סעודיה חותרת לגרעין. בירושלים דממה. דעה

סעודיה משקיעה בירדן ופקיסטן, חושפת מפעלי טילים, בונה תחנת כוח גרעינית עם רצון לשלוט בתהליך הדלק ואף מביעה רצון לרכוש צוללות. נראה כי הגרעין הסעודי לאו דווקא רחוק יותר מזה האיראני, ולמרות זאת, בירושלים דממה

https://www.youtube.com/watch?v=CujfC5ixGKQ&feature=youtu.be

פרסום של bloomberg חושף כי סעודיה תשקיע כ-700 מיליוני דולרים בקו רכבת בין עקבה לבין נמל יבש בנפת מען. לכאורה, קו רכבת תמים והשקעה שמטרתה לעזור לירדן, שכנתה של סעודיה מצפון. עם זאת, השקעתה של סעודיה בירדן ככל הנראה אינה תמימה וריאד מעוניינת באורניום של ירדן. הסכמים בין המדינות נחתמו ב2014 וב2017 בנושא.

בירדן יש מחצבי אורניום גדולים מהם ניתן להפיק לפחות 40,000 טונות עוגה צהובה (jordantimes) המשמשת לאחר מכן לצורך העשרת אורניום לדרגת דלק. זה כנראה יעשה בסעודיה. ואת האורניום צריך להוביל לסעודיה. האזורים בהם ירדן מבצעת או תבצע כריית אורניום כוללים את Ruwaished ליד הגבול עם עירק ואת Al-Hasa-Qatrana ליד עמאן. סה"כ יש לירדן 18 נקודות קשורות לתשתית הפקת אורניום (mrdata.usgs.gov).

לצד ירדן, סעודיה הודיעה בימים האחרונים על השקעה של כ-20 מיליארדי דולרים בכלכלת פקיסטן. "זה גדול עבור שלב ראשון, ובוודאי זה יגדל מדי חודש בכל שנה, וזה יהיה מועיל לשתי המדינות", אמר הנסיך יורש העצר - מוחמד סלמאן. למה פקיסטן קשורה? מכיוון שפקיסטן מחזיקה ביכולות פיתוח של טילים ארוכי טווח, טילי שיוט ונשק גרעיני שאפשר לשגר באמצעותם. בעבר היו שמועות כי סעודיה רכשה פצצה גרעינית לעת מצוקה מפקיסטן, אך אלו עדיין שמועות ללא הוכחות. ההשקעה הסעודית בפקיסטן היא אור אדום בפני אלו שמחפשים קשר גרעיני בין המדינות. נזכיר כי סעודיה עמדה לצד פקיסטן בעת זו ביצעה ניסוי גרעיני אי שם בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת.

תחנת כוח גרעינית

לצד ההשקעה הכספית בירדן ופקיסטן, החלה סעודיה מהלך לפני מספר שנים לבנות תחנת כוח גרעינית בשטחה. במהלך המו"מ, סעודיה ביקשה הצעות מחיר לכורים עבור התחנה. אחת החברות שהגישה הצעה היא חברת Westinghouse אותה טראמפ רוצה להציל כלכלית באמצעות העסקה הסעודית. הבעיה התעוררה כאשר סלמאן לא היה מוכן לחתום על הסכם 123 עם הבית הלבן. הסכם שמעגן הסכמות שהטכנולוגיה לא תשמש לבניית פצצה גרעינית. לאחרונה התברר שהממשל האמריקאי לא ממש סומך על טראמפ ורוצה להעביר חקיקה שתמנע התחמקות סעודית מחתימה על ההסכם.  בינתיים, סבא"א בדרך להכשיר את היוזמה הסעודית לבניית תחנה.

לצד היכולת להעשיר אורניום ולהפיק פלוטוניום כחלק ממחזור הדלק של תחנה גרעינית, ידע שיכול לשמש גם לתשתית גרעינית צבאית, סעודיה לא מזניחה את פיתוח הטילים שאמורים לשאת פצצה כזו. פרסום עדכני של הwashingtonpost.com חושף כי סעודיה בונה מתחם פיתוח טילים בal-Watah, דרום מזרחית לריאד. לפי מומחים שניתחו את תמונות הלווין, מדובר בטילים מבוססי דלק מוצק המסוגלים להיות מותקנים על משגרים ניידים. משגרים ניידים קשה יותר להשמיד מכאלו בבסיסים קבועים. נזכיר כי סעודיה הציגה בעבר טילים ארוכי טווח סינים, אך אלו ככל הנראה ישנים וסעודיה רוצה יכולות עצמאיות בתחום.

לצד יצירת חומר גרעיני, פיתוח פצצה, ופיתוח טילים, סעודיה צריכה עוד אלמנט אחד לתכנית גרעין צבאית טובה - צוללות. לפי תפיסת ההרתעה הגרעינית, לא מספיק שיש לך יכולת מכה ראשונה, אפילו באמצעות משגרים ניידים, אלא אתה צריך גם יכולת שיגור טילים ממקום מחוץ למדינה. ברוב המקרים מדובר בצוללות נושאות טילים, אם כי, ניתן גם להקים תשתית שיגור במדינה אחרת (נניח פקיסטן לצורך הדוגמה).

בהקשר זה, סעודיה רמזה בעבר על רצונה בצוללות. ביחסים הנוכחיים עם גרמניה כנראה שהישועה לא תבוא מטינסקרופ, אבל יש עוד יצרני צוללות. בין המועמדים ברשימה יש את סין, פקיסטן, צפון קוריאה ואפילו צרפת. הכסף הסעודי הוא מצרך מבוקש, ואם לסעודיה העולם יאשר תחנה גרעינית, אין סיבה שאותו עולם לא יאשר לה רכש צוללות. וסעודיה לא תהיה המדינה הראשונה בעולם שיכולות הצוללות שלה ישארו עמומות.

בירושלים דממה

בירושלים לא אוהבים כל כך לעסוק בנושא הגרעין הסעודי. בכל זאת, סעודיה היא מנוף מול איראן ובת ברית של ישראל במלחמה הפוליטית מול טהרן. על השאלה מה יקרה כאשר ההייפ האיראני יגמר, לא מדברים. גם לא מה יקרה אם איראן תציג גרעין באמצעות ניסוי או בסגנון שעשתה צפון קוריאה עם וידאו ודגמים. במקרה כזה דרך אגב, סעודיה כבר הצהירה בגלוי שהיא תפתח גרעין צבאי בראיון שנתן סלמאן לCBS במרץ אשתקד.

למרות הסימנים, יגידו המקטרגים כי מדובר בקשר נסיבתי בלבד. תחנת כוח גרעינית, שליטה על מחזור הדלק, טילים וצוללות, כל אלו אינם מעידים בהכרח על כוונת סעודיה לבנות תוכנית גרעין צבאית. ייתכן. אולם, תרחיש שבו תתגלה (כמו מפעל הטילים לאחרונה) תשתית סעודית הכוללת תחנת כוח גרעינית, מתקן הפרדה למוטות, מפעל העשרת אורניום בשביל דלק ובסיס צוללות, יחייב את מדינת ישראל לצאת לתקיפה. לפחות לפי דוקטרינת בגין.

אמנם מדובר בתרחיש עתידי, אם בכלל יתממש, אולם דבר אחד ברור - השאיפה הגרעינית הגלויה של איראן החלה מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, בעיקר מול סעודיה. גלוי יותר, גלוי פחות, הרצון הסעודי בפצצה גרעינית הפך לעובדה ציבורית בראיון יורש העצר בCBS. מכאן, נשאר רק לעקוב ולחבר את הנקודות במהלכי סעודיה. מהלכים הצפויים לשמש כחרב דמוקלס על ממשלות ישראל בשנים הקרובות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית