סין מפתחת כלי שיט לא מאויש לתקיפה

התעשייה הסינית הציגה כשב"מ חדש בשם JARI במסגרת תערוכת IDEX2019 שהתקיימה באבו דאבי. כלי השיט בתפיסה הסינית נדרש למלא את כל המשימות אותן ממלאת המשחתת הסינית, הפועלת בחיל הים, מדגם Type-55

המספנות הסינית,  China Shipbuilding and Offshore International, הציגו לאחרונה כלי שיט לא מאויש חדש, מדגם Jari. דגם כלי השיט הוצג בתערוכת אמל"ח באבו-דאבי. כלי השיט בדחי של 20 טון ובאורך של כ- 15 מטרים, צפוי לשמש את חיל הים הסיני למשימות שונות, דוגמת לוחמת צוללות (גילוי והשמדת צוללות), לוחמת שטח (כנגד כלי שיט וכנגד מטרות בחוף) והגנה אווירית.

כלי השיט בתפיסה הסינית נדרש למלא את כל המשימות אותן ממלאת המשחתת הסינית, הפועלת בחיל הים, מדגם Type-55. לא ברורות הכוונות הסיניות לשלב את כלי השיט הלא מאויש באחד מכוחות הים הסיניים – חיל הים, משמר החופים או המיליציות הימיות הסיניות. בתערוכה הוצגו נתוניו של כלי השיט הלא מאויש, ככלי בעל מהירות מרבית של 42 קשרים וטווח פעולה מרבי של 500 מייל ימי.

בכלי השיט מדגם ה- Jari משולב מטע"ד אלקטרו-אופטי (אמצעי תצפית בעל יכולת יום ולילה), מכ"מ ימי מתקדם מסוג Phased-Array, סונאר טובל לגילוי צוללות, שני משגרי טורפדו, משגר אנכי לשמונה טילי ים או לטילים קצרי טווח נגד מטוסים.

עוד שולבו בכלי השיט משגר רקטות הטעייה (מוץ) לשם הגנה על כלי שיט מפני טילי ים, ומערכת נשק בחרטומו הכוללת תותח מדויק וטילים קצרי טווח, אלקטרו-אופטיים ככל הנראה. מניתוח האנטנות המוצבות על הכלי, סביר יהיה להניח שלכלי השיט גם יכולות מסוימות של לוחמה אלקטרונית. מערכות כלי השיט הינן מודולריות וניתן להתקין על כלי השיט מערכות שונות על פי דרישות המשימה והצרכים המבצעיים של מפעילו.

כלי השיט הלא מאויש נשלט מרחוק על ידי כלי שיט אחר או על ידי תחנת שליטה קרקעית באמצעות תקשורת לוויינית, ככל הנראה (בהתבסס על ניתוח האנטנות על כלי השיט). על פי טענה של מומחים מהצי האמריקאי, הסינים יכולים לשלוט על להקה של כלי שיט מסוג זה, ולבצע תקיפות משולבות ומתואמות באמצעותו על כלי שיט, צוללות, מתקני חוף אסטרטגיים או לעבר כלי טיס. בסבירות גבוהה, ניתן אף להעריך שכלי השיט יוכלו לבצע משימות אוטונומיות ללא מעורבות מפעיל.

בתערוכה באבו-דאבי הוצגו ניסויי יכולת שבוצעו עם כלי השיט, כולל הפלת כלי טיס לא מאויש, ירי טורפדו לעבר צוללת, השמדת סירות באמצעות תותח החרטום וירי טילים לעבר ספינת מטרה. המספנה הסינית הציגה בתערוכה כי מספר כלי שיט מדגם ה- Jari נמכרו ללקוח זר, והם נמצאים בתהליכי סופיים של מסירה ללקוח.

במבט עולמי, אין ספק שזוהי פריצת דרך חדשנית הן בהיבט התפיסתי והן בהיבט המערכתי-הטכנולוגי, לשילוב כלי שיט לא מאויש במשימות חיל ים או משמר חופים. בהיבט התפיסתי, מדובר בכלי שיט לא מאויש, גדול יחסית, בעל יכולת שהייה ארוכת טווח, למגוון רחב מאד של משימות בו זמנית – לוחמה ימית, השתתפות בקרב היבשה, לוחמת צוללות, הגנה אווירית ואף עם יכולות הגנה עצמית. מרבית כלי השיט הלא מאוישים הפועלים כיום או מפותחים מיועדים בעיקר לנישות ספציפיות של משימות ולא למגוון רחב מאד של משימות.

בהיבט המערכתי-טכנולוגי, מדובר בשילוב טכנולוגיות רבות, מתקדמות, כגון מכ"מ כלי השיט, והיכולת להפעיל להקה מתואמת של כלי שיט לא מאוישים בין אם על ידי מפעילים מהחוף או מכלי שיט או באופן אוטונומי.

אולי יעניין אותך גם