ארה"ב ורוסיה השעו עצמן מהסכם הפיקוח על טילים INF

פוטין וטראמפ (צילום: AP)

ארה"ב ורוסיה הודיעו בסוף השבוע על יציאתן מהסכם הפיקוח על טילים לטווח בינוני (INF), כאשר שתי המעצמות מאשימות זו  את זו בהפרות ההסכם, שעליו חתמו רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב.

אחרי הצהרת שר החוץ האמריקני מייק פומפיו על היציאה מההסכם עשה הממשל בסוף השבוע מאמצים להרגיע את העולם שיציאה מההסכם אין פירושה חידוש מרוץ החימוש הגרעיני. ואילו במוסקבה הודיע הנשיא ולדימיר פוטין כי כצעד תגמול גם מוסקבה משעה את ההסכם.

הממשל האמריקני טרם החליט אלו טילים תפתח ארה"ב בעקבות ביטול הסכם INF, אך בכיר בממשל תדרך ביום שישי כתבים ואמר כי "כרגע נושאת וושינגטון את פניה לנשק קונבנציונלי בלבד". דייוויד טרכטנברג, סגן תת שר ההגנה, הסביר ל-DEFENSE ONE כי יציאת ארה"ב מההסכם איננה מזיקה אלא משפרת את מערכת ההגבלות על מרוץ חימוש בינלאומי. "רוסיה עיוותה את תנאי ההסכם, ולכן לא היתה לארה"ב ברירה אלא לצאת מההסכם", הסביר הממשל, והוסיף כי הוא נותן לרוסים תקופת 'הזדמנות נוספת' של שישה חודשים כדי לשנות את גישתו להסכם.

הסכם  INF אוסר על ארה"ב ועל רוסיה לפרוס טילי שיוט וטילים לטווח בינוני בטווחים שבין 500 ל-5,500 ק"מ. אולם האמריקנים טוענים שרוסיה הפרה את ההסכם בכך שהציבה טילי שיוט NOVATOR 9M729 כמענה לאיומים מהמזרח, מסין. בייג'ין איננה חתומה על הסכם INF, והציבה יותר מ-1,100 טילים לטווח בינוני.

הנשיא פוטין נפגש אחרי ההודעה האמריקנית עם שרי החוץ וההגנה שלו, סרגיי לברוב וסרגיי שויגו, ואמר אחרי הפגישה: "הם (האמריקנים) הודיעו שהם יעסקו רק במו"פ, גם אנחנו ננהג כך". פוטין הוסיף כי הנושא פתוח לדיונים, אך אסר על שרי החוץ וההגנה ליזום שיחות על ההסכם. פוטין האשים את ארה"ב בהצבת  40 משגרי טילים מדגם MK-41 שמהם ניתן לשגר טילי שיוט טומאהוק, וזו הפרה חמורה של הסכם INF, אמר פוטין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית