זרוע היבשה מחליפה את משק התקני המחשוב המוקשחים

שדרוג ההתקנים המוקשחים תעשה כחלק ממערכת צי"ד וחברת CTI זכתה בשלושה מכרזים שהיקפם הכולל נאמד בעשרות מיליוני דולרים בכספי הסיוע האמריקאי. בכוונת צה"ל להחליף עשרות אלפי מחשבים וטאבלטים מוקשחים מדורות קודמים לדגמים חדשים

Photo by Cpl. Eden Briand, IDF Spokesperson's Unit - https://www.flickr.com/photos/idfonline/33125733592/in/dateposted/
 

משרד הביטחון החל בתהליך שדרוג של משק המחשוב המוקשח עבור זרוע היבשה של צה״ל כחלק ממערכת צי"ד וחברת CTI זכתה בשלושה מכרזים שהיקפם הכולל נאמד בעשרות מיליוני דולר בכספי הסיוע האמריקאי (FMF). העסקאות מתבצעות דרך משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו-יורק. מדובר בהחלטה של צה"ל לבצע אחידות משקית במחשבים ניידים מוקשחים, מחשבים ניידים מוקשחים למחצה ובטאבלטים מוקשחים. האספקה של תוצרי המכרז תבוצע במהלך 2019. המכרז כולל אופציות להרחבה בשנים שלאחר מכן.

במסגרת המהלך, בכוונת צה"ל להחליף עשרות אלפי מחשבים וטאבלטים מוקשחים מדורות קודמים לדגמים חדשים המבוססים על מוצרי מדף ומבוססים על מערכת ההפעלה חלונות 10. חברת CTI מפתחת במסגרת המענה תחנות עגינה טקטיות לטובת התקנת המחשבים על גבי פלטפורמות רק"מ. תחנות עגינה אלו כוללות מגוון חיבורים אפשריים לטובת התממשקות של המחשבים לאמצעים נוספים המותקנים בכלים וכן לפתרון הזדהות דיגיטלית.

בנוסף, חברת CTI תספק לצה"ל מענה אחזקה לוגיסטית, לרבות זמינות חלפים, לכלל האמצעים שירכשו במכרז – הן תחת אחריות והן תחת חוזי אחזקת שבר. בחברת CTI מסבירים כי מדובר בפעם הראשונה שצה"ל מבצע מהלך להחלפת כלל משק המחשוב המוקשח של זרוע היבשה במכרז אחד. צה"ל ממשיך במגמה לשימוש במוצרי מדף (COTS) במגוון יישומים לדרג הטקטי, כולל להתקנה על גבי פלטפורמות רק"מ, כתחליף למוצרי בוטיק שפותחו בעבר בתעשיות הביטחוניות המקומיות.  

״בעבר, צה"ל היה מפתח בארץ פתרונות מחשוב מוקשחים ייעודיים בעלות של עשרות אלפי דולרים ליחידה״, מסבירים בחברה. ״לאור קיטון משאבי תקציב הביטחון, מאז 2003, צה"ל עושה שימוש משמעותי במוצרי מדף מוקשחים תעשייתיים המביא להוזלה משמעותית בעלויות (עד 90% חיסכון) ללא התפשרות על האמינות והאיכות. בעבר, המחשבים והטאבלטים המוקשחים המבוססים על מוצרי מדף היו מותקנים רק בשולחנות עבודה במפקדות בדרג הטקטי. כיום, המחשוב המוקשח בצה"ל המבוסס על מוצרי מדף מותקן במגוון רחב של סוגי כלי רק"מ.

"מעבר לעלויות הגבוהות, הזמן הנדרש משלב הגדרת הצרכים על ידי צה"ל ועד לאישור ראש הסדרה של המחשב המוקשח היה ארוך. לעיתים מספר שנים. במציאות כזו, עד שהחל שלב ההצטיידות במוצר, במרבית המקרים הארכיטקטורה הנבחרת הייתה כבר מיושנת ולא תואמת לפתרונות מחשוב מתקדמים שהיו בשוק האזרחי.

"אין ספק כי בהתבססות על יצרני מחשוב מוקשח תעשייתי המייצרים מאות אלפי יחידות עבור לקוחות מסביב לעולם, צה"ל יכול ליהנות מפירות ההשקעה בפיתוח של מישהו אחר. זהו יתרון נוסף לרכש מוצרי מדף. המוצרים שנרכשו במכרזים האחרונים מתאימים לדרישות לכלל פלטפורמות זרוע היבשה כך שבעתיד צה"ל יוכל להשתדרג בהתקנים חדשים מבלי לאבד יכולת מבצעית. פשוט מוציאים ומחליפים את המחשב״.

תגובת משרד הביטחון:

"המכרזים לרכש טאבלטים לצה"ל, שערכה משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב, מוערכים בכ-15 מיליון דולר סיוע, וזכתה בהם חברת CTI האמריקנית. במסגרת המכרז נלקחו בחשבון כלל ההיבטים הטכניים וניתן מענה לכל תרחיש, לרבות זמינות חלפים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית