סגן נשיא ארה"ב בוועידה לביטחון אירופה במינכן: "אמריקה חזקה מאי פעם ומנהיגה את העולם"

בוועידה לביטחון אירופה במינכן משתתפים מנהיגי עולם, שרים, קציני צבא ודיפלומטים. סגן נשיא ארה"ב, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, מזכ"ל נאט"ו יינס שטולטנברג, וגם ראש מפלגת חוסן לישראל רב אלוף (מיל') בני גנץ

סגן נשיא ארה"ב פנס בנאומו בוועידה (צילום: AP)

"אמריקה חזקה מאי פעם והיא שוב מובילה ומנהיגה את העולם. 'אמריקה תחילה' אין פירושו אמריקה לבדה", הכריז סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בנאום שנשא לרגל פתיחתה של הוועידה לביטחון אירופה במינכן שבדרום גרמניה. פנס תקף את מדינות אירופה בנושא יחסן לאיראן ולוונצואלה וקרא למדינות אירופה ללכת בעקבות ארה"ב ולנטוש את הסכם הגרעין עם איראן וגם להכיר בחואן גואידו כנשיא ונצואלה.

בוועידה לביטחון אירופה במינכן משתתפים מנהיגי עולם, שרים, קציני צבא ודיפלומטים. סגן נשיא ארה"ב, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, מזכ"ל נאט"ו יינס שטולטנברג, וגם ראש מפלגת חוסן לישראל רב אלוף (מיל') בני גנץ.

הקנצלרית אנגלה מרקל השיבה לנאומו החריף של סגן נשיא ארה"ב פנס באומרה כי "ספק אם החלטת ארה"ב לנטוש את הסכם הגרעין ולהוציא את כוחותיה מסוריה זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם איראן".

סוכנות רויטרס מוסרת כי לקראת פתיחת הוועידה פורסם "דוח ביטחון אירופה", מסמך הכנה לדיונים, הקובע כי תפקידה של ארה"ב בעולם הולך ונחלש ולכן חייבת אירופה להגדיר בכוחות עצמה את עתידה. "יש לכן לצפות לעידן חדש של חוסר ביטחון באופק", קובע הדוח ומוסיף כי בשנה שחלפה התקרב העולם, "התקרב יותר מידי", לסכסוכים רבי משמעות: הסכסוך בין ארה"ב לקוריאה הצפונית, היריבות ההולדת ומתעצמת בין סעודיה לבין איראן, המתיחויות בין רוסיה לנאט"ו באירופה – אלו כמה מסימני אי היציבות.

בחוות דעת על תפקידה של ארה"ב בעולם קובע הדוח האירופי כי בעידן טראמפ "המדינה החזקה בעולם החלה לחבל בסדר העולמי שהיא עצמה יצרה". מסקנת הדוח היא שאירופה חייבת לעשות יותר כדי להבטיח את ביטחונה, וזה כולל חשיבה מחדש של תקצוב הוצאות הגנה. הדוח מציין כמה  התפתחויות חיוביות בכיוונים הללו, כמו החלטת 25 מדינות ביבשת לתאם את אמצעי ההגנה  והביטחון שלהן במסגרת ארגונית חדשה PESCO. עוד התפתחות חיובית: צרפת וגרמניה החליטו לתכנן ולייצר בצוותא מטוס קרב חדש בן הדור הבא. וכן הרעיון של הקמת צבא אירופי מאוחד זוכה לתמיכה אצל נשיא צרפת עמנואל מקרון, נאמר בדוח.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית