תראו מופתעים: חיזבאללה בונה תשתית איסוף מודיעין בחסות צבא סוריה

צה"ל מחצין לתקשורת את העובדה שחיזבאללה מנצל את חסות צבא סוריה כדי לבנות תשתית איסוף מודיעין ברמת הגולן. לפי צה"ל, עלי מוסא עבאס דקדוק מפקד על האירוע

www.idf.il

״נקודת המפתח היא כשמלחמת האזרחים בסוריה מגיעה לסופה״, מסביר גורם מודיעיני בפיקוד הצפון לאתר צה"ל. ״חיזבאללה, שכבר ביסס את נוכחותו בדרום סוריה כ׳מפקדת הדרום׳ על מנת לייעץ ולאמן את משטר אסד בלחימה נגד המורדים, מאבד לגיטימציה להימצאותו הגלויה במרחב״. לכן, סובר הגורם, עלה הצורך בקרב בכירי הארגון לנסות ולבסס מחדש יחידה חשאית בעלת מוכנות מבצעית וארגונית גדולה יותר מאלו שסוכלו בעבר, שתדע לפעול נגד ישראל בהינתן פקודה. כך, בקיץ 2018, נצפים שינויים בהתנהלות ארגון חיזבאללה באזור רמת הגולן.
 
 היחידה - ״תיק הגולן״
 
הגורם המודיעיני פותח בחשיפת חזון הארגון - מרגע שהסתיימה מלחמת האזרחים, חיזבאללה מחדש את רעיון יצירת הפח"ע על קו הגבול, אך הפעם - באופן ממוקד ולא רוחבי ושגרתי. על אף המשבר הכלכלי בו מצוי הארגון, הוא משקיע בפרויקט החדש החל מיוני-יולי 2018. ״שם התשתית הוא ״תיק הגולן״, והיא נמצאת כעת בשלבים ראשוניים״, הוא מספר, ״תוך היטמעות ושימוש בתשתיות של מפקדת הדרום של חיזבאללה בדרום סוריה, באופן בו המשטר הסורי לא יכול לזהותם, יוצר הארגון מענה מבצעי לפיתוח יכולת התמודדות מול ישראל בחזית רמת הגולן בחירום״.
 
אותו גורם אף טוען כי מטרת התשתית היא להוות כלי עבודה לזמן הידרדרות, ולא להפוך את הגבול לפעיל פחע״ית באופן שגרתי. התשתית הינה ראשונית ולא הגיעה לרמת פעילות מבצעית עד כה, אלא רק מצויה בתהליכי בניין כוח והתבססות.
 
 "מפקדת הדרום" - התבססותו הקיימת של ארגון חיזבאללה בדרום סוריה, מסייעת לתשתית 'תיק הגולן' להיטמע בה ואף יוצרת איתה שיתוף פעולה למען חיזוקה, בדגש על חיזוק יכולות איסוף המידע מול ישראל. "למפקדה יש יכולות שדומים ליכולותיה של אוגדה מרחבית - יש לה גורמים מודיעיניים ולוגיסטיים, בנוסף לגורמי אש ועוד", הוא מרחיב, "כל אלו גורמים לכך שהיא תוכל לייצר תשתית עבור יחידות נוספות להתקיים. עם זאת, ציר הפיקוד והשליטה של המפקדה אומנם תומך במנהיגי 'תיק הגולן', אך מתנהל באופן נפרד מהציר שלהם".
 
המנהיג - אבו חסין סאג׳ד
 
״חיזבאללה עושה דברים באופן איכותי, ולכן מינה לתשתית מנהיג מנוסה מאוד מבצעית - עלי מוסא עבאס דקדוק, או בכינויו אבו חסין סאג׳ד״, אומר הגורם ומפרט, ״לאחר מגוון תפקידים מבצעיים בחזית לבנון וברצועת הביטחון, השתתף בפעולות נגד צה״ל בגזרה המזרחית בין 2003-2006״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית