הצבא וחברת השוק בישראל

הצבא וחברת השוק בישראל

כריכת הספר (צילום: יח"צ)

ספר חדש בוחן עובדות ותופעות בחיי המדינה והצבא. את רובן אנחנו מכירים, אך לא נוטים למסגר אותן בהגדרה של צבא וחברת השוק. המכנה המשותף למחקרים בספר הוא ראיית היבטים צבאיים דרך כוונת כלכלית-חברתית. נושאים המוצגים בספר הם, למשל, שירות חרדים, קיצור שרות החובה, העברת שירותים רפואיים לקופות חולים, הלחצים לקיצוץ תקציב הביטחון, העיסוק של קציני הצבא במגזר האזרחי ותרומתה של התרבות הצבאית לשוק הפרטי.

חלק ניכר מסוגיות אלה נובע מהצורך של הצבא בלגיטימיות וגיבוי ציבורי וממלכתי. נדרשת היענות של הצבא למגמות המשתנות בחברה ובכלכלה.

בספר נבחנות אמירות כמו – החתירה למצוינות בשירות הקבע פוגעת בקבוצות שונות בהן נשות הקבע או נגדים מהפריפריה; מתקיים מתח מתרחב בין הצבא כשליחות, ערך שהיה אופייני לעשורים הראשונים, לבין השירות בצבא כמשלח יד; הבחירה של המשרתים לרכוש בצבא מקצוע לעומת המשרתים במערך הקרבי; חיזוק נרטיב החירום כמוטיב כלכלי לתעשיות ביצוא הביטחוני ועוד.

זהו קובץ מאמרים של אנשי אקדמיה וחוקרי מדעי ההתנהגות המתמחים ביחסי הצבא והחברה, נושא מתפתח בקהילת החוקרים במדעי החברה בארץ ובעולם. הספר כולל מקורות רבים בעברית ובאנגלית ויכול לשמש חומר עזר למתעניינים בשינויים העוברים על הצבא כארגון ועל המשרתים בו ובני משפחותיהם.

***

הצבא וחברת השוק בישראל, עורכים יגיל לוי, ניר גזית, רינת משה, אלונה הרנס, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2019