הרמטכ"ל הראשון של העידן הרביעי

אביב כוכבי מתכנן בצה"ל כמה מהפכות, שאותן בישל בשנים האחרונות. הטור השבועי של עמיר רפפורט מעניק הצצה ראשונה לתכניותיו

הרמטכ"ל הראשון של העידן הרביעי

האלוף אביב כוכבי (צילום: דו"צ)

לשכת ראש הממשלה אירחה כבר 21 טקסים של חילופי רמטכ"ל. הרמטכ"ל ה-22, שיקבל בשבוע הבא דרגות מידיו של נתניהו (הפעם, גם כשר ביטחון), יהיה שונה מקודמיו. למעשה, הצנחן אביב כוכבי (בקרוב מאוד רב אלוף) אינו ממשיך דרכו של הגולנצ'יק גדי איזנקוט.

בתכונות אופי ובמסלול הקריירה הוא מזכיר לרבים בעיקר את הרמטכ"ל ה-15 אמנון ליפקין שחק ז"ל, שהיה הכוכב של אותו טקס כבר לפני 24 שנה. רבות נכתב על כך שאביב כוכבי סומן כנסיך וכמועמד לרמטכ"לות כבר מתחילת הדרך. זה נכון, ותעיד על כך העובדה שכבר בהיותו מפקד גדוד בצנחנים היה מי שמצא לנכון לשלוח אותו ללימודים יוקרתיים באוניברסיטת הרווארד, מטעם קרן וקסנר.

אבל, על מה שצפוי בשנות רמטכ"לותו של כוכבי (שמן הסתם יכללו לא מעט מבצעים וסבבי לחימה) מעידים בעיקר התפקידים הבכירים של כוכבי, שבהן התבלט כרפורמטור וכמי שחושב בדרך כלל "מחוץ לקופסה". כך, כמפקד חטיבת הצנחנים בימי השיא של הלחימה בטרור באינתיפאדה השנייה, פיתח כוכבי שיטות ללוחמה אורבנית, שנלמדו לאחר מכן בצבאות זרים. כמפקד אוגדת עזה, בתקופה שלפני ההתנתקות, דחף את התעשיות הביטחוניות ואת צה"ל לממש תפישה שאותה כינה "חופת אש". הרעיון היה לייצר מעל הרצועה רשת צפופה של אמצעי איסוף ותקיפה שיוכלו לזהות אינספור מטרות ולטפל בהן כמעט בזמן אמת. ההצלחה הייתה חלקית ביותר, ועל הקדנציה של כוכבי בעזה העיבה דווקא פעולה שהחלה דרך מנהרה והסתיימה בחטיפתו של גלעד שליט.

לימים, כראש אמ"ן הוטחה ביקורת על כוכבי על כך שהיה שקוע באיסוף מטרות ובלחימת שטח מבוססת מודיעין בזמן אמת (לקח ממלחמת לבנון השנייה) עד צוואר, כך שאמ"ן פספס את תמונת הכוונות הרחבה של החמאס, ושוב- את חשיבות המנהרות מבחינתם.

בתוך אמ"ן היו לכוכבי לא מעט עימותים עם קצינים דעתניים שלא השתגעו על שינויים נרחבים שערך תחת הכותרת "מעשה אמ"ן". השינויים ביססו את תדמיתו של כוכבי כ"רפורמטור". מטרת התכנית הייתה להתאים את אמ"ן לשינויים הדרמטיים שחלו בעולם המודיעיני והיא כללה חידושים שכבר נכנסו לתוקף קודם לכן, כמו הקמה של זירה חדשה שכונתה "זירה אזורית" בחטיבת המחקר שלאמ"ן, ואשר עוסקת בתופעות שלא היו קיימות בעבר כמו תהליך האיסלמיזציה ולוחמי הג'יהאד.

אגף המודיעין תחתיו הוביל תכנית מקיפה המכונה לוח"מ ("לחימה מבוססת מודיעין"), שמטרתה להזרים אתה מודיעין הטקטי עד לרמת המחלקה הלוחמת בשטח.

אולם, גולת הכותרת של השינויים של תכנית מעשה אמ"ן הייתה תכנית המכונה "אמ"ן רשתי" שבמסגרתה הכוונה היא שכל גופי אמ"ן שהיו מנותקים כמעט לגמרי, ידברו ביניהם - ובהמשך גם כל זרועות הצבא (במסגרת תכנית שאושרה על ידי הרמטכ"ל בני גנץ וכונתה בצבא - "צה"ל רשתי"). בהמשך, גם כאלוף פיקוד צפון המשיך כוכבי בתכניות ל"חופות אש" מתקדמות בקנה מידה רחב.

בחודשים האחרונים, והוא כבר סגן רמטכ"ל, נערך לגיבוש התכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, שתוכרז על ידו. כמו כל הרמטכ"לים האחרונים (אולי למעט גבי אשכנזי), כוכבי לא יהיה חסיד של תמרונים קרקעיים נרחבים בשטח האויב. הרעיונות של תפיסותיו מימי אוגדת עזה רק הלכו והשתכללו, בזמן ששמות הפרויקטים שעומדים על הפרק השתנו (ומסיבות מובנות רובם עדיין חסויים).

העידן הרביעי

אחד האתגרים הקשים ביותר לפתחו של כוכבי, זו העובדה שלא רק הסביבה האזורית משתנה במהירות (ע"ע סוריה ומצרים כדוגמה), אלא שגם הטכנולוגיה טסה בקצב מסחרר, דבר המקשה מאוד על התכנון ועל בניין הכוח. אמצעי לחימה שקיימים היום עלולים להיראות מיושנים כבר בתוך שנים ספורות, כאשר הקישוריות הרשתית תהיה באמת מוחלטת ומחשבים קוואנטיים ייכנסו לפעולה ויפצחו קודים מתוחכמים כאילו מדובר בפעולות מלוח הכפל.

רוצים המחשה עד כמה הטכנולוגיה רצה בקצב מסחרר? נסו להיזכר כיצד התנהלו חיינו לפני הסמארטפון, וזה היה רק בעשור שעבר.

עם כל הצורך להשקיע בשיפור מוכנות היבשה, לפי תכניות בניין הכוח שלו כסגן רמטכ"ל, מודע כוכבי לכך שהמאפיין הבולט ביותר של הלחימה בעידן התעשייתי החדש, עידן הסייבר, קשור לטכנולוגיות המידע והקישוריות, שמאפשרות לייצר המון מודיעין, ולתקוף בצורה חסרת תקדים במימד הפיסי והקיברנטי.

הפרויקטים של אביב?

אז סביר להניח שצה"ל תחת כוכבי ישקיע רבות ברובוטיקה צבאית, בלוחמת מנהרות ובחימוש בכל הגבהים, וגם בתקיפה באמצעות טילי קרקע-קרקע מאוד מדויקים, זאת במידה ותוכניתו של שר הביטחון היוצא ליברמן, תצא לפועל. הדגש יהיה על יצירת ה"ארכיטקטורה" שתסגור מעגלי אש מרחוק ("אש מנגד" במונחים הצבאיים). המל"טים יתפסו חלק גדל והולך בכל משימה והרובוטים הקרקעיים יהפכו סוף סוף חלק משדה הקרב.

רשת עצומה של סנסורים ואמצעי תקיפה תלויים כל העת באוויר ואפילו "אוגדה רובוטית", נשמעים כמו מדע בדיוני או חלומות הזויים? בהחלט לא, לפי המטען והתכנית שמביא עימו אביב כוכבי ללשכת הרמטכ"ל.

אולי יעניין אותך גם