הנדסה הפוכה, ייצור עצמי וניצול מטוסים נרחבים - מצבו של חיל האוויר האיראני

חיל האוויר האיראני מטיס מטוסי קרב ישנים, ששודרגו בעזרת הנדסה הפוכה, ייצור עצמי נרחב וניצול מטוסים מושבתים

צילום ארכיון של מטוס מדגם F-5 (צילום: מתוך אתר וויקיפדיה)

הנדסה הפוכה (REVERSE ENGINEERING), שימוש בחלקי מטוסים מושבתים וייצור עצמי – אלו הדרכים שבהן מצליחה איראן להפעיל, לחדש ולהאריך את חייהם של מטוסי קרב שלה שהם בני יותר משישים שנה. מומחים במערב סבורים שחלק ממטוסי הקרב, שהם מתוצרת אמריקנית, יוכלו לפעול באיראן עד שנות ה-40 של המאה.

AVIATION WEEK סוקר את מצבו של חיל האוויר האיראני, וקובע "איראן מטיסה ענתיקות". כתוצאה מבידוד מדיני, סירובן של רוב מדינות העולם למכור לאיראן מטוסי קרב, מפעיל חיל האוויר מטוסים שגילם מעל ל-70. בתקופת השאה האיראני רכשה איראן בארה"ב כמויות גדולות של מטוסי קרב: 166 מטוסי F-5E TIGER, מטוס מתאים למשימות אוויר-אוויר ואויר-קרקע. אוויישן וויק סבור שחיל האוויר האיראני עדיין מפעיל 44 מטוסי F-5 חד-מושביים ו-15 מטוסים דו-מושביים מאותו דגם.

בשנת 2000 הורתה הממשלה האיראנית לצבא, לתעשיות ולאקדמיה לפתח שיטות לשדרוג ושיפור המטוסים כדי להאריך את חייהם. התוצאה היא שכיום מסוגלת איראן לייצר כמעט את כל החלקים של מטוסי F-5, אך לא את כולם. ולכן עדיין מוציאים חלקים ממטוסים שהושבתו.

במבצע הגדול לחידוש פניו של צי מטוסי הקרב שותפו עשר אוניברסיטאות, 72 חברות פרטיות, 44 ספקים ו-63 גופי מדעי ומחקר.

כיום מייצרים באיראן מנועים למטוסי F-5, שהם מנועי J85-GE021, במקור תוצרת ג'נרל אלקטריק. בתעשיות האיראניות מייצרים 80 אחוזים ממרכיבי המנועים ו-20 מהחלקים הם עדיין מתוצרת אמריקנית מקורית. כלומר, איראן מסוגלת היום לייצר כמעט את כל חלקיו של מטוס קרב F-5, למעט מערכות אוויוניקה שאותן היא רוכשת בשוק החופשי או מוציאה ממטוסים מושבתים, שמספרם מגיע ל-100.

במטוסי קרב F-5 תוצרת איראן יש ציוד ניווט GPS ומערכות רוסיות GLONASS. מכ"ם המטוסים הוא העתק של מכ"ם סיני, שהוא העתק של מכ"ם איטלקי. הטילים הם SIDEWINDER מקוריים וטילי אוויר-אוויר סיניים. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית