הכ"ג – שליחות עלומה

הכ"ג – שליחות עלומה

צילום כריכה: יח"צ

פעולת כ"ג יורדי הסירה נחשבת לפעולה הראשונה של הפלמ"ח. באביב 1941 היו חצי מיליון היהודים בארץ ישראל בחרדה גדולה מצבאות גרמניה ואיטליה שהתקדמו מלוב למצרים ומשלטון וישי בצרפת שכבש את סוריה ולבנון. למרות משקעי העבר החליטה הנהגת הישוב ("הסוכנות היהודית" ו"ההגנה") לשתף פעולה עם הבריטים בדרכים שונות. תוכנית שאפתנית במיוחד ניזומה על ידי האגף המבצעי של המודיעין הבריטי,SOE. מטרתה היתה לפגוע בתשלובת זיקוק הנפט בטריפולי בלבנון (מה שהיינו מכנים היום – פגיעה במתקני תשתית). כוח של צעירים ב"הגנה" הכשיר עצמו מינואר 1941 ויצא למשימה ב-18 במאי אותה שנה בלוויית קצין מודיעין בריטי , אנתוני פאלמר, אשר צורף לכוח 10 שעות לפני ההפלגה. כמה שעות לאחר ההפלגה נותק הקשר אתה.

כ"ג יורדי הסירה של המשימה, אותה לא הספיקו לבצע, צללו למצולות הים ולא נודע גורלם עד היום. מעולם לא רוכזו הדברים בספר עד למחקרו המקיף של ד"ר מרדכי נאור על סמך עדויות, ספרים, מחקרים ובדיקות בארכיונים בארץ ובחו"ל. הספר סוקר בפירוט את התקופה וההכנות לפעולה. מובא בו סיפורם האישי של הכ"ג והחקירות השונות שנעשו לאורך השנים לבחינת התעלומה והדרכים להנצחתם.

הכ"ג הם אנשי מופת באתוס הישראלי של התקופה של המדינה בדרך. באירוע מרגש בו הושק הספר לאחרונה בבית הפלמ"ח בתל-אביב נפגשו לראשונה אחרי כמעט 80 שנה מאות בני המשפחות של הכ"ג.  תא"ל שי אלבז, סגן מפקד חיל הים, אמר באירוע כי "מבצעם של הכ"ג היה מלווה בתעוזה, בתחבולה, בהפתעה, בתעצומות הנפש, באמונה ובמבחן המנהיגות – ערכים ויסודות פעולה המלווים את זרוע הים לדורותיה. כ"ג יורדי הסירה מהווים אבני היסוד למבצעיה של שייטת 13 מהקמתה עד היום".

***

הכ"ג – שליחות עלומה, מאת מרדכי נאור, הוצאת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ספרית יהודה דקל, 2019