחידים למקצועות הגנת הסייבר במשרדי ממשלה ישליכו בהמשך על הגדרתם ועל הסדרתם במשק כולו.
 
לאחר עבודת מטה רחבה בהשתתפות נציבות שירות המדינה ונציגים ממשרדי ממשלה, הוגדרו המקצועות הרלוונטיים בתחום הגנת הסייבר בממשלה, רמות המשרה, תיאורי התפקידים בשירות הציבורי, שכר בעלי התפקידים, סיווג המשרדים ומיפוי אנשי המקצוע העוסקים בתחום הגנת הסייבר בממשלה ועל ידה. הסטנדרטים אומצו השבוע על ידי נציבות שירות המדינה שהחילה הוראה בנושא לכל משרדי הממשלה. 
 
"המטרה היא להבטיח את הרמה המקצועית  של העוסקים בתחום", אומרת ז'קלין בן-בסט ממערך הסייבר הלאומי שהובילה את התהליך יחד עם סמנכ"לית המדיניות מהמערך שני שרביט. "מקצועות הגנת סייבר שקולים למקצועות שהעיסוק בהם ללא רישיון והכשרה מתאימה עלול לגרום לנזק ממשי, בדומה למקצועות הרפואה, הבטיחות והפיננסיים". 
 
במסגרת זו, הוגדרו שלושה מקצועות יסוד בתחום: מנהל/ת יישום הגנת סייבר, מוסמך/ת מתודולוגיות הגנת סייבר ומוסמך/ת טכנולוגיות הגנת סייבר – שיהיו פונקציות קבועות במשרדי הממשלה. שני מקצועות נוספים – מוסמך/ת מבדקי חדירה ומוסמך/ת תחקור סייבר – יינתנו במענה לצורך ספציפי על ידי נותני שירותים חיצוניים. 
 
תהליך ההסדרה התבסס על מהלך רחב לבחינת הצורך בהסדרת העיסוק בתחום הגנת הסייבר, אשר החל בהקמת ועדה ציבורית בהשתתפות נציגים מגופים רלוונטיים. הוועדה קבעה כי קיימת תכלית ראויה להסדרת העיסוק בתחום בשל חשיבותו להעלאת רמת ההגנה של הארגונים במשק. 
 
מדובר בחלק ממהלך כולל שמוביל המערך להסדרת שוק הגנת הסייבר הכולל הסדרת אנשי מקצוע, השירותים והמוצרים בתחום הגנת הסייבר במטרה להעלות את רמת ההגנה של הארגונים במשק. מנציבות שירות המדינה נמסר כי הנציבות שמחה להוות גורם המסייע בקידום מהלכים משמעותיים בתחום הסייבר, כמו גם בתהליכים רבים נוספים בתחום ההון האנושי בשירות הציבורי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית