מכרז צה"לי יעביר עשרות בסיסים לשימוש באנרגיה סולארית

בצה"ל רוצים להגיע להתייעלות אנרגטית כדי לפנות כסף לצרכים אחרים, ובקרוב יוציאו מכרז להתקנת מערכות סולאריות בעשרות בסיסים. המטרה להגיע להתייעלות של שלושה אחוזים בצריכת האנרגיה בצבא כבר השנה

bigstockphoto

ענף התייעלות אנרגטית בחט"ל פועל במסגרת תכנית רב שנתית להכניס את תחום ההתייעלות האנרגטית לתרבות הצבא. לפעילות זו ישנם שלושה צירים מרכזיים - חסכון כספי, סביבה נקייה ושיפור מבצעיות. החזון של צה"ל הוא להפוך כל בסיס לגריד עצמאי עם עצמאות אנרגטית מלאה בשגרה ובחירום. כמו כן, על הפרק ישנו חזון מבצעי הכולל יכולת פריסת בסיס קדמי בעת מלחמה בניהול אנרגטי עצמאי. אי תלות אנרגטית כזו תאפשר לאלופי הפיקודים בצבא את הגמישות הנדרשת בשדה קרב משתנה.

כדי להשיג את היעדים, הכינו בחט"ל תכנית רב שנתית שרוכבת על תר"ש גדעון שמטרתה להגיע ליעדים שהציב המטה הכללי בנושא זה. התכנית יצאה לפועל באופן מסודרת ואחיד לכלל הצבא בשנה שעברה ובימים אלו נעשים תכנונים לתכנית חדשה שתרכב על תר"ש גדעון+1. במסגרת תכנית זו המימון של מהלכי ההתייעלות האנרגטית מתבצעים בצורת הלוואה זמנית שמחזירה את עצמה, וכך אינה משיתה עומס כלכלי נוסף על משלם המיסים.

"אם נניח פיקוד עובר לתאורת לד, מהלך שהחזר ההשקעה שלו כשנתיים, הוא מקבל הלוואה זמנית לצורך כך, אותה הוא מחזיר בשנתיים לאחר מכן. בשנה השלישית ואילך אותו פיקוד חסך לצה"ל את הפרש עלות התפעול בין סוג התאורה הקודם לתאורת הלד החסכונית", מסבירה רמ״ח מאו״ת אל״ם נורית קדוש. "הכסף שמתפנה יכול לשמש את צה"ל לצרכים אחרים."

במסגרת התכנית הנוכחית שעתידה להסתיים ב2020, תותקן אנרגיה סולארית ב28 בסיסים. זוהי המדרגה הראשונה שיוצאת לדרך בתכנית. ביניהם  שבטה, שיזפון, סיירים, חיון, עובדה, עתלית ועוד אחרים של חיל הים והאוויר. האצווה הראשונה של הבסיסים שנכנסו למכרז שעתיד לצאת בחודש הקרוב הם כאלו שנבחרו בשל מיקומם באזורים בהם ניתן לנצל את השמש בצורה אפקטיבית.

היעדים שנקבעו על ידי המטכ"ל לצבא כולו כוללים חזון התייעלות של 20 אחוזים בצריכת מים וחשמל. ב2019 היעד הוא שלושה אחוזים בחשמל ושניים וחצי אחוזים בסולר. במקביל למיקוד באנרגיה מהשמש, צה"ל גם מקיים עם הממשלה דיונים על חיבור הצבא לרשת הגז הלאומית. בהקשר זה מסתמן הסכם של מימון משותף של פריסת הצנרת לבסיסי צה"ל נבחרים.  

לצד פריסת תשתית אנרגיה חדשה סולארית או גז, צה"ל הופך בסיסים לחכמים. במילים אחרות, מערכות אנרגיה שמנטרות צריכה בזמן אמת וכוללות יכולות אוטומציה לשינויי צריכה מקומיים. בצורה כזו, מערכות התפעול של הבסיס תורמות לחסכון באנרגיה. כבר היום עיר הבה"דים וחלק מבסיסי חיל המודיעין כוללים מערכות מסוג זה.

"על מנת לבחון טכנולוגיות מתאימות, הקמנו מעבדה סולראית בחט"ל. המעבדה עוזרת לנו גם לבחון כיווני חשיבה בסוגיות האנרגיה", אומרת קדוש. "התחלנו להצטייד בארבע מכולות סולאריות הכוללת אפשרות לאגירת אנרגיה. הוכחנו כי מדובר בהחזר השקעה של שנה וחצי ביחס לגנרטור באותם הספקים. אחד היעדים התפעוליים הוא להגיע עם אנרגיה למקומות בהם הצבא פרוס, אך תשתית החשמל לא מגיעה אליהם. פילבוקסים, עמדות בט"ש ובסיסים שונים. אלו מקומות שאין בהם נקודת חשמל ולא שווה לסלול לשם קו חשמל. מצד שני, מקומות אלו משמשים צרכים מבצעיים."

מהלכים נוספים שעשו בענף כוללים פתיחת מחזור ראשון בשנה שעברה להכשרת ממונה התייעלות אנרגטית בצה"ל. "כבר ב2019 יהיה לנו סט כלים של עצמאות אנרגטית שיוכל לאפשר למפקדים להתנתק מתשתית גנרציה או תשתית חשמל לאומית. אנחנו גם נבחן לקראת אמצע השנה שמיכות סולארית לחייל חי"ר שיכולות להטעין סוללות", מסכמת קדוש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית