טראמפ הכריז מצב חירום עקב תביעתו למימון החומה בגבול מקסיקו; בשתי המפלגות מתנגדים להחלטה

צילום: AP

הנשיא דונלד טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי שנועד להשיג, ללא אישור הקונגרס, מימון לתכניתו להקים חומה לאורך הגבול עם מקסיקו. הדמוקרטים הגיבו מיד וטענו כי הצעד של הנשיא משמעותו הפרת החוקה.

שעות ספורות אחרי ההכרזה על מצב החירום הגישו שלושה בעלי קרקעות במדינת טקסס תביעה לבית המשפט, בטענה שהחלטת הנשיא היא הפרת החוק וזכויותיהם על הקרקע שלהם באזור הגבול עם מקסיקו. ואילו ועדת המשפטים של בית הנבחרים, שבו יש רוב לדמוקרטים, הודיעה על פתיחת חקירה בהצהרת מצב החירום, ודרשה מהבית הלבן להעביר לה עד יום שישי הבא את כל המסמכים הקשורים להצהרה על מצב חירום.

הנשיא דרש בשעתו מהקונגרס להקציב לו 5.7 מיליארד דולר להקמת החומה, שעלותה הכוללת מוערכת ב-23 מיליארד דולר.

אחרי הודעת הנשיא הודיעו גם מושל קליפורניה גייווין ניוסם (דמוקרט)  והתובע הכללי של מדינת ניו יורק כי יגישו תביעות משפטיות. הנשיא הבין שעלולות לבוא תביעות ואמר לכתבים: "אני מצפה שיתבעו אותי. אנחנו ננצח בבית המשפט העליון".

סוכנות רויטרס מוסרת כי טראמפ חוזר וטוען שהחומה נחוצה כדי לחסום תנועת מהגרים ממקסיקו והברחות סמים בלתי חוקיים. אולם הנתונים המספריים מראים ששיעורי ההגירה לאורך הגבול עם מקסיקו הם נמוכים, ואילו רוב הסמים מוברחים לתחומי ארה"ב דרך נמלי הכניסה למדינה באוויר, בים וביבשה.

גם בקרב הרפובליקנים נשמעו מחאות נגד ההכרזה על מצב חירום: חבר בית הנבחרים גרג ולדן אמר שמדובר בתקדים מסוכן, ואילו הסנטור הרפובליקני תום תיליס אמר כי מצב חירום איננו פתרון, ומדאיגה העובדה שעלול להיווצר תקדים לפיו נשיא מנצל את זכותו ליצור סדר יום משלו תוך עקיפת הקונגרס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית