לשמור על קשר רציף

האירועים הטרגיים ב-11 בספטמבר לימדו את כוחות ההצלה לקח חשוב – שיפור רמת התקשורת בין הכוחות בזמן חירום. אז מה השתנה מאז בתחום? מיוחד לישראל דיפנס

 

השטפונות ביפן במהלך חודש יוני 2018 (צילום: AP)

בבוקר 11 בספטמבר 2001, לאחר ששני המטוסים התנגשו במגדלי התאומים שבמרכז הסחר הבינלאומי WTC בניו יורק, כוחות ההצלה נחפזו להצלת הלכודים בשני המגדלים הגבוהים, ביניהם 343 כבאים שנכנסו למגדל השני מבין השניים. הכבאים היו מצויידים במכשירי קשר באמצעותם תיקשרו זה עם זה בתוך הבניין ומחוצה לו, אולם המכשירים שלהם לא היו מחוברים למערכת הקשר של משטרת ניו יורק. לכן, כשמסוקי המשטרה זיהו שהמגדל השני עומד לקרוס והתריעו על כך לכוחות המשטרה שעזבו מיידית את הבניין, ההודעה לא הגיעה אל הכבאים – מחוץ לבניין ובתוכו, ו-343 הכבאים שנכנסו למגדל השני איבדו את חייהם בעת קריסתו.

כלקח מהאירוע הטרגי הזה, עושות היום רשויות מוניציפליות את מיטב המאמצים כדי לבנות חוסן עירוני, ולשפר את רמת התקשורת בין הכוחות בזמן חירום. המאמץ מבורך, שכן אינטראופרביליות, כלומר קישוריות תקשורתית בין מערכות תקשורת ותקשוב בטכנולוגיות, תדרים ופרוטוקולי תקשורת שונים, מעלה את רמת הסנכרון והתיאום בין הכוחות השונים הפועלים בשטח בכמה דרגות, ומאפשרת שליטה מירבית בניהול אירוע החירום.

הדבר מיתרגם לתרומה משמעותית ליכולתן של העיריות להציל חיי אדם, בקרב האזרחים ובקרב צוותי כוחות ההצלה, החירום והבטחון. באירועים כאלה הרשויות המוניציפליות מעוניינות לנהל את כל הכוחות המעורבים ממקום מרכזי, שגם יאפשר להן לעקוב אחר ההתרחשויות בוידאו בזמן אמת. לכן, רבות מהרשויות מתכוננות מראש ומטמיעות כחלק מציוד החירום וההצלה רשתות סלולריות ניידות, המבוססות על רשת LTE מדור רביעי (4G LTE). רשתות טקטיות אלו מבוססות על אינטראופרביליות, כלומר הן מסוגלות לחבר בין כל הגורמים ובין התדרים השונים בהם פועלות מערוכת התקשורת שלהם, ולייצר ביניהן תקשורת ישירה רציפה בזמן אמת, גם במקומות שבהם נוצרת בעיית תקשורת באירועי חירום עקב קריסה של תשתיות ורשתות התקשורת.

אחרי אירועי 11 בספטמבר, מערכת השליטה הטקטית שהוקמה למשל במגדלים 1 ו-3 של מרכז הסחר העולמי בניו יורק לאחר האסון, כללה גם הטמעה של טכנולוגיותLTE  ו- RoIP כחלק אינטגרלי. הדבר מאפשר כיום לסנכרן בין מערכות הקשר של גורמי החירום שפועלים בתדרים שונים, כולל מכשירים סלולריים, מכשירי UHF וVHF, ללא תלות ברשתות חברות התקשורת. כך ניתן לחבר בין סוכנויות חירום שונות בצורה אחודה, בסביבת רדיו הטרוגנית המאפשרת למשתמשי המערכת לתקשר עם גורמים מחוצה לה. גם אלו המשתמשים במערכות רדיו מסורתיות.

באופן זה, השוטר עם מכשיר הקשר שפועל בתדרים משטרתיים, או החפ"ק של מכבי האש שפועל בתדרים אחרים ממנו בשטח, יכולים להוציא ולקבל תקשורת זה עם זה, וכל אחד עם משתמשים אחרים על אותה רשת, וזאת בצורה שלא מצריכה שינויים בהתנהלות הקשר הרגילה של כל גוף.

טכנולוגיית LTE 4G מאפשרת לחבר בין סנסורים מסוגים שונים, כמו מצלמות אבטחה, מצלמות קסדה או מצלמות אחרות המוצמדות למחלצים ופועלות בווידאו, סטילס או אינפרא-אדום, מיקרופונים להאזנה, או מדי חום לזיהוי שריפות. בנוסף, רוחבי הפס העומדים לרשות המשתמשים ברשתות ה-LTE העצמאיות והניידות גבוהים בהרבה מרוחבי הפס של הרשתות הציבוריות, הן בשל מיעוט משתמשים יחסי והן באמצעות קינפוגים ייחודיים המאפשרים שליטה וטיוב של רוחבי הפס.

תכונות אלו מאפשרות העברה של וידאו, תמונות וקבצים במהירויות גבוהות לצורך טיפול בנפגעים, יידוע וסנכרון גורמי עורף או גורמים מקצועיים שאינם נמצאים במקום האירוע וגורמי תקשורת. גורמי חוץ כמו רופאים מומחים או מפקדי תחנות כיבוי אש ומקבלי החלטות, הנמצאים במיקומים מרוחקים יכולים לקבל מידע ויזואלי מכוחות החירום באמצעות צפייה בוידאו בזמן אמת, ולהשיב מיד כיצד יש לטפל בנפגע.

העובדה כי התקשורת נעשית על גבי תשתית של רשת נתונים מוסיפה רובד ניהולי נוסף, שכן היא מאפשרת להתקין ולהשתמש באפליקציות טקטיות ובכך לייעל את התקשורת עוד יותר ולהתאים אותה לצרכים התקשורתיים של הכוחות בשטח. למשל, ניתן להוריד אפליקציית PTT שמדמה מכשיר קשר, ומאפשרת תקשורת מיידית דו-כיוונית בין מנויי הרשת בזמן האירוע. שימושים נוספים אפשריים הן אפליקציות צ'ט, מסרים מיידיים או שיתוף קבצים – הכל בזמן אמת. כמו כן, רשת נתונים מאפשרת גם שימוש בשכבת מפות שמציגה לכל כוח בצורה ויזואלית את מיקומו על גבי המפה ביחס לכוחות החירום האחרים בשטח וכוללת גם יכולת הכוונה ושליטה בכל כוח.

הטמעת רשתות ה-LTE 4G הניידות כחלק מציוד החירום וההצלה, נעשית בין היתר בהתאם להנחיות גורמי החירום הארציים, המחייבים את הרשויות בהיערכות עירונית שתספק מענה מהיר לתרחישי חירום שונים, כמו פיגועי טרור, אסונות טבע, תאונות רבות נפגעים או אירועי חומרים מסוכנים.

כך מצליחות היום העיריות לנהל טוב יותר ואף להציל חיי אדם באירועים כמו אסונות טבע שבהם רשתות חברות התקשורת קורסות פיזית, או בפיגועי טרור שבהם רשת תקשורת יכולה לקרוס עקב עומס יתר משימוש מוגבר בטלפונים סלולריים פרטיים.

***

הכותב הינו סמנכ"ל מכירות חטיבת הביטחון והטכנולוגיות, קבוצת מר

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית