בפתחה של 2019, מכרז הענן של צה"ל עדיין תקוע בשלב הRFI

מכרז הענן של צה"ל, אחד מפרויקטי ה-IT הגדולים שמשרד הביטחון והצבא אמורים לנהל בשנים הקרובות לא מתקדם. למרות שכבר מספר חודשים ישנן פגישות עם ספקים פוטנציאלים, אין החלטה. וגם אין לו"ז לסיום

bigstockphoto

יחידת לוטם בתקשוב האחראית על בניין הכוח של אגף התקשוב פרסמה RFI למכרז הענן לפני כחצי שני באמצעות מנה"ר דרך המשלחת בארה"ב. למרות זאת, עד היום אין התקדמות בפרויקט, כך נודע לישראל דיפנס. מדובר על אחד המכרזים הגדולים שצה"ל עתיד לממש בעתיד הקרוב בתחום ה-IT.

נזכיר כי השיח סביב מכרז הענן אינו חדש. בעבר חברות ענק כמו אמזון ומיקרוסופט חשקו במכרז. התקשוב מצידו רצה ללכת על ארכיטקטורה פתוחה מבוססת Open-Stack על מנת לספק גמישות מבצעית לצה"ל וכן להוזיל עלויות ככל הניתן.

במיקרוסופט הציעו ענן על בסיס ענן AZURE של החברה שאינו בתצורה פתוחה, וזו הייתה בעבר אבן מחלוקת בין החברה לצה"ל. באמזון הציעו את הענן באותו המודל של הCIA עם ניהול עצמי של צה"ל אבל מבוסס בארה"ב, ובצה"ל לא הסכימו. ככל הידוע לכותב שורות אלו, אמזון הסכימו להתגמש וישנם דיונים על הקמה של ענן אמזון בבאר שבע עבור צה"ל. עם זאת, אין אישור רשמי של צה"ל או אמזון לנושא.

המכרז יצא בארה"ב מכיוון שמדובר על מכרז Turn-Key, כלומר, שצה"ל קונה משאבים לפי שימוש והספק מתפעל את חוות השרתים. ואין לזה כסף בשקלים. עוד נקודה מעניינת היא שהRFI יצא ללא הגבלת לו"ז וכאמור מעל חצי שנה שאין התקדמות בפרויקט. פרקטיקה מוזרה בצה"ל לעשות משהו בלי לוחות זמנים מוגדרים.

למכרז ניגשו סה"כ תשע חברות, מתוכן צה"ל קיים שיח עם שבע עד כה.

תגובת משרד הביטחון:

"בקשת ה-RFI לקבלת מידע פורסמה באמצעות משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב. לבקשה התקבלו 9 מענים. עד כה נערכו פגישות העמקה עם 7 מהחברות שענו על הבקשה ופגישה עם 2 החברות הנותרות תתקיים בזמן הקרוב. לאחר סיום הפגישות וניתוח הממצאים תגובש החלטה על המשך התהליך."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית