חדש בבסיס פלמחים: המאמן (סימולטור) המתקדם ביותר של לוחמי יחידת 'שלדג'

באתר חיל-האוויר חשפו את הסימולטור החדש של היחידה, וכיצד הוא יוצר למתאמן חווית מציאות מוחשית

חדש בבסיס פלמחים: המאמן (סימולטור) המתקדם ביותר של לוחמי יחידת 'שלדג'

צילום ארכיון: דו"צ

באחד החדרים במרכז המאמנים (סימולטורים) בבסיס פלמחים מתאמנים בצוותא לוחמי יחידת 'שלדג', מפעילי כטמ"מים ולוחמי צוות אוויר, טייסי מסוקי 'ינשוף'. באחרונה החל לפעול המאמן החדש והמתקדם ביותר בחיל האוויר, המאפשר ל'נציגים' של כמה כוחות להתאמן יחד בעת ובעונה אחת לביצוע משימה, מבצע צבאי, משותף לכמה כוחות. אתר חיל האוויר מוסר פרטים על המאמן החדש. 

על מסכי המאמן רואים המתאמנים מחסן אמל"ח של ארגון טרור אי-שם בשטח אויב. כוח של 'שלדג' נע לעבר המחסן ומשימתו להשמידו. כטמ"ם חג מעל אזור הפעולה ומזהה שני צלפים על גבעה סמוכה. המתאמנים 'מזמינים' כוח אווירי לסיוע, הכוח מחסל את  האיום. כל זה בוצע במאמן, שתוכנת על ידי מפעילותיו לדמות את כל פרטי המבצע ושלביו, בהשתתפות נציגים של 'שלדג', כטמ"ם ומסוקים. כמקובל בכל פעולה צבאית, גם לפני האימון במאמן יש תדריך, ביצוע ותחקיר. בחדר המאמן כמה עמדות המחוברות ביניהן ברשת פנימית. המתאמנים חובשים משקפי מציאות מדומה. מול עמדות המפעיל יושבים נציגי היחידות המתאמנות.

רס"ן רותי אוזן, רמ"ד מאמני מערכות מבצעיות וטכנולוגיות בלהק ציוד, מסבירה  לאתר חיל האוויר כי המאמן הוא מתקדם, יוצר למתאמן חוויית מציאות מוחשית והופך את האימון והביצוע בשטח ליותר יעיל – כך מהווה הסימולטור מכפיל כוח. בסיוע גורמי מודיעין בונים במאמן מבנים ותוואי שטח וירטואליים. במאמן יוצרים למעשה תורת לחימה. מדמים, למשל, מצב של לוחם שנפצע בשטח ומפנים אותו.

תרגילים במאמן הם כיום חלק אינטגרלי של אימון לוחמי 'שלדג', ויש בהם אינטגרציה של כל הגורמים המבצעיים. כך ניתן לסגור מעגלי אש מהקרקע ועד מסוק הקרב. מדריכות המאמן יודעות לשנות את התוואי הקרקעי בעת האימון, להוסיף או להוריד איומים. בעתיד יועמד המאמן לרשות הכשרה משותפת של צוותי אוויר ומפעילי כטמ"ם ויוכנסו  למאמן גם גורמי הפיקוד, השליטה והחפ"ק כחלק מהאימון.

אולי יעניין אותך גם