שינוי גישה באיראן: חיל הים הסדיר נתפס כזרוע אסטרטגית

תרגיל "Velayat 97" של חיל הים האיראני שהתנהל בימים האחרונים מצביע על שינוי גישה של השלטון האיראני. "השלטון האיראני רואה בחיל הים הסדיר זרוע אסטרטגית הפועלת בטווחים רחוקים", מסביר סא"ל (מיל.) אייל פינקו

https://en.isna.ir/news/97120502249/Iran-successfully-launches-cruise-missile-from-Qadir-class-submarine

אור ליום שישי, ה- 22/2/19, ביצע חיל הים האיראני ניסוי מוצלח של שיגור טיל שיוט מצוללת מדגם Fateh. הניסוי בוצע כחלק מהתרגיל הימי השנתי של חיל הים האיראני הסדיר "Velayat 97", המבוצע במרחבי המפרץ הפרסי ועד האוקיינוס ההודי. תרגיל זה החל כחודשיים לאחר סיומו של תרגיל ימי בן מספר ימים, "Great Prophet 12", אותו קיים חיל הים של משמרות המהפכה במפרץ הפרסי בואכה מצרי הורמוז.

בתרגיל האיראני, אשר נפרס על פני שלושה ימים, השתתפו למעלה ממאה כלי שיט מסוגים שונים, ספינות טילים, צוללות וכלי טיס שונים. התמרון האיראני התבסס על תרגול תרחישי הגנה על המים הטריטוריאליים האיראנים, בניית תמונה ימית על פני שטח נרחב מאד, ותרחישי תקיפת מטרות בים וביבשה. התרגיל כלל, כבכל שנה, תצוגת אש מרשימה, הכוללת ירי טילים נגד כלי שיט מהחוף ומהים, ירי טורפדו מכלי שיט ומכלי טיס, וירי חימוש מכלי טיס לא מאויישים. במסגרת התרגיל נבחנו אמצעי לחימה חדשים ומיושמות הלכה ומעשה תורות קרב חדשות, המבוססות על היכולות הטכנולוגיות החדשות.

במסגרת בניית התמונה הימית, חיל הים האיראני תרגל לראשונה יכולת בניית תמונה ימית משולבת גם על ידי כלי טיס מאויישים וכלי טיס לא מאויישים ושימוש באמצעי לוחמה אלקטרונית מהים ומהחוף, שמטרתם מחד גילוי פסיבי של כלי שיט וכלי טיס של הכוח היריב, ומאידך ביצוע פעולות הונאה, שיבוש והטעייה של מערכות הגילוי, הניווט והתקשורת של הכוח היריב באמצעות שידורים אלקטרוניים.

בתווך התת מימי כלל התמרון האיראני תרגילים לגילוי צוללות על ידי כלי השיט, והשמדתן על ידי מסוקים משגרי טורפדו. בפתיחתו של התרגיל, וכחלק מהתמרונים הימיים, בוצע ירי טיל שיוט מצוללת מדגם Fateh.  צוללת זו הינה צוללת דיזל חדשה, אשר נבנתה רובה ככולה על ידי המספנות באיראן, תוך התבססות, ככל הנראה, על תכנון צפון-קוריאני. הצוללת, הוכרזה כמבצעית באיראן בראשית ינואר 2019, בטקס חגיגי בנמל בנדר אבאס, על ידי הנשיא האיראני.

הצוללת האיראנית, שאורכה כמאה מטרים ובדחי של כ- 530 טון, בעלת יכולת שהייה של כחמישה שבועות בים ובעומק פעולה של עד 200 מטרים. הצוללות מצוידת במערכות  תוצרת איראן, ביניהן סונאר, מערכות לוחמה אלקטרונית, תקשורת מוצפנת, טורפדו וטילי שיוט כנגד כלי שיט, המשוגרים מצינורות השיגור שלה, ואף בעלת יכולת שיגור שמונה מוקשים ימיים.

צוללת זו הינה הראשונה מסדר גודל זה המיוצרת עצמאית על ידי איראן. הצוללות האחרות מסדר גודל זה, הפועלות בשירות חיל הים הסדיר האיראני הן תוצרת רוסית וסינית. מעבר לכך, מזה שנים רבות איראן בונה צוללות ננס, עבור חיל הים של משמרות המהפכה, הפועלות באזור מצרי הורמוז והמפרץ הפרסי. הערכות עיתונאיות שונות מצביעות על כך שבחיל הים של משמרות המהפכה פועלות למעלה מ- 25 צוללות ננס.

לסיכום, היכולות האיראניות אשר הוצגו בתרגיל הימי, לרבות בניית התמונה הימית, הפעלת אמצעי לוחמה אלקטרונית, הפעלת כלי טיס לא מאויישים בעומק הים ושיגור חימוש מהם, צוללת הדיזל החדשה וירי הטיל ממנה, הן יכולות מרשימות ומהוות קפיצת מדרגה טכנולוגית ותפיסתית עבור חיל הים הסדיר האיראני.

חיל הים האיראני סבל בעשורים האחרונים מחוסר תקציבים משמעותי, מפלטפורמות הולכות ומתיישנות ואמצעי לחימה ישנים, אשר העיבו על יכולתו המבצעית לפעול בטווחים רחוקים מהחוף ולאורך זמן. התמרון והיכולות שהוצגו בו, מציגים לא רק יכולות טכנולוגיות ותפיסתיות מרשימות, אלא בעיקר שינוי גישה של השלטון האיראני, הרואה בחיל הים הסדיר כזרוע אסטרטגית, הפועלת בטווחים רחוקים (לרבות בים התיכון ובאוקיינוס האטלנטי), ולה תפקיד באסטרטגיה-הרבתי האיראנית, לביסוסה כמעצמה אזורית באסיה ובמזרח התיכון.  

בהמשך בהחלט ייתכן, כי צוללות אלו יפעלו במרחבי מצרי באב אל-מנדב, הים האדום ואולי אף בים התיכון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית