לכבוש את חיפה - המודיעין הבריטי והתכנית לכיבוש צפון ארץ-ישראל

צילום כריכה: יח"צ

שנים אחדות קודם למלחמת העולם הראשונה תכנן המטה הכללי הבריטי לכבוש זמנית את ארץ-ישראל הצפונית, מחיפה ועד דמשק. לקראת מסע המלחמה המתוכנן הוטל על קצין בריטי שהיה הנספח הצבאי באיסטנבול, סגן אלוף פרנסיס ריצ'ארד מונסיל, לערוך סיור "תמים" בארץ ישראל. תוצאת הסיור הפיקה ניתוח מודיעין שטח ומידע צבאי וממצאיו הוגשו בדוח סודי מפורט.

תכנית הפלישה הבריטית לא מומשה אז, אך המידע האצור בדוח המודיעין שליווה אותה מאפשר תמונה אמינה על הנוף הפיזי ועל היישובים בצפון הארץ בראשית המאה העשרים – תשתית פיזית ודוח מצב על האוכלוסייה המגוונת. המרחב  של צפון ארץ ישראל ודרום הלבנט (סוריה ולבנון) היה אז בעל חשיבות רבה בגיאו-אסטרטגיה של המעצמות הגדולות ועל כן נבחר ע"י הבריטים כשטח חיוני להשתלטות על טריטוריות של האימפריה העותמנית במזרח התיכון.

לצד הדוח המקורי המתורגם לעברית, ערוך ומוכוון לקורא העברי, הוסיפו המחברים פרקי מחקר נרחבים על מקומה הגאו-אסטרטגי של ארץ-ישראל בחשיבה הבריטית דאז, ברקע המדיני והביטחוני לתכנון המתקפה. הדוח מהווה דוגמה מרתקת לאיסוף והערכה של מודיעין למבצע והפך את מונסיל למקצוען, אשר הועסק על ידי המודיעין הבריטי גם לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה לאזורים אחרים שהיו בעדיפות הבריטית – בידוד השטחים הכבושים מהתפשטות רוסית.

כך עולה מעיון בספר זה כי האיש מונסיל, באמצעות הדוח שחיבר, העניק תרומה חשובה לידע על ארץ ישראל בתחילת המאה העשרים. 

***

לכבוש את חיפה - המודיעין הבריטי והתכנית לכיבוש צפון ארץ-ישראל, 1907, מאת יגאל שפי, יוסי בן-ארצי, הוצאת יד בן צבי, 2018

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית