דוח: "שליש ממטוסי חיל האוויר המלכותי הבריטי מושבתים וחסרי כשירות מבצעית"

דוח: "שליש ממטוסי חיל האוויר המלכותי הבריטי מושבתים וחסרי כשירות מבצעית"

מטוס קרב מדגם "טייפון" של חיל האוויר הבריטי (צילום: AP)

מבוכה רבה לחיל האוויר המלכותי הבריטי, החוגג השנה 100 שנה לקיומו: כשליש ממטוסי החיל חסרי כשירות מבצעית ומושבתים. מתוך 434 מטוסים, 143, כולל 55 מטוסי קרב 'טייפון', מושבתים – כך קובע דוח שפורסם בעקבות פנייה של העיתון 'דיילי מירור' על בסיס חוק חופש המידע בבריטניה.

DEFENSE WORLD מדווח כי אנשי צבא בכירים גילו בעקבות הדוח כי 55 מטוסי 'טייפון', החשובים להגנת בריטניה, מצויים בתהליכי תחזוקה או שדרוג. הדוח קובע כי המצב דומה לא רק במטוסי הקרב, אלא גם במטוסי תובלה ומסוקים. מתוך 20 מטוסי התובלה מדגם ATLAS A400M חמישה מושבתים. 44 מ-81 מטוסי האימון וההדרכה הסילוניים  HAWK T1 מצויים בתחזוקה, כולל מטוסי צוות הארובטיקה הבריטי המפורסם RED ARROWS. שלושה מששה מטוסי הביון האלקטרוני מושבתים, ו-19 מתוך 60 מסוקי CHINOOK הושבתו, ורק 41 הם בעלי כשירות טיסה מבצעית.

רק שבעה מ-23 מסוקי PUMA כשירים מבצעית. עוד קובע הדוח כי המטוסים המצויים  במצב של כוננות מבצעית מלאה הם מטוסי החמקן F-35 וכן כמה עשרות מטוסים שמשתמשים בהם לטיסות קצרות בני משפחת המלוכה, שרים בכירים וראש הממשלה תרזה מיי.

דובר חיל האוויר המלכותי הגיב על הדוח באומרו כי "מטוסים מושבתים כוללים כלי טיס העוברים תהליכי תחזוקה ושדרוג, או שמאכסנים אותם לשימוש במועדים מאוחרים יותר".

מדינאים בריטיים מתחו ביקורת על קיצוצים בתקציבי הביטחון וההגנה שיזמה הממשלה: שרת ההגנה בממשלת הצללים, ניה גריפית', אמרה: "לקיצוצים של הממשלה היו השפעות קטלניות על הגנת המדינה ועל יכולתנו להתמודד עם איומים נגד הממלכה המאוחדת". ואילו איש הביטחון של המפלגה הליברל-דמוקרטית, לורד מינג קמפבל, אמר: "ברור לכל שמטוסים מושבתים לפעמים, אולם הפעם נראה שהמספרים מוגזמים וחורגים מהמקובל".

ה-DAILY MIRROR ציין שמטוסי הקרב 'טייפון' מיועדים להיות נדבך חשוב ומרכזי בהגנה האווירית של בריטניה נגד התקפות אפשריות של רוסיה.

 

אולי יעניין אותך גם