חיילים יהודים בצבאות בעלות הברית

בשבוע שעבר החליטה הממשלה להשלים את הקמת המוזאון ללוחם היהודי בלטרון. זו הזדמנות להזכיר את חלקם של חיילים יהודים בצבאות בעלות הברית שלחמו בצורר הנאצי. הטור השבועי של אפרים לפיד

חיילים יהודים בצבאות בעלות הברית

המוזיאון ללוחם היהודי בלטרון (צילום: באדיבות העמותה ללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה)

בשנת 1939 חיו בעולם כ-16.5 מיליון יהודים.  גרמניה הנאצית יחד עם שותפותיה ל"ציר" - איטליה ויפן, גמרה אומר להשמיד את העם היהודי. שישה מיליון יהודים נרצחו. היטלר לא השיג את מטרתו והובס ע"י "בעלות הברית". בשורותיהן של צבאות "בעלות הברית", בכל הזרועות, החיילות וזירות הלחימה, בכל דרגי הפיקוד ובתעשיות הביטחוניות לחמו כמיליון וחצי יהודים.

כ-550 אלף יהודים לחמו בצבא האמריקני, חמש מאות אלף בצבא האדום, 62 אלף בצבא הבריטי והשאר כמעט בכל צבא אחר, והיו רבים. לאלה יש להוסיף את אלפי היהודים מארץ ישראל, גברים ונשים, שהתנדבו לצבא הבריטי. אלפי יהודים אחרים מארץ ישראל הצטרפו לצבאות אחרים. בנוסף לחמו יהודים רבים במסגרת ארגוני המחתרות והפרטיזנים בארצות איטליה, אלבניה, אלג'יר, בולגריה, בלגיה, בלרוס, בריה"מ, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוגוסלביה, יוון, לטביה, ליטא, מרוקו, נורבגיה, פולין, צ'כוסלובקיה, צרפת, רומניה ותוניסיה.

בפולין חיו כ-3 מיליון יהודים, הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה. יותר מ-180 אלף מהם לחמו בשורות צבא פולין. כמאתיים וחמישים אלף מבין החיילים היהודים נפלו במלחמת העולם. 200,000 חיילים יהודים נהרגו בקרבות הצבא הרוסי על מוסקבה, סטלינגרד וכיבוש ברלין. מאחורי המספרים עומדים אנשים. רשימת גיבורי המלחמה היהודים ארוכה ומרשימה. יותר מ-160 אלף יהודים זכו לעיטורים בצבא האדום, בהם 148 קצינים וחיילים שזכו לאות "גיבור ברית המועצות". אחרים עוטרו על ידי צבאות ארצות הברית, צרפת, ניו-זילנד ואפילו סין. גם בקרב אנשי הבריגדה היהודית זכו רבים  לעיטור על שירותם המצוין.  

הקצין היהודי הבכיר ביותר בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה היה מוריס רוז, שהגיע לדרגת גנרל. הוא התגייס כבר בגיל 15 ושרת כקצין חי"ר במלחמת העולם הראשונה. בשנת 1942 קודם לדרגת סגן אלוף והשתתף בפלישה של בעלות הברית לצפון אפריקה. ב-31 במרץ 1945 נתפס הגנרל היהודי על ידי יחידת שריון גרמנית, שלף אקדח, אך נורה למוות על ידי הנאצים . בתגובה  הרגו האמריקאים 110 חיילים גרמנים.

שני רמטכ"לים בצה"ל, מרדכי מקלף וחיים לסקוב, לחמו בשורות הצבא הבריטי ועמם עוד שורה ארוכה של אלופים כמו עזר וייצמן, מאיר זורע, שלמה שמיר, חיים הרצוג, דוד מרכוס, דן לנר ישראל טל, דן טולקובסקי ורבים אחרים. רבים מהלוחמים היהודים ששרדו את המלחמה עלו לארץ והצטרפו לצה"ל כחיילים ומפקדים בעלי ניסיון קרבי.

המוטיבציה של האנשים הייתה להילחם בשירות צבאות מדינותיהם, אבל תמיד זכרו גם כי הם יהודים. בעקבות זאת התפתחה בצבא הרוסי אווירת אנטישמיות. יהודי היה צריך להצטיין יותר מכולם כדי להוכיח את עצמו. גנרל יהודי, ג'ק ג'ייקוב, אמר שיצא למלחמה  "כי לא יכול היה לשבת בבית כשמשמידים את עמו". האויב הגרמני ניסה לפרוט על השנאה ליהודים. כשגנרל יעקב קרייזר פיקד על הדיביזיה שהגנה על מוסקבה מפני טנקי הפנצר של הגנרל הגרמני גודריאן, פיזרו הגרמנים כרוזים מן האוויר  שהקניטו את החיילים הרוסים – "איך אתם מרגישים לקבל פקודות מיענק'ל ?????".

"העמותה להקמת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה" בונה בלטרון את מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה, אשר יספר את סיפור לחימתם של היהודים במלחמת העולם השנייה, ויחשוף את הפרק העלום בתולדות העם היהודי - הגבורה שבצד השואה. המוזיאון יהווה אתר ייחודי מסוגו בעולם, אבן שואבת למבקרים ולחוקרים. המוזיאון נבנה מדרום לבניין המשטרה בלטרון וכולל מרכז תצוגה שיספר את סיפור הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה  מרכז לימוד, מרכז מידע, מרכז מחקר, ארכיב ועוד. ב-17 בפברואר 2019 אישרה הממשלה להשלים את הקמתו של המוזאון ולקרוא אותו על שמו של הנשיא חיים הרצוג, ששימש קצין מבצעים בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה.

***

 תודה למוזאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה באתר יד לשריון בלטרון