מי הביא את הראיות נגד ברון הסמים אל צ'אפו - חברת NSO או חברת Flexispy

https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Documents/cifuentes_villa_ind_022011.pdf

ראש אחד ארגוני הפשע הגדולים בעולם - Sinaloa Cartel במקסיקו - JOAQUIN ARCHIVALDO GUZMAN LOERA - נתפס בין היתר בגלל תוכנת מעקב שהותקנה בטלפונים הסלולריים של זוגתו והפילגשים שלו. השאלה איזו תוכנה זו הייתה. שתי חברות מתחרות על התואר - חברת NSO הישראלית וחברת Flexispy.

מדובר בארגון פשע המגלגל מחזור של כ-14 מיליארדי דולרים ופרוס על פני מספר מדינות מדרום אמריקה ועד קנדה. פרסומים מהמשפט שמתנהל בארה"ב חושפים קשר למאפיה האיטלקית, שוחד של 100 מיליוני דולרים לנשיא מקסיקו לשעבר, שוחד של סוכני DEA ורכישת מטוסים מהCIA. ואלו רק חלק מהדברים.

מה התפקיד של תוכנת המעקב? ובכן, מסתבר ששירותי הביון האמריקאים הצליחו לחדור לארגון של אל צ'אפו באמצעות טכנולוגיה. לפי המשפט, מנהל הIT של הארגון, Christian Rodríguez, הביא לאל צ'אפו עשרה מכשירים מזוהמים בתוכנת המעקב Flexispy. ואחר כך עוד 40. חלק מהמכשירים נועדו לפילגשים של ברון הסמים. הוא רצה לעקוב אחריהן. בשנת 2010 הFBI הצליח להכפיל את רודריגז. ולקבל גישה לניהול תוכנות המעקב בטלפונים של אל צ'אפו. כך לפי פרסום של foreignpolicy.com .

לתוך המשוואה נכנסת גם חברת NSO הישראלית מפתחת סוס בשם פגסוס שכבר פורסם בעבר שנמכר למקסיקו באתר של citizenlab.ca. לפי פרסום של אתר fayerwayer.com, הסוס נמכר לשלושה גורמים במקסיקו - Sedena, PGR ו-CISEN. כולם גורמי ממשל. לפי אתר elpais.com, החוזה בין מקסיקו לNSO נסגר אי שם בין 2012 - 2014.

נחזור לימינו. הפרסום האחרון בנושא מקסיקו וNSO של רונן ברגמן בYNET מעלה טענה מפיו של מנכ"ל החברה, עומרי לביא, כי הסוס עזר לתפוס את אל צ'אפו. לפי אותה טענה המוצר של NSO עזר לתפוס את ברון הסמים ב2014 בבית שלו בMazatlán.

הראיון של לביא זכה להתלהבות צוננת מהתקשורת האמריקאית בשל העובדה שמדובר בעדות בעל פה מבעל אינטרס עסקי, והיא עדות יחידה.  יתרה מכך, השיוך של NSO למקרה זה לא חדש והוא צף כבר ב2017.

הסיבה לקרירות נובעת מכך שבכל ימי המשפט של אל צ'אפו , בכל העדויות, לא הוזכר השימוש בכלי של NSO פעם אחת. "החברה הישראלית מפיקה עכשיו יחסי ציבור טובים, בניסיון להעביר את השיחה סביב מוצר הדגל שלה לתועלתו במלחמה בפשע", כותבים באתר foreignpolicy. "השימוש בטכנולוגיית NSO לכאורה במקרה של אל צ'אפו מוצג בחומרים השיווקיים של החברה מאז 2017 לפחות, אך כעת הוא מאפשר למנהלי החברה ראיונות לעיתונאי ישראלי בעל השפעה במה שנראה כתמרון יחסי ציבור מחושב. עד כה, שום חומר לא התברר במשפט כדי לאשש את הטענה, כך שאת טענות NSO צריך לקחת עם גרגר של מלח."

דרך אגב, גם באותו פרסום של CyberScoop משנת 2017 באותו נושא נכתב: "CyberScoop לא היה מסוגל לאשר את התפקיד של NSO בלכידתו של אל צ'אפו." (מזכיר את המקרה של חברת סלברייט עם פריצת מכשיר האייפון 5C שעד היום לא אין לטענה הוכחות. לעומת זאת, מסמכי בית משפט בארה"ב הראו כי הFBI באותו מקרה קנה סוס ממישהו כדי לפרוץ את הטלפון).

אין ספק כי המקרה של אל צ'אפו הוא מכשיר מצוין לקידום יחסי ציבור לחברה העוסקת בסוסים שמטרתם איסוף מודיעין. עם זאת, עדיף טענות עם הוכחות, או לפחות כאלו מחייבות הנאמרות במהלך דיונים בבית משפט ויש להן משמעות משפטית. אם אתם מעוניינים בסיקור של המשפט, מומלץ לעקוב אחרי keegan_hamilton.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית