השוק האפריקאי בתנופה

https://youtu.be/IsUdj0RR2CQ

מהדו"ח החדש שפרסם הבנק העולמי עולה כי מתוך עשר הכלכלות בעלות קצב הצמיחה הגבוה ביותר בשנת 2018, שש הן מדינות אפריקאיות, כשהמובילה העולמית היא גאנה. "אז מי שעדיין חושב שאין כסף באפריקה, שיחשוב שוב", כותבת אילת קארפ בבלוג מינהל סחר החוץ. "אבל אפריקה בהחלט לא מתאימה לכל עסק, דו"ח חדש של מכון ברוקינגס דן בהזדמנויות הגדולות, הסיכונים ומציע אסטרטגיות מעניינות למיצוי הזדמנויות ביבשת."

לפי הבלוג, מספר תהליכים באפריקה צפויים לעודד צמיחה. גידול באוכלוסייה ותהליך העיור. תיעוש. סגירת פער התשתיות ודיגיטציה. "אז מה צריך כדי להצליח?", כותבת קארפ.  "קודם כל סבלנות. לעשות עסקים באפריקה זה לוקח זמן ונחישות. רוב החברות ששוחחתי איתם ש"עשו את זה" בגאנה מדברים על שנתיים עד למימוש העסקה ואחר כך בניה איטית ומחושבת של העסק כאשר יש לשמור למינימום האפשרי את ההסתמכות על הסביבה ולשאוף לספק לעצמך את רוב הצרכים (גם אלו שבמקומות אחרים נחשבים בסיסיים כמו חשמל או מים).

"חשוב לראות שעסק עונה על צורך ממשי ואמיתי שמגיע מהשטח, ושהמודל הכלכלי מחזיק מים. זה נשמע פשוט ומובן מאליו אבל באפריקה יש מחסור גדול בנתונים, והמון אנשים שישמחו להגיד לך בדיוק מה שאתה רוצה לשמוע. אז ההתעקשות על הסעיף הזה היא חשובה מאוד.

"שותף מקומי חזק חכם ומקושר, תמיד עוזר, וחשוב מאוד להצלחת כל מיזם ציבורי או פרטי. איך לאתר כזה? לא פשוט כמובן, אם אתם מתעניינים בגאנה כשוק יעד, נשמח לנסות לסייע לאתר שותף כזה עבורכם.

ממשלה או שוק פרטי? הנטייה של רוב החברות הישראליות שפגשתי היא לעבוד במכרזים ממשלתיים. האטרקטיביות בסוג כזה של עבודה היא ברורה, אך האתגרים גם הם מרובים. התחושה שלי היא שאין מספיק בחינה של הזדמנויות במגזר הפרטי שבהן אולי יש פחות בטחונות להשקעה אך מצד שני ישנה יד חופשית לפעילות. מכל מקום, לפחות בגאנה, גם אם בחרת לפעול בשוק פרטי, הממשלה היא גורם שעשוי להיות קריטי להצלחת העסק. לכן לתחזק קשרים טובים עם הממשלה זה אף פעם לא בזבוז זמן.

"וגם, אפריקה היא יבשת גדולה עם מדינות ששונות מאוד אחת מהשנייה מאוד, לפני כניסה למדינה חשוב מאוד ללמוד את המדינה עם הפרופיל המיוחד שלה, יתרונות וחסרונות ולקבל החלטה מושכלת (בדו"ח יש מספר ניתוחים מעניינים שעשויים לסייע לתהליך זה)."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית