ביקור אסד בטהרן ו"התשלום הסורי"

על מה בדיוק דובר בפגישות של הנשיא הסורי עם בכירי המשטר האיראני? ומה מתכננים האיראנים לעשות בבסיס האווירי שנמסר לידם על ידי סוריה, כחלופה לבסיסים שנפגעו בתקיפות ישראל? מיוחד

ביקור אסד בטהרן ו"התשלום הסורי"

הפגישה בטהרן (צילום: AP)

סוכנויות הידיעות דיווחו על ביקור שערך נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בטהרן, ב-25 בפברואר. הביקור נערך, כביקוריו הקודמים של בשאר בטהרן, בסודיות ובהפתעה, וללא כל משלחת מלווה. במהלך הביקור קיים בשאר פגישה עם המנהיג העליון, חמינאי ונשיא איראן רוחאני בלבד.

על פי מידע ממקורות תעופה, טס בשאר לביקור זה וחזרה במטוס איירבוס 310 של חברת "מהאן אייר" (Mahan Air) האיראנית, העוסקת בעיקר בהעברת אמל"ח מאיראן למדינות ולארגונים הקרובים לאיראן, ובכלל זה לסוריה. החברה קרובה ל"משמרות המהפכה" האיראנים, וסייעה רבות למשטר הסורי בהטסת אמל"ח ולוחמים כדי להילחם בסוריה נגד כוחות האופוזיציה למשטר. החברה נמצאת ברשימת הגורמים האיראנים הנמצאים כיום תחת סנקציות של ארצות הברית, והיא מוגדרת על ידה כמסייעת לארגוני טרור שונים.

על פי סוכנויות הידיעות התקיימה הפגישה עם חמינאי באווירה של אינטימיות וקרבה רבה בין שני האישים שהתחבקו עם תחילתה. על פי התקשורת האיראנית שיבח חמינאי את בשאר וקרא לו "הגיבור הערבי". הנשיא חסן רוחאני לא נכח בפגישה זו, אך לעומת זאת נכח בה מפקד גיס "אל-קודס" של "משמרות המהפכה", קאסם סולימאני, הממונה על הנוכחות האיראנית בסוריה.

לפי גורמי התקשורת הסורים, היה זה ביקור רשמי ראשון של בשאר באיראן מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה לפני קרוב לשמונה שנים (במרס 2011), והוא מוגדר לכן כ"ביקור היסטורי", המכוון לשדר מסרים למערב, המסוכסך עם שני משטרים אלה, ומבקש להפטר מהם.

שומרים על האינטרסים המשותפים

על פי סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנא (SANA), נועד הביקור לברך את ההנהגה האיראנית ליום השנה ה-40 למהפכה האסלאמית המוצלחת באיראן, אשר מהווה כיום, לאחר חלוף ארבעת העשורים, דוגמה למדינה חזקה המסוגלת לממש את האינטרסים של עמה, לעמוד מול התערבות חיצונית בכל צורותיה, ולקיים את העיקרון של עמידה לצד עמי האזור ובעיותיהם הצודקות. סוכנות הידיעות הדגישה שבשאר וחמינאי דנו בעמידתן האיתנה של סוריה ואיראן מול תכניותיהן של המדינות העוינות להן, המבקשות להחלישן ולערער את יציבותן, וליצור אנדרלמוסיה בכל האזור.

לעומת זאת, סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" פרסמה כי בשאר בא לטהרן כדי להודות לאיראנים על הסיוע הרב שנתנו לו, במלחמה אותה ניהל נגד אויביו מבית – באמל"ח, בלוחמים ובמיליארדי דולרים. לפי אותה סוכנות, בירך חמינאי את בשאר על הניצחונות שהשיג על ה"טרוריסטים" (כך מכונים גורמי האופוזיציה בסוריה על ידי המשטר הסורי ובעלות בריתו), שהנחיתו מכה קשה לתכניות המערביות והאמריקאיות באזור, דבר המחייב זהירות רבה, שכן בשלב הבא מסוגלים גורמי המערב להגיב על כישלונם זה. עוד דווח כי חמינאי הדגיש את המשך עמידת ארצו לצידה של סוריה עד להשגת שיקומה המלא, וחיסול הכוחות המתנגדים הפועלים בה באופן סופי.

לפי סוכנות הידיעות הרוסית, נדונו במהלך הפגישה ההתפתחויות באזור, ובשאר צוטט כמי שאמר שכדי להשיג את האינטרסים של עמי האזור חייבות הממשלות להפסיק לציית לרצון חלק ממדינות המערב, ובראשן ארצות הברית, ולנהל מדיניות מאוזנת שתכבד את ריבונות המדינות ולא להתערב בענייניהן, ובמיוחד כאשר הניסיון הוכיח שביצוע תכתיבים מבחוץ הוא הרבה יותר גרוע מכך שהמדינות תהיינה אחראיות בעצמן להחלטותיהן. כן דווח עוד כי שני הצדדים הדגישו שמדיניות ההסלמה והניסיון לגרום לתוהו ובוהו על ידי כמה מהמדינות המערביות, במיוחד נגד סוריה ואיראן, לא יצליחו להניא את שתי המדינות מלהמשיך להגן על האינטרסים של עמיהם ולתמוך בבעיות האזור ובזכויותיהן הצודקות.

בפגישה שנערכה בין בשאר לנשיא רוחאני, עדכן האחרון את נשיא סוריה אודות המפגש המשולש שנערך בסוצ'י בינו לבין הנשיאים פוטין וארדואן (14 בפברואר), בו דנו בעתיד סוריה, וזאת ללא נוכחותו של נשיאה. על פי סוכנות "סאנא" הסורית אישרו שני הצדדים את המשך שיתוף הפעולה בין מדינותיהם.

על פי פרשנים ערבים יצר הביקור תהודה רבה ברשתות החברתיות אצל פעילים סורים וערבים, ובמיוחד במפרץ, שראו בביקור זה תגובה ברורה לצעדי הנורמליזציה מחדש של מדינות ערב עם סוריה ואסד עצמו, ובכלל זה פתיחת שגרירויות בדמשק. בעוד שמהלכים אלה נועדו להרחיק את אסד מטהרן, הופתעו כולם לראות את בשאר חבוק בזרועותיו של מנהיג איראן.

מי ש"גנב את ההצגה" מביקור זה היה שר החוץ האיראני, ג'ואד זריף, שהודיע באופן פתאומי על התפטרותו מתפקידו, ויש כאלה, ובכללם התקשורת האיראנית, המייחסים זאת לביקור הנשיא הסורי. זריף הספיק מאז לחזור בו מהתפטרותו והודיע כי החליט להישאר בתפקידו.

בעקבות הביקור אסרו השלטונות בטהרן על הופעתו הזמנית של העיתון הרפורמיסטי "קאנון" (חוק), זאת מאחר ופרסם מאמר על הביקור תחת הכותרת "האורח הבלתי רצוי", מתחת לתמונת החיבוק בין בשאר לחמינאי.

"התשלום הסורי"

הביקור עסק כאמור בעיקר בהתפתחויות בסוריה בתקופה האחרונה, ובהמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, שבמוקדו המשך בניית הנוכחות האיראנית על אדמת סוריה. נוכחותו של קאסם סולימאני בפגישה עם חמינאי רק מחזקת הנחה זו. מעבר לכך שאסד בא להודות לאיראנים על הסיוע הרב והחיוני שהגישו לו במהלך המלחמה כדי שיוכל להמשיך לשבת על כסאו, הוא גם בא "לשלם" להם על כך, והתשלום כבר קיבל את ביטויו בשטח סוריה. יש להניח שבשיחות עלה גם נושא היחסים בין המשטר הסורי לרוסיה, ובין הכוחות הרוסים לאיראנים בסוריה, בהם התפתחה לאחרונה מתיחות מסוימת.

הצילומים שפורסמו על ידי האיראנים, בהם נראים חמינאי ואסד, נועדו להעיד על היחסים החמים בין חמינאי לאסד. לדעת פרשנים, המטרה הייתה להבהיר לאסד מי הם באמת ידידיו, וזאת על רקע הצילום שפורסם בעת ביקור פוטין בסוריה, הנואם בפני חייליו בבסיס חיל האוויר בחמיימים, כשבשאר עומד נבוך מאחור, ליד הקצינים הרוסים הבכירים, דבר שהיה בבחינת עלבון לנשיא הסורי.

יום לפני הביקור, התפרסם באתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל" כי במסגרת מאמצי המשטר הסורי לסייע לאיראנים לחזק ולהרחיב את נוכחותם הצבאית בסוריה, הוא מסר לרשותם את בסיס חיל האוויר הסורי בנאצריה. הבסיס הנמצא מצפון-מזרח לדמשק, 10 ק"מ מצפון-מזרח לג'יירוד, באזור מזרח קלמון, והוא אמור, על פי המידע, לשמש  את האיראנים למטרות צבאיות סודיות העוסקות בייצור טילים. על פי המידע, אמורים מומחים איראנים להקים באזור המשתרע בין הערים קטיפה ונאצריה, והמאובטח על ידי כוחות דיוויזיה 3 הסורית, תשתית לייצור ואחסנת טילים. 

על פי האתר, הנסמך על מקור מהימן, החלו אנשי "משמרות המהפכה" להעביר בשבועות האחרונים בסודיות רבה משלוחי טילים וציוד מיוחד לייצורם, מאתרים שונים הנמצאים בשליטתם בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, לבסיס חיל האוויר בנאצריה, וזאת בדרך האוויר משדה התעופה הצבאי באל-מזה.  

על פי אותו מקור, פועלת עתה איראן להפעיל את הבסיס האווירי בנאצריה כדי שיחליף את בסיסיה העיקריים באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, אותם נאלצה לעזוב בשל הנזקים הרבים שספגו בהתקפות האוויריות הישראליות עליהם.

במקביל, נצפו בשבועות האחרונים פעילויות בלתי שגרתיות באזור נאצריה, המתבצעות על ידי כוחות המשטר הסורי. כן נראתה פעילות רבה של המראות ונחיתות של מסוקים בשדה, בעיקר בלילות, וזאת במקביל לפעילות של כוחות המשטר בהקמת מבנים וחפירת תעלות ומחסנים חדשים לאמל"ח באזור. אתר "זמאן אל-ואצל" ציטט את סוכנות הידיעות האיטלקית אקי (AKI) שטוענת כי המשטר הסורי העביר את הבסיס האווירי בנאצריה עם כל האמל"ח שבו לידי איראן.

השדה, הנמצא כ-60 ק"מ מדמשק, כולל מסלול אחד בלבד, ובסיס טילים ומחסנים הכוללים 21 בונקרים העשויים מבטון, בנוסף לארבעה בונקרים ומחסני נשק תת קרקעיים. כן שוכנים בסמוך אליו שני גדודי טילי קרקע-קרקע סורים מדגם סקאד, האחד מהם הוא הגדוד המפורסם 578 ששיגר במהלך המלחמה טילי סקאד נגד האזורים בהם שלטו כוחות האופוזיציה.

הבסיס, השוכן במקביל לאוטוסטראדה דמשק-בגדד, עשוי להפוך, יחד עם בסיס סייקל (סין) הנמצא באותו אזור, לבסיס חזק של איראן, הפועלת כעת לארגן מחדש את מערכיה ולתגבר את יכולותיה הצבאיות בכל המרחב של דמשק וצפונה לה.

מידע זה עשוי להיות סנונית ראשונה למהלכים נוספים בעתיד, בהם יעבירו הסורים אתרים נוספים לרשות האיראנים עבור צרכיהם, במסגרת תגבור והרחבת הנוכחות הצבאית שלהם בסוריה. בשאר אכן משלם לאיראנים עבור תרומתם במלחמתו באופוזיציה, כפי ששילם גם לבעלי בריתו הרוסים במתן בסיסים אוויריים וימיים בשטח סוריה לשנים ארוכות.

***

בתמונה: נשיא רוסיה פוטין בביקורו בסוריה, מאחור עומד נשיא סוריה אסד עם המלווים (צילום: AP, ערוץ 24 בטלוויזיה הרוסית)

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות